Για τη δημοσιογραφία και τα όνειρά του, τις 110 διώξεις μετά τις αποκαλύψεις, την πολιτική και την Αριστερά, μίλησε ο Κώστας Βαξεβάνης το βράδυ της Κυριακής, σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στην εκπομπή του ATTICA TV «BLACK BOX» με τη Μάγκυ Δούση. Από τις πολεμικές αποστολές και τις ανταποκρίσεις, την ελληνική οικονομική κρίση, το HotDoc, τον Στιγκ Λάρσον, το Documento, τη δημοσιογραφία (και γιατί δεν μπορεί να υπάρξει εφημερίδα σαν τον Guardian στην Ελλάδα), έως το τραγούδι για τον εγγονό του, τον Άρη.
Ο εκδότης του Documento, μίλησε αρχικά για τη δημοσιογραφία. Όπως είπε, δεν έχει κάνει όλα όσα έχει ονειρευτεί, και αυτό γιατί το περιβάλλον δεν του το επιτρέπει. «Δεν ονειρευόμουν ότι θα κάνω εφημερίδα. Ονειρευόμουν ότι θα υπάρχει μια κλιμάκωση στη δημοσιογραφία που να είναι η δημοσιογραφία που θέλω» είπε χαρακτηριστικά ο Κώστας Βαξεβάνης.
«Κάποια στιγμή, τον καιρό της κρίσης, για να πάμε λίγο ιστορικά, οι δημοσιογράφοι έπρεπε να δούμε με ποιους είμαστε και με ποιους θα πάμε δηλαδή από τη μία πλευρά είχαμε τον κόσμο ο οποίος υπέφερε και του έλεγαν ότι “έχεις φάει κάποια στιγμή μια σαλάτα στη Μύκονο παραπάνω, άρα καταναλώνεις περισσότερα από αυτά που παράγεις” και υπήρχαν και οι δημοσιογράφοι, ελάχιστοι, που λέγαμε ότι “κοιτάξτε παιδιά αυτή η κρίση είναι μια πιο σύνθετη ιστορία που έρχεται από το πώς αντιλαμβάνεται κάποιος την οικονομία, την κοινωνία ποιος υπηρετεί ποιον. Εν πάσει περιπτώσει τότε λοιπόν χρειάστηκε να διαχωρίσω τη θέση μου από την τρέχουσα δημοσιογραφία χωρίς πάντα να έχω έστω και την υποψία ότι θα γίνω εκδότης και μένα κεφάλαιο 5.600€ όσο έκανε το χαρτί για να εκδοθεί το HotDoc το περιοδικό έγινα εκδότης του HotDoc».
Στη συνέχεια, ο Κώστας Βαξεβάνης, αποκάλυψε τι ήταν αυτό που τον ώθησε να εκδώσει το περιοδικό HotDoc.
Όπως είπε: «Το έχω πει μόνο σε μία συνάδελφο από τη Σουηδία, ότι αφορμή για να γίνει το HotDoc ήταν το βιβλίο το «Το κορίτσι με το τατουάζ» του Λάρσον, όπου ο Λάρσον ξεκινάει ως δημοσιογράφος εκδότης του περιοδικού «Millennium» και καταλήγει στη φυλακή μετά από μία αποκάλυψη. Τότε λοιπόν λέω θέλω να κάνω περιοδικό όπως το Millennium και να είμαι ο εκδότης όπως ο Λάρσον, εξαιρώντας όμως τη φυλακή την οποία όμως τελικά την είδα κατάματα πολλές φορές. Έτσι έγινα εκδότης, και στη συνέχεια λέγοντας το αυτονόητο, ότι θα πρέπει η δημοσιογραφία να μπορεί να υπάρχει, πρέπει η δημοσιογραφία να μην αυτολογοκρίνεται, γιατί όταν με ρώτησες προηγουμένως για την ελεύθερη δημοσιογραφία που ήταν πιο ελεύθερη, θεωρητικά ήταν πάντα ήταν ελεύθερη. Οι δημοσιογράφοι, από τα τέλη της δεκαετίας του 90 άρχισαν να αυτολογοκρίνονται, δεν του έλεγε ο εκδότης μην γράψεις αυτό, αλλά ήξερε ότι ο εκδότης είναι ο τάδε ο οποίος έχει κατασκευαστική εταιρεία ή ο οποίος έχει ξέρω γω οτιδήποτε άλλο και άρα δεν πρέπει να αγγίζει αυτό το πεδίο. Η ανελευθερία δηλαδή παρήχθη και με τη δικιά μας ευθύνη με την αυτολογοκρισία».
