Αλλαγές ετοιμάζει η Microsoft, ύστερα από έντονες αντιδράσεις, σε ένα νέο πρόγραμμα, το οποίο εντοπίζει πότε ο εργαζόμενος «τεμπελιάζει» κατά τη διάρκεια της τηλεργασίας και τον «ρουφιανεύει» στον εργοδότη του. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα το οποίο αναμένεται ότι οι εργοδότες θα λατρέψουν και οι εργαζόμενοι θα μισήσουν. Παράλληλα εγείρονται αμφιβολίες για το αν θα προσφέρει μια αξιόπιστη απεικόνιση της πραγματικότητας και αν θα σεβαστεί την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Στο ετήσιο συνέδριό της τον Οκτώβριο η Microsoft παρουσίασε ένα νέο εργαλείο, που ονομάζεται «Productivity Score» (Δείκτης Παραγωγικότητας).
Στη διάρκεια της εικονικής παρουσίασης ανακοινώθηκε ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα παρέχει «πληροφορίες που μεταμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η εργασία» δείχνοντας στους εργοδότες πώς οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες Microsoft 365, όπως το Outlook, το Teams, το SharePoint και το OneDrive.
«Εφιάλτης απορρήτου»
Το πρόγραμμα, με μια πιο προσεκτική ματιά στα δεδομένα που η Microsoft επιτρέπει στους εργοδότες να μάθουν για τους εργαζόμενους, μετατρέπεται σε έναν «εφιάλτη απορρήτου», σύμφωνα με ερευνητές και νομικούς, υποστηρικτές της ιδιωτικής ζωής.
Το εργαλείο παρακολούθησης στον χώρο εργασίας επιτρέπει αρχικά στους διευθυντές, για παράδειγμα, τη δυνατότητα να βρουν έναν υπάλληλο με το όνομά του και να βλέπουν τον αριθμό των ωρών που έχει περάσει σε συναντήσεις στο Microsoft Teams τις τελευταίες 28 ημέρες. Επιτρέπει επίσης στους εργοδότες να γνωρίζουν τον αριθμό των ημερών που ένα άτομο ήταν ενεργό στα προγράμματα Microsoft Word, Outlook, Excel, PowerPoint, Skype και Teams τον τελευταίο μήνα και ποιον τύπο συσκευής χρησιμοποιούσε.
Σε μικρότερη κλίμακα οι εργοδότες μπορούν ακόμη και να δουν τον αριθμό των ημερών που ένα συγκεκριμένο άτομο έστειλε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που περιέχει μια συγκεκριμένη αναφορά ή πόσες φορές είχαν ενεργοποιήσει την κάμερά τους σε τηλεδιασκέψεις. Τα δεδομένα στα οποία έχουν πρόσβαση οι εργοδότες σχετίζονται με τους υπαλλήλους και τα ονόματά τους σε έναν εύχρηστο πίνακα ελέγχου, σύμφωνα με τα έγγραφα της Microsoft. Ακολουθούν ορισμένα από τα δεδομένα που μπορούν να μάθουν οι εργοδότες για τους εργαζομένους:
● Τον αριθμό των ημερών που ένας χρήστης έστειλε ένα e-mail τις τελευταίες 28 ημέρες.
● Τον αριθμό των ημερών που ο χρήστης έστειλε ένα μήνυμα συνομιλίας στο Microsoft Teams τις τελευταίες 28 ημέρες.
● Τον αριθμό των ημερών που το άτομο ήταν ενεργό στο Outlook στην πλατφόρμα για υπολογιστή (desktop platform).
● Τον αριθμό των ημερών που το άτομο ήταν ενεργό στο Outlook στη διαδικτυακή πλατφόρμα (web platform).
● Τον αριθμό των ημερών που το άτομο ήταν ενεργό στο Outlook στην πλατφόρμα για κινητά τηλέφωνα (mobile platform).
● Τον αριθμό των ημερών στον οποίο ο χρήστης έχει αποκτήσει πρόσβαση σε αρχεία τύπου Microsoft Word / Excel / PowerPoint / OneNote ή PDF στο OneDrive ή στο SharePoint τις τελευταίες 28 ημέρες.
