19.8 C
Chania
Thursday, March 28, 2024

Ντοκιμαντέρ Sarajevo Safari: Πλούσιοι πλήρωναν για να σκοτώνουν άμαχους στο Σαράγεβο σα να είναι θηράματα | Βίντεο

Ημερομηνία:

Tο νέο ντοκιμαντέρ του Σλοβένου σκηνοθέτη Miran Zupanič, Sarajevo Safari, περιγράφει ένα από τα πιο περίεργα και παθολογικά επεισόδια της πολιορκίας του 1992-96.

Είναι γνωστό ότι οι Σέρβοι ελεύθεροι σκοπευτές στους λόφους που περιβάλλουν την πόλη πυροβολούσαν αυθαίρετα κατοίκους στους παρακάτω δρόμους. Ωστόσο τώρα μαθαίνουμε ότι αυτή η ευκαιρία δόθηκε όχι μόνο ως χειρονομία εκτίμησης αλλά και ως ένα είδος τουριστικής δραστηριότητας για τους πελάτες που πληρώνουν. Μέσω «σαφάρι» που οργάνωσε ο Σερβοβόσνιος Στρατός, δεκάδες πλούσιοι αλλοδαποί -κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία, αλλά και από τη Ρωσία- πλήρωναν κορυφαία δολάρια για την ευκαιρία να πυροβολήσουν αβοήθητους πολίτες.

Σκεφτείτε την ειδική μορφή υποκειμενικότητας που θα έδινε ένα τέτοιο σαφάρι στον «κυνηγό». Αν και τα θύματα ήταν ανώνυμα, αυτό δεν ήταν βιντεοπαιχνίδι. Η διεστραμμένη συγκίνηση βρισκόταν στο γεγονός ότι ήταν αληθινό. Κι όμως, παίζοντας τον «κυνηγό», αυτοί οι πλούσιοι τουρίστες, που καταλαμβάνουν μια ασφαλή γωνία πάνω από την πόλη, ουσιαστικά απέκλεισαν τον εαυτό τους από τη συνηθισμένη πραγματικότητα. Για τους στόχους τους, το διακύβευμα ήταν η ζωή ή ο θάνατος.

Ο σκηνοθέτης είπε στο πρακτορείο Anadolu ότι εργάζονταν στο έργο για περισσότερα από τρία χρόνια και ότι ένα μεγάλο μέρος του χρόνου του αφιερώθηκε στην αναζήτηση μαρτύρων.

«Άκουσα για πρώτη φορά για το «σαφάρι» τον Φεβρουάριο του 2019. Ο παραγωγός μου, Franci Zajc, μου είπε για την ιστορία. Είχαμε δουλέψει μαζί στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, και το 1993, αργότερα δούλεψε ως  κάμεραμαν το 1993 και το 1994 και άκουσε διάφορες ιστορίες. Μία από αυτές τις ιστορίες αφορούσε αυτό το «σαφάρι» και το ερεύνησε ο ίδιος. Μου το είπε και δεν το πίστευα», θυμάται ο Ζούπανιτς.

Πρόσθεσε ότι ήταν μια τόσο απίστευτη ιστορία, αλλά ο Zajc του είπε ότι είχε έναν Σλοβένο μάρτυρα, ο οποίος εργαζόταν για ένα αμερικανικό πρακτορείο και ήταν συχνά στα πεδία των μαχών κατά τη διάρκεια του πολέμου.

Δεν πυροβόλησε, αλλά ήταν παρατηρητής.

Ο Ζούπανιτς είπε ότι συνάντησε τον άνδρα, αλλά ήταν δύσπιστος από την αρχή.

“Τον εμπιστεύτηκα, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για την ταινία. Δεν μπορείς να κάνεις ιστορία με έναν μάρτυρα, ειδικά όχι τόσο ασυνήθιστη και απίστευτη ιστορία”, είπε ο Ζούπανιτς.

Πρόσθεσε ότι μετά από αυτό άρχισαν να αναζητούν άλλους μάρτυρες.

“Εκεί πάλι, ο συνάδελφός μου παραγωγός Franci Zajc ήταν υπεύθυνος. Ρώτησε επειδή είχε επαφές στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη και ο πρώτος που μας βοήθησε ουσιαστικά ​​ήταν ο Nedzad Latic, ο οποίος σύστησε τον Edin Subasic στον Zajc. Αυτός εργαζόταν ως αξιωματικός πληροφοριών του Στρατού της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης κατά τη διάρκεια του πολέμου, και είχε συναντήσει μια τέτοια περίπτωση», είπε ο Ζούπανιτς.

Η ταινία ανοίγει ένα νέο επίπεδο ανθρώπινου κακού

Η ταινία συντάχθηκε αποκλειστικά στη βάση της μαρτυρία δύο πηγών: τριών ανθρώπων που έπεσαν θύματα ελεύθερων σκοπευτών. Επιπλέον, συμπεριλήφθηκαν αρχειακές ηχογραφήσεις από το Σεράγεβο και τη Βοσνίας-Ερζεγοβίνης από την περίοδο 1993-1994, καθώς και υλικό ενός λεπτού που αγοράστηκε από το πρακτορείο.

Αναφέρθηκε επίσης στη σημασία της ταινίας για την κατανόηση της ψυχολογίας των ανθρώπων.

"google ad"

«Το βασικό ερώτημα είναι τι είδους άνθρωποι το κάνουν; Ποιο είναι το ψυχολογικό και κοινωνικό τους προφίλ;

«Πιστεύω ότι πρέπει να προσεχθεί λίγο περισσότερο το φαινόμενο αυτών των πλούσιων ανθρώπων που βλέπουν τους άλλους ανθρώπους σαν άγρια ​​ζώα. Πρέπει να αναρωτηθούμε βαθιά ποια είναι η ηθική τους και τι είμαστε γι’ αυτούς εμείς οι απλοί άνθρωποι.

«Διότι αν βλέπουν κάποιον ως «πιθανό θήραμα», πιθανότατα θα βλέπουν όλους τους ανθρώπους ως ζώα, πιθανά θηράματα. Αν έχουμε την ατυχία να βρεθούμε σε μια κατάσταση αδυναμίας, δε θα διστάσουν να μας βάλουν στο στόχαστρο τους», είπε ο Ζούπανιτς.

Επισήμανε ότι υπάρχει μια πιο μικρή ομάδα ανθρώπων για τους οποίους οι υπόλοιποι άνθρωποι είναι απλά κατώτερες υπάρξεις.

“Η ζωή είναι πολύ περίπλοκη. Η ιστορία είναι πολύ περίπλοκη. Αυτό μπορεί να αποτελεί μια σταγόνα στον ωκεανό της ιστορίας. Αυτή η μικρή ιστορία, αποτελεί ένα μικρό επεισόδιο όπου αναφέρεται σε έναν πολύ στενό κύκλο, έναν μυστηριώδη κύκλο ανθρώπων. Είναι σημαντικό όμως επειδή ακριβώς ανοίγει ένα εντελώς νέο επίπεδο ανθρώπινου κακού”.

«Το κύριο σημείο αυτής της ιστορίας πρέπει να είναι να σκεφτουμε αυτό το κακό, να σκεφτούμε το κακό γενικά και να αποφασίσουμε ότι πρέπει κατά κάποιο τρόπο να αντιτιθέμεθα σε αυτό το κακό, αλλά όχι με το κακό αλλά με το καλό. Με επικοινωνία, διάλογο, κατανόηση, ενσυναίσθηση, σεβασμό στον άλλο”.

“Για μένα, υπάρχει αυτό που είναι σημαντικό, όχι μόνο η ιστορία — ήταν εκεί, πυροβόλησαν, είναι τρομερό, αλλά πιστεύω ότι το ντοκιμαντέρ μπορεί να ασκήσει επιρροή. Μπορεί να μας κάνει συνειδητοποιήσουμε πόσο σημαντικό είναι να δουλεύουμε για να είμαστε καλοί ο ένας απέναντι στον άλλον”, είπε ο Ζούπανιτς.

Ο πόλεμος της Βοσνίας πυροδοτήθηκε από τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, η οποία οδήγησε τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη να κηρύξει την ανεξαρτησία του τον Φεβρουάριο του 1992.

Η πρωτεύουσά του, το Σεράγεβο, δέχτηκε την επίθεση Σερβοβόσνιων πολιτοφυλακών, με την υποστήριξη του γιουγκοσλαβικού στρατού, σε αυτό που έγινε η μεγαλύτερη πολιορκία στη σύγχρονη ιστορία, που διήρκεσε σχεδόν τέσσερα χρόνια.

Μεταξύ Απριλίου 1992 και Δεκεμβρίου 1995, υπολογίζεται ότι 100.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν και 2,2 εκατομμύρια εκτοπίστηκαν στη Βοσνία. Και 50.000 γυναίκες, κυρίως Βόσνιες, βιάστηκαν, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου για την Πρώην Γιουγκοσλαβία και του ΟΗΕ.

φωτογραφία: depositphotos.com

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