«Στην Ελλάδα δεν γίνεται να κάνεις τον Guardian»
Παράλληλα, εξήγησε πώς είχε φανταστεί την έκδοση του Documento. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «θεωρούσα ότι πρέπει να κάνω τον Guardian και μετά κατάλαβα ότι στην Ελλάδα και όχι στη Βρετανία γιατί στην Ελλάδα είμαστε, δεν γίνεται να κάνεις τον Guardian».
«Στη συνέχεια, ήρθε το 2017 το Documento και ενώ όταν το έκανα θεωρούσα ότι πρέπει να κάνω τον Guardian και μετά κατάλαβα ότι στην Ελλάδα και όχι στη Βρετανία γιατί στην Ελλάδα είμαστε δεν γίνεται να κάνεις τον Guardian. Yπήρξε μία συγκρουσιακή κατάσταση όχι με δικιά μας ευθύνη, δηλαδή εμείς γράφαμε την αλήθεια ή την αλήθεια μας αν θέλετε και είχαμε απέναντι ένα σύστημα που την πολεμούσε» τόνισε.
«Έχω περάσει πάνω από 110 διώξεις»
«Είμαι εξοργισμένος, έχουν περάσει 12 χρόνια από τη λίστα λαγκάρντ και έχουν γίνει χειρότερα» τόνισε ο Κώστας Βαξεβάνης μεταξύ άλλων για τις διώξεις που έχει δεχτεί μετά τις αποκαλύψεις της εφημερίδας Documento.
«Την εποχή εκείνη είχα μία δίωξη, σήμερα έχω περάσει πάνω από 110 διώξεις. 33 από αυτές ήταν από τον Βγενόπουλο ο οποίος έβγανει και έλεγε ότι εγώ είμαι συκοφάντης και τον χειροκτοτούσαν από κάτω» είπε και συνέχισε:
«Υπάρχουν πολιτικά πρόσωπα, που κάνουν αυτό που λέμε σήμερα SLAPPS, δηλαδή ήρθε η ώρα στην Ελλάδα και μιλάμε για SLAPPS, και οι ενώσεις μας και λοιπά, δηλαδή επιδευμένες επιθέσεις νομικές για να γονατίσουν οι δημοσιογράφοι, για να μην αντέχουν, για να εκφοβιθούν και η χώρα είναι σε μια κατάταξη ελεεινή σε σχέση με την Ελευθερία του Τύπου. Έχω πει πολύ νωρίς ότι αυτό το πράγμα δεν αφορά εμένα, δηλαδή είναι μια δοκιμή ενός συστήματος, μιας εξουσίας, άλλες φορές είναι η κυβέρνηση άλλες φορές είναι άλλα συστήματα εξουσίας. Είναι μια δοκιμή μέχρι που πάνε, μέχρι που τους παίρνει. Όταν λοιπόν βλέπουμε ότι τους παίρνει συνεχίζουν στους επόμενους. Εγώ θες γιατί είναι η κράση μου τέτοια, η υπόστασή μου οι συνεργάτες μου, η οικογένειά μου με βοηθάει, μπόρεσα να το αντέξω, άλλοι δεν μπορούν να το αντέξουν. Σήμερα βγαίνουν και λένε διάφορα, βγαίνει το συγκρότημα Μαρινάκη και λεει για την Ελευθερία του Τύπου, ορθά μιλάει. Βγαίνουν διάφορες εφημερίδες και μιλάνε για την Ελευθερία του Τύπου, ορθά μιλούν. Το θέμα δεν είναι προσωπικό, δεν αφορά ούτε εμένα ούτε αυτούς, αφορά μια κατάσταση στην Ελλάδα».
