18.8 C
Chania
Tuesday, April 16, 2024

Με αφορμή τη δήλωση Καραμανλή για διόδια στην Κρήτη, τι είναι η χιλιομετρική χρέωση και τι ισχύει με τα διόδια στις χώρες της Ευρώπης – Οι Κρητικοί έχουν πληρώσει για 2 ΒΟΑΚ

Ημερομηνία:

Σε δηλώσεις του χθες ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής επανέλαβε ότι στην Κρήτη ο νέος ΒΟΑΚ που θα δημιουργηθεί θα λειτουργεί με διόδια στο πρότυπο της Ολυμπίας Οδού, με χιλιομετρική χρέωση.

Το «Υβριδικό Σύστημα Χιλιομετρικής Χρέωσης» (Hybrid ETC), είναι ένα σύστημα χρέωσης με βάση τη διανυθείσα απόσταση.

Η ιδέα του στηρίζεται στη λογική της χρεω-πίστωσης: Το εξοπλισμένο με πομποδέκτη όχημα διέρχεται από τον σταθμό, πληρώνει όλο το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης και στην περίπτωση που βγει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, επιστρέφεται και πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διένυσε.

Σημειώνουμε ότι σε παλιότερες δηλώσεις, από 16 Οκτωβρίου 2020, ο κ. Καραμανλής είχε δηλώσει ότι το κόστος των διοδίων στην Κρήτη θα είναι 0,063 ευρώ/χλμ.. Άρα, για να έχουμε μία εικόνα, στην απόσταση Χανιά – Ρέθυμνο, δηλαδή στα 64 χιλιόμετρα, το κόστος για τον χρήστη είναι 4,05 ευρώ.

Τι ισχύει όμως σε άλλες χώρες της Ευρώπης με τα διόδια;

Ελλάδα, η μόνη χώρα πανευρωπαϊκά που οι πολίτες πληρώνουν ΚΑΙ διόδια ΚΑΙ τέλη κυκλοφορίας

Διόδια υπάρχουν σε αρκετές χώρες, όπως στην Αυστρία, τη Γαλλία, την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιρλανδία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Ουγγαρία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, τη Σλοβακία, τη Σλοβενία και την Τσεχική Δημοκρατία.

Στα παρακάτω κράτη ΔΕΝ υπάρχουν διόδια:

Γερμανία

Βέλγιο

Ολλανδία

Λουξεμβούργο

Δανία

Ισλανδία

"google ad"

Νορβηγία

Σουηδία

Μάλτα

Μαυροβούνιο

Εσθονία

Λεττονία

Λιθουανία

Σε Αυστρία, Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχική Δημοκρατία ισχύει το αυτοκόλλητο που τα αγοράζεις ακόμη και από μεγάλα βενζινάδικα (όπως τα δικά μας τέλη κυκλοφορίας) και δεν υπάρχουν σταθμοί διοδίων επιπρόσθετα. (http://europa.eu/travel/index_el.htm).

Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα όπου πληρώνουμε και υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας και υπέρογκα διόδια, ενώ στις υπόλοιπες χώρες όπου υπάρχουν τέλη κυκλοφορίας δεν υπάρχουν διόδια ενώ εάν υπάρχουν διόδια, δεν υπάρχουν τέλη κυκλοφορίας!

Σε πολλές χώρες που εισπράττονται διόδια το ποσό μειώνεται με την πάροδο του χρόνου.

Τα διόδια σταματούν μόλις γίνει απόσβεση του αυτοκινητόδρομου.

Στην Ελλάδα με τόσα που έχουμε πληρώσει η απόσβεση έχει γίνει εδώ και 30 χρόνια χωρίς όμως να έχουμε ακόμη δρόμους ενώ ούτε διαφαίνεται ότι θα σταματήσουν οι Έλληνες κάποια στιγμή να πληρώνουν διόδια!

Περιττό να αναφέρουμε την άριστη κατάσταση των ευρωπαϊκών αυτοκινητόδρομων, στις περισσότερες χώρες, καθώς και την ύπαρξη ασφαλών και καλοσυντηρημένων παραδρόμων και εναλλακτικών διαδρομών στις χώρες όπου υπάρχουν διόδια.

