Του Γιώργου Ματαλλιωτάκη *
Μια νέα γενιά Ελλήνων βρίσκεται στο προσκήνιο σε μια από τις δυσκολότερες συγκυρίες που ζει η χώρα. Πρόκειται για τους χιλιάδες νέους που διαθέτουν μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους ως επιστέγασμα της επένδυσης του ελληνικού κράτους στο χώρο της παιδείας.
Η νέα γενιά σαφέστατα περισσότερο μορφωμένη, καταρτισμένη και εξειδικευμένη σε κάθε τομέα της παραγωγικής ζωής, με δεξιότητες και προσόντα, κάποιες φορές περισσότερα από αυτά που πραγματικά απαιτούνται, αναζητεί το δικό της δρόμο.
Οι νέοι με όνειρα και στόχους φιλοδοξούν να ενταχθούν στην παραγωγική διαδικασία και να αποτελέσουν το πρωτογενές κύτταρο που θα αναστήσει ξανά την Ελληνική οικονομία αλλά κατ επέκταση και την ελληνική κοινωνία. Η επαγγελματική αποκατάσταση των νέων μπορεί να μην αποτελεί αυτοσκοπό ωστόσο αποτελεί σίγουρα μονόδρομο σε μια κοινωνία που πλήττεται δραματικά παράλληλα με ένα παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον στο οποίο σημειώνονται σοβαρές ανακατατάξεις.
Η γενιά που σημαδεύτηκε από ραγδαίες εξελίξεις στο χώρο της τεχνολογίας και της επιστήμης βρίσκεται μπροστά σε καθημερινά αδιέξοδα παρά το γεγονός ότι εκτός από τις γνώσεις και τις δεξιότητες έχει κατακτήσεις και τον παγκόσμιο χάρτη της επικοινωνίας.
Οι νέοι έχουν άμεση πρόσβαση στην πληροφορία μέσω του διαδικτύου, παρακοουθούν τις εξελίξεις σε όλους τους τομείς της αγοράς, συμμετέχουν σε διάφορα πανεπιστημιακά προγράμματα όπως είναι τα Erasmus, ενημερώνονλται για τα νέα επιτεύγματα της επιστήμης, οπουδήποτε και αν λαμβάνουν χώρα αυτά ή δημιουργούν, τέλος διαπροσωπικές σχέσεις με τα διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Επαγγελματική αποκατάσταση, με δεδομένα και όρους αγοράς αλλά και ικανοποίησης ονείρων, είναι το ζητούμενο για τους σημερινούς νέους οι οποίοι αναζητούν να απορροφηθούν σε επαγγελματικούς χώρους συναφείς με το επιστημονικό πεδίο στο οποίο εντρύφησαν, να προσφέρουν τις υπηρεσίες και να αμειφθούν ανάλογα, εξασφαλίζοντας ένα αξιοπρεπές βιοτικό επίπεδο.
Ο ρόλος της Αυτοδιοίησης στην απασχόληση των 60.000 ως 65.000 νέων που κάθε χρόνο αποφοιτά από τα Πανεπιστήμια μπορεί να καταστεί ουσιαστικός με την ανάπτυξη στοχευμένων δράσεων που θα αξιοποιούν προσόντα και δεξιότητες, θα αναπτύσσουν τη δυναμική που μπορεί να βγάλει την ελληνική οικονομία από το αδιέξοδο αλλά απαραίτητα θα εξειδικεύονται στις ιδιαιτερότητες της περιοχής στην οποία αναπτύσσονται κάθε φορά.
Οι βασικοί άξονες για την αξιοποίηση και απορρόφηση των μορφωμένων ανθρώπων στην παραγωγική διαδικασία, στην έρευνα, στις καινοτόμες δράσεις και στους χώρους της τεχνολογίας και της πληροφορίας θα πρέπει να στηριχθούν σε εργασιακούς κλάδους που θα καλύπτουν όλο το φάσμα της παραγωγικής διαδικασίας. Αγρότες, αυτοαπαοσχολούμενοι και εργαζόμενοι σε βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα είναι πλέον άνθρωποι με αρκετή ενημέρωση, έχουν άμεση σχέση με την τεχνολογία και αντιλαμβάνονται διαφορετικά την πραγματικότητα σε σχέση με τους προκάτοχους τους.
Η αυτοδιοίκηση, αν υπάρξει η πολιτική βούληση και σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο, μπορεί και πρέπει να προχωρήσει σε συντονισμένες δράσεις οι οποίες θα αποσκοπούν στη δημιουργία ισχυρών βάσεων ανάπτυξης. Όλα τα προγράμματα πρέπει να ενταχθούν στην παραγωγική διαδικασία και να υπάρξει η ελπίδα και η προοπτική των επενδύσεων από Έλληνες αλλά και ξένους επενδυτές. Οι νέοι μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν τον «αγωγό» της ανάπτυξης. Μπορούν με άνεση και αποτελεσματικότητα να «παράξουν» την ανάπτυξη αλλά και να «προωθήσουν» τα προϊόντα της σε χώρες του εξωτερικού. Εξάλλου η ελπίδα και η προοπτική είναι έννοιες σύμφυτες με την ηλικία και τη φύση τους.
*Ο Γιώργος Ματαλλιωτάκης είναι Μηχανικός Παραγωγής και Διοίκησης, Διδάκτορας του Πολυτεχνείου Κρήτης, Α.Διοικητής του Νοσοκομείου Ιεράπετρας και υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος με το συνδυασμό «Κρήτη Μπορούμε»