Για τη δολοφονία χαρακτήρα
Για τη δολοφονία χαρακτήρα η οποία επιχειρείται εδώ και καιρό στο πρόσωπό του, τόνισε ότι: «Δε συμφωνούν όλοι μαζί σου ούτε αναγκαίο όλοι να συμφωνούν μαζί σου το θέμα μου είναι ότι δεν μένουμε σαν θέμα συμφωνίας η διαφωνίας αλλά έρχεται ένα σύστημα που σε θεωρεί επικίνδυνο και θεωρεί ότι πρέπει να σε ιπεδώσει το ένα κομμάτι είναι οι αγωγές το άλλο κομμάτι μπορεί να είναι επιθέσεις άλλου τύπου αλλά το βασικό είναι δολοφονία χαρακτήρα».
Όπως είπε: «Φαντάζομαι ότι υπάρχει κόσμος ο οποίος το έχει αποδεχτεί αυτό. Πριν την ελληνική κρίση εγώ ήμουν ένας οικουμενικός δημοσιογράφος, δηλαδή πήγαινα έκανα επικίνδυνες αποστολές, ήμουν πολεμικός ανταποκριτής, με θαύμαζαν όλοι “μα δεν φοβάσαι” και ξαφνικά ήρθε η ώρα στη χώρα μου, εξελλίσεται ένας πόλεμος οικονομικός και παίρνω θέση. Δε συμφωνούν όλοι μαζί σου ούτε αναγκαίο όλοι να συμφωνούν μαζί σου το θέμα μου είναι ότι δεν μένουμε σαν θέμα συμφωνίας η διαφωνίας αλλά έρχεται ένα σύστημα που σε θεωρεί επικίνδυνο και θεωρεί ότι πρέπει να σε ιπεδώσει το ένα κομμάτι είναι οι αγωγές το άλλο κομμάτι μπορεί να είναι επιθέσεις άλλου τύπου αλλά το βασικό είναι δολοφονία χαρακτήρα.
Φυσικά και έχει πετύχει η δολοφονία χαρακτήρα και φυσικά είναι ένα όπλο. Θυμάμαι τώρα, στην τελευταία αποκάλυψη για τις υποκλοπές που βγάλαμε ονόματα ανθρώπων, πρόσωπα πολιτικά, σημαντικά πρόσωπα, θεσμικά που παρακολουθούνται. Ποια ήταν η αντιμετώπιση; Ακόμα και σε μία και μοναδική συνέντευξη που έδωσα την εποχή εκείνη με ρώταγε η δημοσιογράφους επίμονα “μα πώς αποδεικνύονται όλα αυτά” δηλαδή έχεις ένα δημοσιογράφου που έχει πάρει δύο διεθνή βραβεία, που είναι αδύνατον να δημοσιοποιεί κάτι με ονόματα αν δεν έχει αυτό που λέμε στη δημοσιογραφία “δεμένα τα πράγματα και πισινή” γιατί είναι εύκολο να τον ισοπεδώσουνε και αντί να πεις γιατί τους παρακολούθησαν, μα τι έγινε με αυτούς τους ανθρώπους, μα που ζούμε τέλος πάντων να παρακολουθείται ο εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, ο αρχηγός του Στρατού, ο τάδε υπουργός, αντί να πεις όλα αυτά, έμμεσα λες πόσο κακός μπορεί να δημοσιογράφος και “αδερφέ μήπως δεν πρέπει να τον πιστέψουμε;”».