Μια ματιά και στις χώρες που έχουν διόδια φανερώνει ότι η Ελλάδα (όπου ο κάθε Έλληνας πολίτης πληρώνει ΚΑΙ υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας) έχει τα ακριβότερα διόδια πανευρωπαϊκά.

Δείτε τον σχετικό πίνακα με τα διόδια για Ι.Χ. ανά 100 χλμ. αυτοκινητοδρόμου.

Χώρα Ελάχιστο κόστος Ανώτατο κόστος

Βοσνία Ερζεγοβίνη

2,90 €

2,90 €

Γαλλία

9,53 €

9,53 €

Ελλάδα

8,20 €

14,00 €

Μεγάλη Βρετανία

1,17 €

1,81 €

Ιρλανδία

6,89 €

8,48 €

Ιταλία

9,70 €

9,70 €

Κροατία

5,04 €

7,65 €

FYROM

2,95 €

3,60 €

Πολωνία

3,03 €

27,74 €

Πορτογαλία

1,60 €

6,11 €

Σερβία

3,11 €

3,11 €

Ισπανία

8,98 €

11,47 €

Τουρκία

0,28 €

0,61 €

Λευκορωσία

4,00 €

4,00 €

Οι Κρητικοί έχουν ήδη πληρώσει τον ΒΟΑΚ

Από πρόχειρους υπολογισμούς για ένα χιλιόμετρο ενός τμήματος εθνικού δρόμου πλάτους 20m, το κόστος για την κατασκευή του ανέρχεται στο ποσό του 8.000.000 ευρώ. Με απλά λόγια το κόστος κατασκευής είναι 100ευρώ/m2 , αν υπολογίσουμε για γεφυρώσεις αρδευτικά κλπ ένα διπλάσιο κόστος ανοιγμένο σε m2 τροποποιείται σε 200ευρώ/m2.

Αν διπλασιάσουμε το συνολικό κόστος για απρόβλεπτα και διάφορα ειδικά έργα το συνολικό κόστος τροποποιείται σε 400 ευρώ/m2.

Αυτό σημαίνει ότι για την κατασκευή ενός χιλιομέτρου απαιτείται κόστος 400Χ20Χ1000=8.000.000 ευρώ /km.

Επίσης από πρόχειρους υπολογισμούς τα έσοδα σε ετήσια βάση από τις εισπράξεις των διοδίων ανέρχονται σε περίπου 2.177.000.000 ευρώ.

Τα τμήματα του εθνικού μας δικτύου που μπορούν να ενώσουν ολόκληρη την Ελληνική επικράτεια είναι:

Το οδικό δίκτυο Χανιά – Άγιος Νικόλαος είναι 202 χιλιόμετρα.

Το κόστος για την κατασκευή ολόκληρου του οδικού δικτύου στην Κρήτη είναι 1,6 δις. Σύμφωνα με την κυβέρνηση το κόστος είναι 1,5 δις ευρώ

Στην Ελλάδα αντιστοιχούν 476 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, άρα σε σχέση με τον πληθυσμό της Κρήτης που είναι 633.506, έχουμε πάνω από 302.000 αυτοκίνητα. Τα τέλη κυκλοφορίας ανέρχονται κατά μέσον όρο σε 200 ευρώ

Με τους παραπάνω υπολογισμούς συγκεντρώνονται περίπου 127 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο από τέλη κυκλοφορίας μόνο στην Κρήτη.

Αν δεχθούμε ότι δαπανάται ένα ποσόν περίπου 20% για την συντήρηση και την λειτουργία των δρόμων, δηλαδή, 24 εκατομμύρια ευρώ, περισσεύουν 103 εκατομμύρια.

Με απλά λόγια, για την κατασκευή του ΒΟΑΚ χρειάζεται η πληρωμή 15 ετών τελών κυκλοφορίας, ποσό το οποίο έχει υπερκαλυφθεί από τα τέλη κυκλοφορίας που πληρώνουν εδώ και πάνω από 3 δεκαετίες οι Κρητικοί, τη στιγμή όπου τμήμα του ΒΟΑΚ θα κατασκευαστει και με ευρωπαϊκά κονδύλια.

Πιο συγκεκριμένα, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης θα χρηματοδοτηθεί ο ΒΟΑΚ με 427 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή, περίπου το 30% του κόστους. Υπενθυμίζουμε πάντως, ότι αρχικά το ποσό που ειχε προαναγγελθεί έφτανε στην τάξη των 800 εκατομμυρίων ευρώ.

Τι έλεγαν οι θεσμικοί φορείς της Κρήτης για το ζήτημα των διοδίων μόλις πριν 2 χρόνια

Υπενθυμίζουμε ότι πρόσφατα τον Σεπτέμβρη του 2019 ο περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σταύρος Αρναουτάκης, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου κ. Μαίρη Λιονή και η πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ κ. Ειρήνη Βρέντζου είχαν εκφράσει την αντίθεσή τους, στεκόμενοι και στο γεγονός ότι δεν υπάρχει εναλλακτικός, παράλληλος οδικός άξονας ώστε να δίνεται η επιλογή μετακίνησης για όσους δεν μπορούν ή δε θέλουν να πληρώνουν διόδια…

Είχε τονίσει σχετικά ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης:

«Μπορεί κάλλιστα να γίνει το έργο του ΒΟΑΚ χωρίς διόδια. Δεν τίθεται θέμα διοδίων, πέραν όλων των άλλων, και για τον λόγο ότι δεν υπάρχει άλλος παράλληλος δρόμος που να συνδέει το ένα άκρο της Κρήτης με το άλλο ώστε να υπάρχει η αναγκαία εναλλακτική οδική σύνδεση, όπως πρέπει να υπάρχει στην περίπτωση επιβολής διοδίων. Έχω επανειλημμένως τονίσει και στον πρωθυπουργό, στον κ. Μητσοτάκη, και προς τα στελέχη της κυβέρνησης να προχωρήσουν, αφού θέλουν και το κρίνουν σκόπιμο, σε νέα αρχιτεκτονική για το έργο, αλλά να κρατήσουν τα θετικά στοιχεία του υπάρχοντος σχεδιασμού. Αν πάμε σε επανασχεδιασμό από την αρχή, δεν υπάρχει περίπτωση να δούμε το έργο να ξεκινά πριν το 2023 με 2024»,

«Δε χρειάζονται διόδια. Δε θέλουμε διόδια. Διότι, πέρα από τα άλλα, δεν υπάρχει και εναλλακτική οδική επιλογή. Δεν υπάρχει δεύτερος παράλληλος δρόμος, για να μπορούν να τον χρησιμοποιούν όσοι δεν μπορούν οικονομικά ή δε θέλουν να πληρώνουν διόδια», είχε πει η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαίρη Λιονή.

Κατηγορηματικό ήταν το «όχι» και από το Παράρτημα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου στο σενάριο των διοδίων, διά στόματος της προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΑΚ Ειρήνης Βρέντζου.

«Προφανώς και δεν είμαστε σύμφωνοι, προφανώς και δεν μπορούμε να συναινέσουμε σε διόδια. Ο ΒΟΑΚ είναι ο μοναδικός οδικός άξονας κατά μήκος της Κρήτης. Δε γίνεται λοιπόν να υποχρεωθούν οι Κρητικοί να πληρώνουν διόδια για να πηγαίνουν από το ένα μέρος στο άλλο χωρίς να έχουν άλλη επιλογή μετακίνησης», είχε τονίσει η κ. Βρέντζου.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ο Ίλον Μασκ ανησυχεί για την Ελλάδα: Tο πρώτο έθνος που θα υποστεί “πληθυσμιακή κατάρρευση

Την υπογεννητικότητα στην Ελλάδα σχολιάζει σε ανάρτησή του ο Ίλον...

Ιεράπετρα: Δολοφονία ο θάνατος 65χρονου Γερμανού

Θρίλερ με τον θάνατο του 65χρονου Γερμανού που διέμενε...

Μιχάλης Βιρβιδάκης: “Γιατί να μην υπάρχει στην Κρήτη ένα Κρατικό Θέατρο Νοτίου Ελλάδος;”

Ο Μιχάλης Βιρβιδάκης είναι η ψυχή του θεάτρου Κυδωνία στα Χανιά. Οι περισσότεροι...

Στη Βουλή η ξενοδοχοποπιηση στο Λόφο Καστέλι από τον Μ. Συντυχάκη

Επίκαιρη ερώτηση προς την Υπουργό Πολιτισμού κ. Μενδώνη κατάθεσε...