ΘΕΣΕΙΣ

Οι ιδεολογίες, οι επαναστάσεις, τα κινήματα, ομοιότητες και διαφορές – Σοσιαλισμός

Τα βασικά στοιχεία της σοσιαλιστικής σκέψης είχαν κάνει την εμφάνισή τους αρκετά πριν τον 19ο αιώνα, αλλά μόνο μετά τη Γαλλική Επανάσταση εξελίχτηκε η σοσιαλιστική ιδεολογία σε σύστημα και έγινε το κύριο ρεύμα των επαναστατικών αντιλήψεων και κινημάτων. Όλοι οι σοσιαλιστές διανοητές του πρώτου μισού του 19ου αιώνα βεβαίωναν ότι ο σοσιαλισμός θα οδηγούσε στην πλήρη πραγματοποίηση των ιδανικών της Μεγάλης Επανάστασης εννοώντας μ’ αυτό ότι θα εφάρμοζε την αρχή της ΙΣΟΤΗΤΑΣ στο πεδίο των οικονομικών και κοινωνικών σχέσεων και βάζοντας έτσι στο ίδιο επίπεδο ελευθερία και κοινωνική δικαιοσύνη. Την ατομική ελευθερία, την ισότητα στο νομικό επίπεδο, θα έπρεπε να την συνοδεύει και η ισότητα των ζωτικών πιθανοτήτων, πράγμα που απαιτούσε μια βασική αλλαγή των σχέσεων ιδιοκτησίας.

Η κατάργηση των φεουδαρχικών προνομίων δεν θα σήμαινε τον θρίαμβο της ελευθερίας αν δεν καταργούνταν και τα οικονομικά προνόμια. Στο θέμα όμως των μέσω με τα οποία θα πραγματοποιόταν αυτό το πρόγραμμα, η σοσιαλιστική σκέψη, πρότεινε ποικίλα πρότυπα και όπως και να έχει το πράγμα, η επανάσταση δεν θεωρούνταν πάντα απ’ αυτήν ο κύριος δρόμος για την κατάργηση των προνομίων και για την ΑΛΛΑΓΗ της κοινωνικής τάξης.

Στο ιδεολογικό πρότυπο που συνηθίσαμε να ορίζουμε σαν «ουτοπικό σοσιαλισμό» η αντίληψη που κυριάρχησε ήταν ότι οι κατέχοντες θα εγκατέλειπαν χωρίς μάχη τα δικαιώματά τους. Για να πειστούν οι κατέχοντες να πάρουν μέρος στην αλλαγή της κοινωνικής τάξης και στη θεμελίωση της ιδανικής κοινωνίας όπου δεν θα υπήρχε ούτε ανισότητα, ούτε εκμετάλλευση, θα έφταναν η ανθρώπινη φύση, κατά βάση ορθολογική, και τα υψηλά ανθρωπιστικά ιδανικά. Ο Σαίν – Σιμόν βεβαίωνε ότι έφτανε να πειστούν «τα εύπορα και φωτισμένα στρώματα» [1]

Ο Κλώντ – Ανρί ντε Σιμόν που δίσταζε μπρος στις μεταρρυθμίσεις και στην κοινωνική ισότητα και που δεν έθετε θέμα κατάργησης της ατομικής ιδιοκτησίας, επεξεργάστηκε μια κριτική βάθους της φιλελεύθερης οικονομίας, βεβαιώνοντας ότι αυτή η τελευταία δίνει την ατομική ιδιοκτησία στα παράσιτα και δεν προσφέρει δυνατότητα σε άτομα με περισσότερα χαρίσματα. Η ιδανική «βιομηχανική κοινωνία» που μπορεί να εγκαθιδρυθεί χωρίς βία (ειρηνικό πέρασμα) πρέπει να οργανωθεί κατά τη γνώμη του, σύμφωνα με την αρχή της φυσικής ιεραρχίας της εργασίας, του ταλέντου και της γνώσης.

Οι οπαδοί του Σαίν Σιμόν, που έπλασαν την αντίληψη του «κράτους που έγινε ένωση εργαζομένων» και στο οποίο θα καταργηθεί το κληρονομικό δικαίωμα και η κοινωνική ιεραρχία θα στηριχθεί στην αρχή «ο καθένας σύμφωνα με τις φυσικές του ικανότητες, σε κάθε ικανότητα σύμφωνα με την αξία της» επιτίθονταν με βιαιότητα στους φιλελεύθερους γιατί ήταν κηρυγμένοι υπέρ της ελευθερίας που δεν είχε κοινωνική σκοπιμότητα.

Οι αρχηγοί της Σαινσιμονικής σχολής έμεναν έξω από τα επαναστατικά γεγονότα και καλούσαν τους οπαδούς τους να μην πάρουν ούτε κι αυτοί μέρος σ’ αυτά, γατί αλλιώς κινδύνευαν να υιοθετήσουν χωρίς να το καταλάβουν, τη φιλελεύθερη ιδεολογία. Στην κριτική που έκαναν στα διαδοχικά συντάγματα που τα κατάγγελαν γιατί δεν προχωρούσαν σε μια κοινωνική επανάσταση, η λέξη «επανάσταση» έμενε μια αόριστη έκφραση.

Από το βιβλίο: Romano, Ruggiero (επιμέλεια) : Ιστορία των επαναστάσεων (5 τόμοι) (Ακμή, 1973), τόμος V, Επανάσταση και Κουλτούρα

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

  1. Σημείωση σύνταξης: Και όμως τα πρώτα χρόνια της διαφώτισης των συζητήσεων και των ονείρων υπήρξαν στο ΠΑΣΟΚ πριν γίνει εξουσία αυτά τα «εύπορα και φωτισμένα στρώματα» που είχαν πεισθεί γι’ αυτά τα υψηλά ανθρωπιστικά ιδανικά που συζητούσαμε και πιστεύαμε. Ένας απ’ αυτούς ήταν ο γιατρός Σοφοκλής Τσεπέτης που βέβαια αποσύρθηκε όταν αντιλήφθηκε την λοξοδρόμηση.

Συνεχίζεται

 

 

 

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Μ. Καρυστιανού από Ηράκλειο: «Όταν αποδείξουμε την ενοχή τους, πώς θα δικαιολογήσουν την ανεμπόδιστη συμμετοχή τους στις εκλογές;»

Η εκδήλωση ξεκίνησε με δρώμενα στο κέντρο της πόλης, ενώ κεντρικοί ομιλητές ήταν η Μαρία…

4 mins ago

Αντιδρούν οι εργαζόμενοι στην τοπική αυτοδιοίκηση Χανίων για την μετακίνηση της Αθηνάς Γιαννουλάκη

Ψήφισμα Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης Εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση του Νομού Χανίων: Ύστερα από την έκτακτη…

4 mins ago

Τέταρτη μεγαλύτερη «ψαλίδα» όλων των εποχών στις αυξήσεις τιμών τροφίμων ανάμεσα σε Ελλάδα και ευρωζώνη

Σε ένα μήνα η Ελλάδα θα συμπληρώσει ένα χρόνο πολύ υψηλότερου πληθωρισμού τροφίμων από τον μέσο όρο της…

9 mins ago

Ζωή Κωνσταντοπούλου: Η μοναδική Αρχηγός κόμματος που τίμησε την Επέτειο της Γενοκτονίας των Ποντίων

«Λυπάμαι που ήμουν η μοναδική Αρχηγός Κόμματος που παρευρέθηκα σήμερα στην κορυφαία Επέτειο Μνήμης της…

19 mins ago

Νέο πανηρακλειώτικο συλλαλητήριο για την υγεία

Νέο μεγάλο συλλαλητήριο για την υγεία, πραγματοποιείται την ερχόμενη Τρίτη στο Ηράκλειο. Σε ανακοίνωση του το Σωματείο…

20 mins ago

Νίκη για το “Δημοκρατικό Ενωτικό Κίνημα Μηχανικών” στις εκλογές για το παράρτημα Δυτικής Κρήτης του ΤΕΕ

Νίκη με ξεκάθαρη διαφορά από τον δεύτερο πέτυχε το "Δημοκρατικό Ενωτική Κίνημα Μηχανικών" στις εκλογές…

31 mins ago

This website uses cookies.