«Θέλω να επιστρέψω στα ντοκιμαντέρ»
Ο Κώστας Βαξεβάνης, αποκάλυψε στη συνέχεια ότι θέλει να επιστρέψει στα ντοκιμαντέρ.
Όπως είπε: «Θέλω να επιστρέψω στα ντοκιμαντέρ. Να κάνω μερικά Κουτιά της Πανδώρας, υπάρχουν δύο μεγάλες έρευνες που είναι ολοκληρωμένες και αφορούν την Ελλάδα και δράση μυστικών υπηρεσιών, το μυστικό στρατό της CIA στην Ελλάδα και ένα άλλο που φορά τον Μαξ Μέρτεν, εγκληματία πολέμου, είναι δύο γυρισμένα ντοκιμαντέρ πριν να ολοκληρωθούν. Το όνειρο είναι στο να καταλήξω να κάνω αυτά που ντοκιμαντέρ και να μπορέσω να τα παρουσιάζω με τρόπο που θέλω να τα παρουσιάζω, βέβαια η επικαιρότητα είναι πάρα πολύ δύσκολη και πρέπει να είμαι συνέχεια στην εφημερίδα, θα τα καταφέρω όμως».
Οι πολεμικές αποστολές
Στη συνέχεια, προβλήθηκαν και μαρτυρίες του δημοσιογράφου από τις πολεμικές αποστολές στις οποίες συμμετείχε. Μάλιστα, φιλοξενήθηκε τηλεφωνικά και ο εικονολήπτης Αλέξης Μπαρζός, ο «μαλαχέρ», που σημαίνει βασιλιάς, όπως τον αποκάλεσε χαρακτηριστικά ο Κώστας Βαξεβάνης, λέγοντας πως αυτό ήταν το συνθηματικό τους, όταν κάλυπταν μαζί τον πόλεμο στο Ιρακ. Ενώ, θυμήθηκε πώς με τον Αλέξη Μπαρζό μετέδωσαν πρώτοι τον βομβαρδισμό στο Ιράκ το 2003.
«19 Μαρτίου 2003 είμαστε στο Ιρακ και εμένα έχει γενέθλια ο γιος μου, επειδή απαγορευόταν να έχουμε δορυφορικό τηλέφωνο, είχαμε μια ολόκληρη επιχείρηση, έπρεπε σε 30″ εάν μπούκαραν μέσα οι Ιρακινοί που μας απαγόρευαν να έχουμε το τηλέφωνο έπρεπε ο ένας να σηκώσει έναν τόνο νερά που υπήρχαν σε μπουκάλια για να κρύψουμε το δορυφορικό και ο άλλος να ανοίξει έναν αεραγωγό και να κρύψουμε τα υπόλοιπα αντικείμενα. Είχα βγάλει το δορυφορικό, το έστηνε ο Αλέξης για πάρω τηλέφωνο τον γιο μου να του πω χρόνια πολλά, και δεν μπορούσα να πιάσω τηλέφωνο κατάλαβα ότι κάτι συμβαίνει, όταν λοιπόν έπιασα τον γιο μου και του είπα χρόνια πολλά κάτι μου έλεγε ότι δεν ξέραμε τι θα συμβεί τις επόμενες ώρες, πήρα την ΕΡΤ και μόλις έβγαλα γραμμή τους λέω παιδιά θα γίνει βομβαρδισμός κρατήστε με στη γραμμή και έτσι καλύψαμε πρώτοι τον πρώτο βομβαρδισμό, ενδεχομένως και παγκοσμίως. Καταλάβαμε και οι δύο ότι έρχεται κάτι» είπε.
«Αποκαρδιωτική η εικόνα στον ΣΥΡΙΖΑ»
Σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑ, ο εκδότης του Documento, σημείωσε ότι: «Δεν ξέρω εάν τελείωσε με την έννοια των ποσοστών αλλά εκποιήθηκε ως όνειρο και ως όποιο πλεονέκτημα είχε ή θεωρούσε ότι έχει μέσα από συμπεριφορές οι οποίες δεν αρμόζουν σε κανένα κόμμα».