● Τον αριθμό των ημερών που ο χρήστης έχει δημιουργήσει, τροποποιήσει ή ανεβάσει αρχεία τύπου Microsoft Word / Excel / PowerPoint / OneNote ή PDF στο OneDrive ή το SharePoint τις τελευταίες 28 ημέρες.
● Τη δυαδική τιμή που δείχνει εάν το άτομο είχε πρόσβαση στο OneDrive για τουλάχιστον μία από τις τελευταίες 28 ημέρες.
● Τη δυαδική τιμή που δείχνει εάν το άτομο είχε πρόσβαση στο SharePoint για τουλάχιστον μία από τις τελευταίες 28 ημέρες.
● Τον αριθμό των διαδικτυακών συναντήσεων Microsoft Teams τις τελευταίες 28 ημέρες.
● Τον αριθμό των διαδικτυακών συσκέψεων Microsoft Teams που είχαν κοινή χρήση οθόνης τις τελευταίες 28 ημέρες.
● Τον αριθμό των διαδικτυακών συναντήσεων Microsoft Teams που είχαν βίντεο τις τελευταίες 28 ημέρες.
● Τον αριθμό των ωρών που ξοδεύτηκαν σε διαδικτυακές συσκέψεις Microsoft Teams που έγιναν τις τελευταίες 28 ημέρες.
Αυθαίρετη πρόσβαση
Έντονες είναι οι αντιδράσεις του νομικού κόσμου για το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Ο αναπληρωτής καθηγητής νομικής στο Πανεπιστήμιο Βιλανόβα J.S. Ο’ Nelson, ο οποίος μελετά την παρακολούθηση στον χώρο εργασίας, είπε ότι «είναι τρομερό αυτό που συμβαίνει. Γιατί παρακολουθούν τους ανθρώπους με αυτόν τον τρόπο και τι λέει αυτό στους ανθρώπους για τη σχέση που πρέπει να έχουν με τους εργοδότες τους στον χώρο εργασίας; Τι μήνυμα στέλνουν;».
Οι νομικοί υπερασπιστές του απορρήτου υποστηρίζουν ότι το να επιτρέπεται στους εργοδότες να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα για μεμονωμένους εργαζομένους δημιουργεί ένα περιβάλλον όπου οι εργαζόμενοι βρίσκονται συνεχώς σε επιφυλακή.
Εάν ο στόχος είναι να μάθουμε πώς οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν την τεχνολογία, η πιο συνετή λύση θα ήταν να τους ρωτήσουμε, αντί να σαρώνουμε αυθαίρετα δεδομένα που δεν μετρούν πραγματικά την παραγωγικότητα των εργαζομένων ή την ποιότητα της εργασίας, πρόσθεσε ο καθηγητής Nelson. Μάλιστα, ανέφερε ότι οι υπάλληλοι θα μπορούσαν απλώς να ανοίξουν μια δέσμη εγγράφων του Word ή να βρουν άλλους τρόπους για να αυξήσουν τους αριθμούς τους.
Παράλληλα εγείρονται ερωτήματα για το αν το πρόγραμμα λαμβάνει υπόψη το ότι κάποιοι εργαζόμενοι δεν έχουν στα σπίτια τους τον κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό για να αποδίδουν πλήρως στις απαιτήσεις των εργοδοτών κι ότι τα φορτωμένα δίκτυα τηλεπικοινωνιών λόγω καραντίνας προκαλούν καθυστερήσεις στη δουλειά τους.
Τελικά η Microsoft υπέκυψε στις αντιδράσεις και ανακοίνωσε ότι θα πραγματοποιήσει αλλαγές στο «Productivity Score». Η εταιρεία – κολοσσός είπε ότι θα καταργήσει μεταξύ άλλων τη δυνατότητα των εταιρειών να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα σχετικά με μεμονωμένους χρήστες.
«Κανείς στις εταιρείες δεν θα μπορεί να χρησιμοποιήσει τον Δείκτη Παραγωγικότητας για πρόσβαση σε δεδομένα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο ένας μεμονωμένος χρήστης χρησιμοποιεί εφαρμογές και υπηρεσίες στο Microsoft 365» δήλωσε σχετικά ο Jared Spataro, εταιρικός αντιπρόεδρος της Microsoft 365.