Αποτελούν πλέον κοινή γνώση ότι τα οφέλη του ποδηλάτου αλλά και ηλεκτρικών οχημάτων όπως τα ηλεκτρικά πατίνια για το περιβάλλον αλλά και για το κυκλοφοριακό είναι πολλά, όμως αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι πολλοί που μετακινούνται με αυτά τα μέσα δεν έχουν οδηγική συνείδηση και δε σέβονται τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Στα Χανιά πολλοί ποδηλάτες και οδηγοί μικρών ηλεκτρικών οχημάτων δε φορούν κράνος, δε σέβονται τα STOP, κινούνται πολλές φορές ανάποδα από το ρεύμα κυκλοφορίας, κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς και συμπεριφέρονται λες και ο Κώδικας δεν τους αφορά.
Προφανώς το μεγαλύτερο κίνδυνο τον διατρέχουν οι ίδιοι γιατί μοιράζονται το οδόστρωμα με πολύ μεγαλύτερα οχήματα, όμως δημιουργούν κινδύνους και για άλλους.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας οι ποδηλάτες αλλά και οι οδηγοί Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων δεν εξαιρούνται από την εφαρμογή του.
Οι ποδηλάτες πρέπει να κυκλοφορούν στους ποδηλατόδρομους, όταν υπάρχουν, διαφορετικά υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος όλων των οδών, εκτός από τους αυτοκινητόδρομους και τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, όπου και απαγορεύεται να κυκλοφορούν.
Επιπλέον, οι ποδηλάτες κάτω των 12 ετών πρέπει να συνοδεύονται από άτομα 16 ετών και άνω, ενώ όλοι οι ποδηλάτες από 12 ετών και πάνω υποχρεούνται να έχουν μαζί τους οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
Οι γενικοί κανόνες χρήσης ενός ποδήλατου είναι οι εξής:
Πέρα όμως από τους γενικούς κανόνες χρήσης των ποδηλάτων, ο Κ.Ο.Κ. προβλέπει και ορισμένα πρόστιμα, μιας και αναγνωρίζει το δικαίωμα του ποδηλάτη να κινείται στο οδόστρωμα όπως όλα τα άλλα οχήματα. Αυτό βέβαια συνεπάγεται και υποχρεώσεις για τον ποδηλάτη, που οφείλει να γνωρίζει και να σέβεται τον Κ.Ο.Κ. γιατί τα πρόστιμα είναι αυστηρά.
Τα βασικά πρόστιμα του Κ.Ο.Κ. για τους ποδηλάτες είναι:
Τέλος, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι συνίσταται και δεν είναι υποχρεωτική η χρήση κράνους από τους ποδηλάτες, ενώ σε περίπτωση που κινηθεί νύχτα θα πρέπει να φέρει ανακλαστικό ρουχισμό (γιλέκο, περιβραχιόνιο κ.α.). Επιπλέον τα ποδήλατα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα ερυθρό ανακλαστικό φως πίσω (εξαιρούνται τα αγωνιστικά και τα mountain bike, εφόσον δεν κυκλοφορούν τη νύχτα). Ποδήλατα υποβοηθούμενα με ηλεκτροκινητήρα, που μπορούν να κινηθούν αυτόνομα (χωρίς τη χρήση πεντάλ) με ταχύτητα μεγαλύτερη των 6 χλμ./ώρα, λογίζονται ως μοτοποδήλατα και ακολουθούν του κανόνες κυκλοφορίας των μοτοποδηλάτων (π.χ. άδεια κυκλοφορίας, πινακίδες, ασφάλεια οχήματος, κράνος κ.α.).
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τα ηλεκτρικά πατίνια (e-scooters), τα ηλεκτρικά τροχοπέδιλα (e-rollers), οι ηλεκτρικές τροχοσανίδες (e-skateboards) και τα αυτοεξισορροπούμενα μονόκυκλα ή δίκυκλα (hoverboards, segways) αποτελούν την κατηγορία των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο)..
Η νέα αυτή κατηγορία ηλεκτροκίνητων οχημάτων διέπεται από ειδικούς κανόνες, οι οποίοι ρυθμίζουν την κυκλοφορία, τη στάθμευση, τις τεχνικές προδιαγραφές, καθώς και τις κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με αυτούς.
Ας αναφέρουμε λοιπόν μερικούς βασικούς κανόνες χρήσης των Ε.Π.Η.Ο.. Πρώτα απ’ όλα, απαγορεύεται η χρήση τους σε άτομα κάτω των 12 ετών και χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες. Αυτά που έχουν μέγιστη ταχύτητα τα 6 χλμ./ώρα και αυτά που έχουν από 6 έως 25 χλμ./ώρα. Στην πρώτη περίπτωση ο χρήστης πρέπει να είναι άνω των 12 ετών, ενώ στην δεύτερη που θεωρούνται και κυκλοφορούν λόγω ταχύτητας ως ποδήλατα, η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 15 ετών. Σε κάθε περίπτωση όμως, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να έχουν μαζί τους οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
Οι γενικοί κανόνες χρήσης των Ε.Π.Η.Ο. είναι οι εξής:
Συμπληρωματικά και για την αποφυγή διοικητικών προστίμων, οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. θα πρέπει υποχρεωτικά να φορούν κράνος, ανακλαστικό ρουχισμό το βράδυ (γιλέκο, περιβραχιόνιο κ.α.) και το ηλεκτρικό τους προσωπικό όχημα να φέρει κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως εμπρός και κόκκινο πίσω. Επιπλέον, ο K.O.K. ορίζει μέγιστη ταχύτητα κίνησης των Ε.Π.Η.Ο. τα 25 χλμ./ώρα για ευνόητους λόγους.
Τέλος, όσοι οδηγοί κινούνται με ταχύτητα άνω των 25 χλμ./ώρα τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ για την υπέρβαση και 100 ευρώ για την κυκλοφορία του. Για ταχύτητα άνω των 35 χλμ./ώρα το πρόστιμο είναι 100 και 200 ευρώ αντίστοιχα, ενώ σε περίπτωση που σας πιάσουν να οδηγείται σε δρόμο με όριο άνω των 50 χλμ./ώρα, το πρόστιμο είναι στα 80 ευρώ.
Ο Βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ, Παύλος Πολάκης, σε ανάρτησή του επέκρινε δριμύτατα την απόφαση του…
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγαν έξι ομοσπονδίες, σωματεία κ.λπ. (μεταξύ αυτών και εργαζομένων στην ΕΥΔΑΠ…
Πανελλήνιο ρεκόρ στον αριθμό των αποβιωσάντων δοτών οργάνων καταγράφηκε φέτος, σύμφωνα με τον Ελληνικό Οργανισμό…
Οι χώρες της Ομάδας των Επτά (G7) ισχυρότερων οικονομιών του πλανήτη ζήτησαν σήμερα Τρίτη (26/11) σε δήλωσή…
Άκαμπτη η κυβέρνηση, αδιαφορεί για τις εκκλήσεις όλων των αρμόδιων φορέων που ζητούν επιτακτικά να…
H Ευρωπαία Διαμεσολαβήτρια κατηγόρησε την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σχετικά με τις…
This website uses cookies.