«Η εικόνα που αντιμετώπισε ο κόσμος, το τελευταίο διάστημα ειναι αποκαρδιωτική, πώς τόσοι άνθρωποι που θέλουν τόσο πολύ να κάνουν το καλό λόγω των ιδεών των απόψεων της διαφορετικότητας και της σημαντικότητας που έχουν έναντι των άλλων των ποταπών ιδεολογικά πολιτικά, πώς κατάφεραν να αυτοδιαψευστούν και να βγάλουν μια εικόνα η οποία είναι για να τραβάς τα μαλλιά σου» είπε χαρακτηριστικά.
Για την Αριστερά και την Κεντροαριστερά
«Να είμαστε ευπρεπείς με τον υποκειμενισμό μας» ανέφερε ο εκδότης του Documento.
«Δεν πρέπει να ηρωοποιούμε τη θυματοποίηση»
«Ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός είτε μας αρέσει είτε δεν μας αρέσει» είπε ο Κώστας Βαξεβάνης.
«Σήμερα ζούμε μία εποχή που πρέπει να είναι οικουμενική εποχή, μία εποχή δηλαδή που ο κόσμος έχει βγάλει τα συμπεράσματα του από το ρατσισμό από τους πολέμους να αποδέχεται τις οικουμενικές αξίες και να τις προωθεί να καταλαβαίνει ότι το χρώμα, η θρησκεία, το ποιος είσαι, που ζεις, πώς γεννήθηκες δεν έχει σημασία για να συνυπάρουμε, πρέπει να μας δένει αυτή διαφορετικότητα»
Ο Άρης και το τραγούδι του
Κλείνοντας, ο Κώστας Βαξεβάνης, δέχθηκε ερώτηση σχετικά με τη νέα σχέση που έχει δημιουργήσει με τον εγγονό του, με αφορμή το τραγούδι που έγραψε και δημοσίευσε στο Instagram για τον Άρη.
«Άρης Βαξεβάνης. Η νύφη μου είναι γερμανίδα και της άρεσε πάρα πολύ το Άρης. Είναι Άρης Αλέξανδρος. Ήταν θεός του πολέμου στην ελλάδα και της άρεσε, αλλά της εξήγησα ότι Άρης ήταν και άλλο πράγμα στην Ελλάδα, ήταν ο αρχηγός των ανταρτών, που έδιωξε τους Γερμανούς από την Ελλάδα εν πάσει περιπτώσει.
Ξέρεις, υπάρχει μια διαφορά, αυτό που λένε του παιδιού μου το παιδί είναι δύο φορές παιδί, έχει μια βάση σε ότι αφορά εμένα. Η γέννηση του Άρη έξυσε μια άλλη πλευρά, δηλαδή τι λες… το παιδί σου έχω κάνει παιδιά τα οποία πάνε καλά, ωραία, και έρχεται ο εγγονός που είναι το απόκτημα από τα παιδιά και ταυτόχρονα είναι και μία οριοθέτηση, δηλαδή, κάποιος πατάει το κουμπί του χρόνου, σου θυμίζει ότι ο χρόνος τελειώνει. Δεν το λέω με απαισιοδοξία αυτό, αυτή είναι η ζωή των ανθρώπων.
Αλλά τα εγγόνια σε συνδέουν με το χρόνο με έναν τρόπο που αποδεικνύει εκ των πραγμάτων την περατότητά του. Για σένα. Γιατί ο χρόνος είναι αέναος. Για σένα όμως στην περατότητα.
Ήρθε ο εγγονός λοιπόν τώρα, θα αναλάβουν άλλοι να σώσουν ή όχι τον κόσμο, δεν ξέρω τι θα επιλέξει ο καθένας, θα τον κάνουν καλύτερο».
Παρακολουθήστε ολόκληρη τη συνέντευξη: