Μορφή χιονοστιβάδας έχουν προσλάβει οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των νοικοκυριών στη ΔΕΗ, καθώς σχεδόν τρεις στους δέκα λογαριασμούς μένουν απλήρωτοι. Η επιχείρηση ξεκινά διακοπές ρεύματος στους «έχοντες» και ψάχνει 30.000 αγροτικά τιμολόγια-μαϊμού.
Μπλακ άουτ… στη ΔΕΗ από έναν στους τρεις καταναλωτές με απλήρωτους λογαριασμούς και από έναν στους έξι αγρότες-μαϊμού με φτηνά τιμολόγια.
Η διοίκηση της εταιρείας προσπαθεί να ανακόψει τη φρενήρη πορεία των ληξιπρόθεσμων οφειλών των πελατών της, που έχουν εκτιναχτεί στα 2,2 με 2,5 δισ. ευρώ, ξεκινώντας πρόγραμμα διακοπών ηλεκτροδότησης σε μπαταχτσήδες…
Ταυτόχρονα ξεσκαρτάρει τους δικαιούχους των αγροτικών τιμολογίων και από τους ιδιοκτήτες 190.000 παροχών, οι κάτοχοι 30.000 μετρητών δεν έχουν ανταποκριθεί στο αίτημα της εταιρείας για υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών.
Αμφισβητείται η επαγγελματική τους ιδιότητα (δηλαδή ότι είναι αγρότες) και απειλούνται με αλλαγή χρήσης. Δηλαδή η ΔΕΗ θα παύσει να τους χορηγεί το κατά 30% φτηνότερο ρεύμα, επαναφέροντάς τους στο κανονικό τιμολόγιο.
Πάντως, ασύλληπτων διαστάσεων είναι η έκταση του φαινομένου των απλήρωτων λογαριασμών στη ΔΕΗ. Ο ίδιος ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης Εμ. Παναγιωτάκης έκανε γνωστό πως 2,1 εκατομμύρια παροχές ρεύματος είναι ασυνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Το μέγεθος αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 30% του συνόλου των «ρολογιών» της ΔΕΗ. Οι μετρητές στην Ελλάδα ανέρχονται σε 7,4 εκατομμύρια, άρα ένας στους τρεις πελάτες της έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Μερική αποκλιμάκωση
Το νούμερο των παροχών με απλήρωτους λογαριασμούς αποτυπώνει το μέγεθος των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις λόγω της ύφεσης που μαστίζει τη χώρα. Ακόμη και όταν ο πρόεδρος της εταιρείας, στο περιθώριο χθεσινής εκδήλωσης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, προσπάθησε να παρουσιάσει τη μερική αποκλιμάκωση του προβλήματος, λέγοντας πως ο αριθμός των παροχών μειώθηκε στα 2,1 από 2,5 εκατομμύρια, εντούτοις δεν ήταν σε θέση να καθησυχάσει για το ύψος των οφειλών. Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτές κυμαίνονται στα 2,2 δισ. ευρώ, αν και οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 2,5 δισ. ευρώ.
Με πιο απλά λόγια, τα χρέη των καταναλωτών συνεχίζουν να αυξάνονται, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί κάποιοι να τα διευθέτησαν, ωστόσο για άλλους πολλαπλασιάστηκαν. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη ΔΕΗ άρχισαν να συσσωρεύονται από τότε που μέσω των λογαριασμών της εισέπραττε το ειδικό τέλος ακινήτων. Ακόμη και όταν έπαυσε η ύπαρξη του «χαρατσιού», τα χρέη συνέχισαν την ανοδική πορεία. Η οικονομική ύφεση εντεινόταν, ενώ η πρόσφατη επιβολή των capital controls καθώς και η σημερινή φοροεπιδρομή έχουν φέρει σε αδιέξοδο τα νοικοκυριά που δεν μπορούν να πληρώσουν αλλά και τις μικρές επιχειρήσεις που βάζουν «λουκέτο» αφήνοντας φέσια στη ΔΕΗ…
Και δεν είναι μόνο η κρίση που έχει σχεδόν διπλασιάσει τα ληξιπρόθεσμα χρέη των καταναλωτών προς την εταιρεία. Είναι και η εδώ και χρόνια ανεξέλεγκτη κατάσταση σε σχέση με τους δικαιούχους των προνομιακών τιμολογίων. Οι υπηρεσίες της εταιρείας ξεκίνησαν έρευνα για να εντοπίσουν ποιοι πραγματικά δικαιούνται τα φτηνά αγροτικά τιμολόγια. Απέστειλαν ερωτηματολόγια ζητώντας και την υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Από το σύνολο των περίπου 190.000 παροχών, οι 160.000 ανταποκρίθηκαν.
Οι υπόλοιποι 30.000 αγνοούνται… Ο κ. Παναγιωτάκης είπε πως η ΔΕΗ στέλνει ξανά επιστολές σε αυτούς και αν πάλι δεν ανταποκριθούν, τότε θα τους αλλάξει τη χρήση, ανεβάζοντας τις τιμές της κιλοβατώρας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους, στην τελευταία κατηγορία από ελέγχους που έχουν διενεργηθεί έχουν εντοπιστεί ιδίως στην Αττική καταναλωτές οι οποίοι με τιμολόγια θερμοκηπίου ηλεκτροδοτούν μεζονέτες…
Eπιτήδειοι με βίλες
Επιπλέον έλεγχοι της ΔΕΗ έχουν δείξει επιτήδειους με βίλες και θερμαινόμενες πισίνες στα βόρεια προάστια να έχουν απλήρωτους λογαριασμούς, άνω των 10.000 ευρώ. Τα συνεργεία όταν επιδιώκουν να αποκόψουν το ρεύμα δεν βρίσκουν το ρολόι, καθώς αυτό είναι σε μη προσβάσιμο σημείο.
Η ΔΕΗ εδώ και μήνες έχει εφαρμόσει ένα ηλεκτρονικό πρόγραμμα με το οποίο καταγράφεται το ύψος των οφειλών, η έκταση του ακινήτου αλλά και η συχνότητα των καθυστερήσεων. Με βάση αυτά τα στοιχεία η εταιρεία ξεκίνησε σαφάρι… διακοπών ηλεκτροδότησης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