Καθημερινή Μαχητική
Εφημερίδα

Αγώνας της Κρήτης

"google ad"

18.8 C
Chania
Sunday, March 23, 2025

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης – “Σαν ωραίες γυναίκες γυμνές, τούτες οι μέρες οι καλοκαιρινές.”

Ημερομηνία:

Του Νίκου Μπασιά

Η φωτογραφία μου, «Σαν ωραίες γυναίκες γυμνές, τούτες οι μέρες οι καλοκαιρινές»,  δεν είναι απλά μια οπτική απεικόνιση· είναι μια σιωπηλή, ποιητική στιγμή.

Η ποίηση της Καρέλλη γίνεται ένας ποιητικός καθρέφτης του έργου, αναδεικνύοντας ό,τι το έργο μου υπαινίσσεται, και το αντίστροφο. Οι δύο δημιουργίες συνομιλούν, εκφράζοντας την ίδια ουσία μέσα από διαφορετικά μέσα.

“Σαν ωραίες γυναίκες οι μέρες
του καλοκαιριού, με φωτεινά μέλη,
εκτείνονται μπρος στα μάτια μας,
με καλή νωχέλεια, ευχάριστη”

Η εικόνα των «ωραίων γυναικών» στο ποίημα της Ζωής Καρέλλη δεν αναφέρεται σε συγκεκριμένα ανθρώπινα πρόσωπα, αλλά μεταφορικά προσεγγίζει το καλοκαίρι, τη φύση και την ομορφιά του κόσμου. Όπως οι γυναίκες στην ποίηση είναι «ωραίες», έτσι και οι μέρες του καλοκαιριού, με τη φωτεινότητά τους, είναι «ωραίες» και γεμάτες ζωή.

Στην λήψη μου, αυτή η μεταφορά συνδέεται με τα απαλά χρώματα που δημιουργούν μια αίσθηση φυσικής ομορφιάς, με έναν τρόπο που ενσωματώνει την αθωότητα και τη μαγευτική απλότητα της φύσης, παρόμοια με την αποδοχή της ομορφιάς των «ωραίων γυναικών». Η φύση στην φωτογραφία είναι ήρεμη και αποπνέει μια γαλήνη που μοιάζει με την “καλή νωχέλεια” και τη χάρη των γυναικών του καλοκαιριού στην ποίηση.

“ευχαριστημένοι κι εμείς, κοιτάζουμε
τα λαμπρά χέρια απ’ το σώμα τους,
που απλώνονται απάνω μας,
για να μας περιβάλλουν”.
Φωτογραφία τυπωμένη πάνω σε καμβά, σε διάσταση 80cm x 52cm x 3cm. Η φωτογραφία είναι σε κορνίζα σε διάσταση 80cm X 60cm X 5,5cm.

Η Καρέλλη γράφει για «τα λαμπρά χέρια απ’ το σώμα τους, που απλώνονται απάνω μας».

Οι γυναίκες του καλοκαιριού δεν περιορίζονται σε ένα σημείο, αλλά κυριαρχούν σε όλο το τοπίο με τη χάρη τους, σαν μια φυσική επέκταση της ζωής και του χρόνου.

Στην σύνθεσή μου, αυτό το συνδυασμένο στοιχείο της φύσης και της ανθρώπινης παρουσίας αποτυπώνεται μέσω του μικρού δέντρου, το οποίο, ενώ δεν έχει ανθρώπινη μορφή, ενσωματώνει την αίσθηση της ζωής και της ανάπτυξης με τρόπο που ενθυμίζει τη φυσική ομορφιά και παρουσία των γυναικών του καλοκαιριού.

Το μικρό δέντρο στον πίνακα στέκεται μόνο του, σαν μια μορφή που δεν φοβάται να διεκδικήσει την παρουσία του μέσα στον αφαιρετικό χώρο. Στην ποίηση της Καρέλλη, αυτή η σταθερότητα συνδέεται με την περηφάνια και τη δύναμη που έχουν οι γυναίκες όταν είναι ωραίες.

“με την έκθαμβη προσφορά των,
με την έντονη περηφάνεια,
μ’ εκείνη τη σταθερότητα
που έχουν οι γυναίκες
όταν είν’ ωραίες”

Το δέντρο γίνεται το σύμβολο αυτής της αυτοπεποίθησης, ένα σημείο αναφοράς σε έναν χώρο που μοιάζει ατελείωτος.

Η φράση «Σαν ωραίες γυναίκες, γυμνές, τούτες οι μέρες οι καλοκαιρινές, υπάρχουν με τη στιλπνότητα των λαμπρών σωμάτων» βρίσκει μια εικαστική αντήχηση στην φωτογραφία μου, όπου η απλότητα της σύνθεσης αποκαλύπτει μια φυσική, αυθεντική ομορφιά.

Η φωτογραφία, όπως οι γυναίκες του ποιήματος, είναι «γυμνή» από περιττά στοιχεία. Το τοπίο δεν χρειάζεται διακοσμητικές λεπτομέρειες· αφήνεται στην απλότητά του, όπως ένα σώμα που αναδεικνύεται από τη φυσική του χάρη. Αυτή η στιλπνότητα δεν είναι κραυγαλέα· είναι υπαινικτική. Τα χρώματα δεν είναι έντονα αλλά μοιάζουν να αιωρούνται, διατηρώντας μια εσωτερική λάμψη. Αυτή η αρμονία των τόνων αποδίδει τη φυσική κομψότητα των καλοκαιρινών ημερών, όπως και τη γοητεία του γυναικείου σώματος που τόσο όμορφα περιγράφεται.

Το χρώμα του ουρανού δεν φωνάζει, αλλά ψιθυρίζει, υποδηλώνοντας τη γοητεία των στιγμών που δεν αποκαλύπτονται πλήρως, αλλά αφήνουν μια υπόσχεση. Μία υπόσχεση της Καρέλλη “για τις Νύχτες γεμάτες έρωτα, κρυφό και μυστικό” που θα ακολουθήσουν.

 

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