Δύο εκπλήξεις στο διαγωνισμό και πέντε συνολικά σχήματα θα διεκδικήσουν τα δύο έργα που προκήρυξε το υπουργείο Υποδομών για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Σε ό,τι αφορά τη σύμβαση παραχώρησης ύψους 1 δισ. ευρώ, ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την J&P, την κοινοπραξία της Μυτιληναίος με την ισπανική Acciona και τη νοτιοαφρικανική Intertoll και τη γαλλική Vinci.
Στον δεύτερο διαγωνισμό, για το έργο ΣΔΙΤ, ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κοινοπραξία Μυτιληναίος – Acciona, J&P ΑΒΑΞ σε κοινοπραξία με το γνωστό ευρωπαϊκό fund Marguerite που επενδύει σε υποδομές και συμμετέχει ήδη στην εταιρεία διαχείρισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Ενδιαφέρον εκδήλωσε, επίσης, ο ισραηλινός όμιλος Shikun Binui με ισχυρή παρουσία στον τομέα των παραχωρήσεων και ετήσια έσοδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Αντικείμενο των διαγωνισμών είναι η χρηματοδότηση, κατασκευή και εκμετάλλευση του τμήματος Χανιά-Χερσόνησος, που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, με το κόστος να εκτιμάται σε επίπεδα άνω του ενός δισ. ευρώ και του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη (προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ), που θα κατασκευαστεί με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Πρόκειται για το πρώτο έργο κατασκευής οδικού άξονα με ΣΔΙΤ, το οποίο προβλέπει, επίσης για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τις λεγόμενες «πληρωμές διαθεσιμότητας». Μέσω των «πληρωμών διαθεσιμότητας», ο ανάδοχος και διαχειριστής του έργου θα λαμβάνει «ενοίκιο» από το δημόσιο, όταν καλύπτει συγκεκριμένες απαιτήσεις/προδιαγραφές ποιότητας κατά τη λειτουργία του οδικού άξονα.
Επειδή οι «πληρωμές διαθεσιμότητας» καταβάλλονται κατά τη λειτουργία του έργου, ο ανάδοχος έχει κίνητρο να το ολοκληρώσει όσο πιο γρήγορα μπορεί. Με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών, το τελευταίο τμήμα του ΒΟΑΚ, από Νεάπολη μέχρι Αγιο Νικόλαο, θα κατασκευαστεί ως παραδοσιακό δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό περί τα 50 εκατ. ευρώ.