17.8 C
Chania
Thursday, December 11, 2025

Μαζική συγκέντρωση διαμαρτυρίας ιδιοκτητών συνεργειών και φανοποιών στην Αντιπεριφέρεια Χανίων: Μας έχουν πιει το αίμα – Δεν αντέχουμε άλλο – Το κόστος θα πληρώσει πάλι ο αδύναμος οικονομικά πολίτης

Ημερομηνία:

Με συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην Αντιπεριφέρεια Χανίων και μαζικό κλείσιμο των καταστημάτων τους, οι επισκευαστές και φανοποιοί του Νομού Χανίων ύψωσαν τη φωνή τους ενάντια στην υποχρεωτική εφαρμογή του ηλεκτρονικού πελατολογίου. Όπως καταγγέλλουν, το νέο σύστημα όχι μόνο απειλεί τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους, αλλά οδηγεί αναπόφευκτα σε αύξηση του κόστους για τον τελικό καταναλωτή.

«Θέλουμε την ψηφιακή μετάβαση, αλλά με όρους»

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επισκευαστών Αυτοκινήτων Χανίων, Μανώλης Κοτσάκης, χαρακτήρισε τη διαμαρτυρία συνέχεια των προηγούμενων κινητοποιήσεων και τόνισε ότι η επιλογή να απευθυνθούν ξανά στον Αντιπεριφερειάρχη Χανίων ήταν συμβολική:

«Θέλουμε την ψηφιακή μετάβαση. Όμως αυτή πρέπει να γίνει με ομαλό και σωστό τρόπο, χωρίς να επιβαρύνει τον πολίτη. Δεν πρόκειται για άρνηση ή φοροαποφυγή – η δουλειά μας είναι υπεύθυνη, αφορά ανθρώπινες ζωές».

Σύμφωνα με τον κ. Κοτσάκη, το ηλεκτρονικό πελατολόγιο, όπως έχει σχεδιαστεί, δημιουργεί υπέρμετρο γραφειοκρατικό βάρος, ενώ οι επιχειρήσεις καλούνται να επενδύσουν σε εξοπλισμό και εκπαίδευση, χωρίς καμία κρατική υποστήριξη.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου ανέφερε πως το νέο σύστημα είναι κακοσχεδιασμένο και δυσλειτουργικό, ακόμα και για εκείνους που έχουν επενδύσει στην εφαρμογή του:

«Δεν μπορεί να λειτουργήσει στην πράξη. Αν προσπαθήσεις να το εφαρμόσεις σωστά, κινδυνεύεις με πρόστιμο. Αν όχι, παρανομείς. Το πρόβλημα δεν είναι η φοροδιαφυγή – υπάρχει ήδη τεκμαρτό εισόδημα, τέλος επιτηδεύματος, υψηλός ΦΠΑ. Η επιβίωση των συνεργείων έχει γίνει ασφυκτική».

Επεσήμανε, επίσης, ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου νιώθουν στοχοποιημένες από το κράτος, παρότι προσφέρουν ουσιώδεις υπηρεσίες ασφάλειας και κινητικότητας στους πολίτες.

Το «κόστος του τεχνίτη» και η ανθρώπινη διάσταση

Ο κ. Κοτσάκης ανέλυσε πώς η εφαρμογή επιβαρύνει το προσωπικό και μειώνει την παραγωγικότητα. Ο τεχνίτης, αντί να ασχολείται με την επισκευή, καταλήγει να καθοδηγεί διοικητικά τον υπάλληλο που καταχωρεί ψηφιακά τη βλάβη:

«Ο τεχνίτης αναγκάζεται να αφήσει το αυτοκίνητο για να εξηγήσει στον καταγραφέα κάθε λεπτομέρεια. Και όταν χρειάζεσαι εξειδικευμένο εξωτερικό συνεργάτη, όπως έναν ταπετσέρη, πρέπει και εκείνος να διαθέτει ψηφιακό πελατολόγιο – κάτι ανέφικτο για πολλούς».

Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι η καθυστέρηση στην εξυπηρέτηση, η αύξηση του κόστους και τελικά η επιβάρυνση του πελάτη, ακόμα και για μικροεπισκευές που μέχρι τώρα γίνονταν αφιλοκερδώς.

Ο κ. Κοτσάκης τόνισε ότι οι κάθετες μονάδες και τα συνεργεία της πόλης είναι στελεχωμένα από ανθρώπους που έχουν «στήσει τις επιχειρήσεις τους με πόνο ψυχής», όχι με έτοιμο κεφάλαιο ή «κληρονομιά»:

«Δίνουν ψωμί σε άλλους, παλεύουν καθημερινά. Δεν είναι απρόσωπες εταιρείες – είναι οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας. Και αυτοί οι άνθρωποι βλέπουν τον πελάτη που δεν έχει να πληρώσει, αλλά χρειάζεται το αμάξι του για να πάει στη δουλειά».

Παραδέχτηκε πως πολλές επισκευές μικρής κλίμακας μέχρι τώρα δεν χρεώνονταν, όμως πλέον, η υποχρέωση για πλήρη καταγραφή καθιστά αυτές τις πρακτικές παρελθόν.

Κλείνοντας, ο πρόεδρος του Συνδέσμου υπογράμμισε ότι οι επόμενες κινήσεις θα αποφασιστούν συλλογικά, όμως εξέφρασε την ελπίδα ότι η φωνή του κλάδου θα ακουστεί:

«Δεν μπορεί να είναι τυχαίο που ένας ολόκληρος κλάδος ξεσηκώνεται για πρώτη φορά. Δεν είναι δυνατόν τόσοι επαγγελματίες να ζητούν αναστολή χωρίς λόγο. Ελπίζουμε ότι η κυβέρνηση θα καταλάβει τη σοβαρότητα του ζητήματος».

Η Πρωτοβουλία του Συνδέσμου κατέληξε με κάλεσμα προς τους πολίτες να σταθούν στο πλευρό των επαγγελματιών:

«Ξέρουμε ότι ο κόσμος αντιμετωπίζει δυσκολίες. Δεν θέλουμε να τον επιβαρύνουμε. Θέλουμε να συνεχίσουμε να τον εξυπηρετούμε με ανθρώπινο τρόπο, όπως κάνουμε πάντα. Με σεβασμό, όνομα και πρόσωπο. Όχι ως αριθμοί σε ένα ηλεκτρονικό μητρώο».

Σταμάτης Σκαμνάκας: «Αηδία το σύστημα – Θα πληρώσει πάλι ο πολίτης»

Ο πρόεδρος της Ένωσης Φανοποιών – Βαφέων Χανίων, Σταμάτης Σκαμνάκας, περιέγραψε με παραστατικότητα τα προβλήματα που δημιουργούνται στην καθημερινή εργασία των συνεργείων:

«Έρχεται ένα αυτοκίνητο με χαλασμένο γρύλο. Πρέπει να λυθεί η πόρτα, να διαγνωστεί η ζημιά, να παραγγελθεί ανταλλακτικό που θα καθυστερήσει. Το αυτοκίνητο θα πρέπει να περάσει τρεις φορές από το συνεργείο. Όλο αυτό, σύμφωνα με το νέο σύστημα, πρέπει να καταγραφεί – και τελικά να χρεωθεί. Ποιος θα πληρώσει το κόστος; Ο καταναλωτής».

Ο κ. Σκαμνάκας χαρακτήρισε τη διαδικασία «αηδία», επισημαίνοντας ότι μικρές και αυτονόητες επισκευές μετατρέπονται σε γραφειοκρατικά φορτία, τα οποία υποβαθμίζουν την εξυπηρέτηση και αυξάνουν τις τιμές.

«Δεν είμαστε κλέφτες – Το κράτος μάς έχει κατακλέψει»

Αντικρούοντας τις μομφές περί φοροδιαφυγής, ο πρόεδρος των φανοποιών ήταν κατηγορηματικός:

«Δεν κλέβουμε εμείς. Μας έχει κατακλέψει το κράτος. Το 80% των αυτοκινήτων είναι ασφαλισμένα και οι ζημιές πληρώνονται με αποδείξεις και τιμολόγια. Δεν υπάρχει περιθώριο να φοροδιαφύγεις».

Ο ίδιος έθεσε προ των ευθυνών του το κράτος και τις ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες –όπως υποστηρίζει– διατηρούν σταθερές αμοιβές για πάνω από μία δεκαετία, παρά το αυξημένο λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων.

«Μας έχουν πιει το αίμα – Δεν αντέχουμε άλλο»

Με 40 χρόνια εμπειρίας στον κλάδο, ο Σταμάτης Σκαμνάκας ανέδειξε την πίεση που δέχεται ο τομέας:

«Τα τελευταία δέκα χρόνια μας έχουν πιει το αίμα. Έχουμε χρεωθεί για μηχανήματα, για ψηφιακά συστήματα, για προσαρμογές. Δεν έχουμε ούτε παντελόνι να φορέσουμε και συντηρούμε οριακά την οικογένεια και το προσωπικό μας».

Όπως εξήγησε, οι επιχειρήσεις του κλάδου δυσκολεύονται πλέον να ανταγωνιστούν άλλους τομείς, όπως τον τουρισμό, στην προσέλκυση νέου δυναμικού:

«Τα νέα παιδιά πάνε στον τουρισμό γιατί τους δίνουν 1.200 και 1.500 ευρώ. Εμείς δεν μπορούμε να προσφέρουμε αυτά τα ποσά, γιατί οι ασφαλιστικές πιέζουν ασφυκτικά τις τιμές».

Στασιμότητα τιμολογίων και ανισότητες στην αγορά

Ο πρόεδρος των φανοποιών κατήγγειλε επίσης την αδυναμία διαπραγμάτευσης καλύτερων όρων από τις ασφαλιστικές:

«Δεν έχουμε πάρει αύξηση σε τιμολόγια ή ωρομίσθια εδώ και 10 χρόνια. Οι επιτροπές ανταγωνισμού μας επέβαλαν ενιαίες τιμές – είτε είσαι εταιρεία, είτε αυτοαπασχολούμενος. Πληρώνεσαι το ίδιο, φορολογείσαι το ίδιο, ανεξαρτήτως μεγέθους».

Το αποτέλεσμα, όπως τόνισε, είναι η οικονομική ασφυξία των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου.

Προειδοποίηση: Το κόστος θα περάσει στον καταναλωτή

Ο κ. Σκαμνάκας ήταν ξεκάθαρος: η εφαρμογή του ηλεκτρονικού πελατολογίου, όπως σχεδιάζεται σήμερα, δεν μπορεί παρά να επιβαρύνει τον τελικό πελάτη:

«Το κατάστημα δεν μπορεί να απορροφήσει το κόστος. Θα το μεταφέρει στον πολίτη. Ακόμα και μικρές βλάβες που μέχρι σήμερα δεν χρεώνονταν – μια λάμπα, ένα μπουζί, μια εξαέρωση – τώρα πρέπει να δηλώνονται και να τιμολογούνται. Δεν γίνεται αλλιώς».

Παράλληλα, εξέφρασε ανησυχία για τους οικονομικά ασθενέστερους πολίτες που δυσκολεύονται ακόμα και να συντηρήσουν το όχημά τους:

«Έρχονται άνθρωποι που δεν έχουν ψωμί να φάνε. Μας παρακαλούν να φτιάξουμε το αμάξι για να πάνε στη δουλειά τους. Είναι επικίνδυνο, τους λέμε. Αλλά δεν έχουν άλλη επιλογή. Αυτή είναι η πραγματικότητα… Το πρόβλημα δεν είναι μόνο δικό μας. Είναι όλων. Και δεν θα λυθεί με το να φορτώνουμε το κόστος σε εκείνον που ήδη δυσκολεύεται να το αντέξει: τον πολίτη», καταλήγει ο κ. Σκαμνάκας.

Γιάννης Μυλωνάκης (Αντιπροσωπεία BMW): Απαιτούνται άμεσες διορθώσεις – Το σύστημα δεν είναι ρεαλιστικό

Ο Γιάννης Μυλωνάκης, εκπρόσωπος εξουσιοδοτημένης αντιπροσωπείας BMW, ανέφερε πως το ψηφιακό πελατολόγιο έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία στην επιχείρησή του, ωστόσο το χαρακτήρισε προβληματικό στη δομή και την εφαρμογή του:

«Έρχονται τρακαρισμένα αυτοκίνητα με κόστος επισκευής μεγαλύτερο από την αξία τους. Αυτά συνήθως δεν φτιάχνονται. Κι όμως, το σύστημα απαιτεί να καταγραφούν σαν εργασίες, κάτι που προκαλεί κόστη και γραφειοκρατία χωρίς αντίκρισμα».

Ο ίδιος πρότεινε την καθιέρωση ενός μηχανισμού προκαταβολής, όπως ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες:

«Αν δοθεί προσφορά, πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για χρέωση – έστω και 5% – ακόμα και αν ο πελάτης τελικά δεν προχωρήσει στην επισκευή. Αυτή είναι συνήθης πρακτική στο εξωτερικό».

Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν περιπτώσεις όπου οχήματα παραμένουν ακινητοποιημένα για μήνες, καθώς το κόστος υπερβαίνει την αξία επισκευής τους, και η τυπολατρική απαίτηση πλήρους ψηφιακής τεκμηρίωσης δημιουργεί προβλήματα στην καθημερινότητα των συνεργείων.

«Ο κλάδος έχει δίκαια αιτήματα. Χρειάζεται ένας ρεαλιστικός συμβιβασμός που θα υπηρετεί και το δημόσιο συμφέρον και την επαγγελματική επιβίωση», υπογράμμισε.

Στέλιος Πετακάκης (Συνεργεία Μηχανών): Το νέο σύστημα ανοίγει δρόμο στα μαύρα συνεργεία – Ο πολίτης θα πληρώσει το μάρμαρο

Ο Στέλιος Πετακάκης, εκπρόσωπος συνεργείων επισκευής μοτοσυκλετών, δήλωσε εντυπωσιασμένος από τη σχεδόν καθολική συμμετοχή του κλάδου στις κινητοποιήσεις και τόνισε πως η αντίδραση είναι συνολική, πανελλαδική και δικαιολογημένη:

«Στηρίζουμε πλήρως την ομοσπονδία μας. Η νέα πλατφόρμα είναι ακατάλληλη και άδικη για όλα τα συνεργεία, ανεξαρτήτως μεγέθους. Προσθέτει γραφειοκρατία, αυξάνει την πολυπλοκότητα, δημιουργεί λάθη στα συστήματα και τελικά επιβαρύνει τον πελάτη οικονομικά».

Επισήμανε επίσης τον κίνδυνο ενίσχυσης της φοροδιαφυγής, τονίζοντας ότι η κακή εφαρμογή τέτοιων ψηφιακών μέτρων πλήττει τελικά τους νομοταγείς επαγγελματίες:

«Το κράτος πιστεύει πως έτσι περιορίζει τη φοροδιαφυγή. Αντιθέτως, θα δουλέψουν τα μαύρα συνεργεία και οι παράνομοι μηχανικοί. Οι καταναλωτές θα αναζητήσουν φθηνότερες λύσεις εκτός νομικού πλαισίου. Η αγορά θα απορρυθμιστεί».

«Δεν ζητούμε κατάργηση – ζητούμε προσαρμογή και δικαιοσύνη»

Οι επαγγελματίες του κλάδου στα Χανιά δεν απορρίπτουν την ψηφιακή μετάβαση. Αντιθέτως, τη θεωρούν αναγκαία, αρκεί να υλοποιείται με ρεαλισμό, χωρίς να συντρίβει την καθημερινότητα μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Και οι δύο εκπρόσωποι τόνισαν πως στόχος δεν είναι η αποφυγή ελέγχου, αλλά η προστασία του πολίτη και της επιχείρησης από υπερβολικά και δυσλειτουργικά συστήματα.

«Δεν είμαστε απέναντι στην τεχνολογία. Είμαστε απέναντι στη βιασύνη, την προχειρότητα και την τιμωρητική λογική», υπογράμμισαν.

Η κινητοποίηση στα Χανιά αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου κύματος αντιδράσεων από τον κλάδο των συνεργείων σε όλη την Ελλάδα. Οι επαγγελματίες προειδοποιούν ότι, αν δεν δοθούν άμεσες λύσεις, το κόστος δεν θα είναι μόνο λογιστικό – θα είναι κοινωνικό, επαγγελματικό και ηθικό.

Δεν μπορούν όλοι να πληρώσουν. Και το σεβόμαστε.

Αν βρίσκεσαι σε δύσκολη οικονομική κατάσταση, συνέχισε να μας διαβάζεις δωρεάν. Η ενημέρωση πρέπει να παραμένει προσβάσιμη για όλους.

Αν όμως μπορείς, στήριξέ μας σήμερα. Ορίστε δύο καλοί λόγοι για να το κάνεις:

  1. Η στήριξή σου ενισχύει άμεσα την ποιότητα και την ανεξαρτησία της δημοσιογραφίας μας.
  2. Κοστίζει λιγότερο από έναν καφέ και η διαδικασία διαρκεί λιγότερο από 1 λεπτό.

Επίλεξε σήμερα να γίνεις συνδρομητής ή δωρητής.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Nέος πρόεδρος του Eurogroup o Κυριάκος Πιερρακάκης – Ποιος είναι ο νέος τσάρος της οικονομίας

Νέος πρόεδρος του Eurogroup εξελέγη ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κυριάκος Πιερρακάκης καθώς επικράτησε...