14.8 C
Chania
Sunday, November 10, 2024

Οι τουρίστες έρχονται, αλλά δεν αφήνουν λεφτά

Ημερομηνία:

Ο τουρισμός στην Ελλάδα ανθεί, αλλά οι τουρίστες λεφτά δεν αφήνουν. Τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδας αναφέρουν πως έρχονται περισσότεροι ταξιδιώτες από το εξωτερικό, αλλά αφήνουν λιγότερα χρήματα. Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξάνονται μεν, αλλά μόνο επειδή αυξάνονται οι αφίξεις, αφού η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώνεται αισθητά.

Χαρακτηριστικά, τον Μάιο οι συνολικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 6,8%, ενώ οι αφίξεις ήταν αυξημένες κατά 21,3%. Αντίστοιχα, η μέση δαπάνη για κάθε ταξίδι ήταν μειωμένη κατά -12,2%.

Η μέση διάρκεια παραμονής ανά ταξίδι πέρυσι υποχώρησε κατά 11,2% και διαμορφώθηκε στις 6,5 διανυκτερεύσεις

Η κατάσταση είναι πιο ισορροπημένη σε επίπεδο πενταμήνου, όπου οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 16,2% (στα 3,8 δισ. ευρώ). Όπως σημειώνει η ΤτΕ η άνοδος των ταξιδιωτικών εισπράξεων και στο πεντάμηνο οφείλεται αποκλειστικά στην αύξηση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης, μη κατοίκων ταξιδιωτών, κατά 20,6%. Η μέση δαπάνη ανά ταξίδι, σε επίπεδο πενταμήνου μειώθηκε κατά 3,6%.

Μείωση δαπανών ανά ταξίδι

Η τάση μείωσης των δαπανών ανά ταξίδι έχει ξεκινήσει από πέρυσι. Με βάση τα συγκεντρωτικά στοιχεία της ΤτΕ για το σύνολο του 2023, η μέση δαπάνη ανά ταξίδι  – από τους ταξιδιώτες εξωτερικού κυμάνθηκε στα 570,7 ευρώ, μειωμένη κατά 3,5% ή περίπου 21 ευρώ σε σχέση με το 2022. Αναλογικά, μια νέα μείωση 3,6%  κατεβάζει τη  μέση δαπάνη περίπου στα 550 ευρώ.

Η μέση διάρκεια παραμονής ανά ταξίδι πέρυσι υποχώρησε κατά 11,2% και διαμορφώθηκε στις 6,5 διανυκτερεύσεις

Σε απόλυτα μεγέθη, ένα 20ευρω λιγότερο ανά τουρίστα δεν φαίνεται και ως τεράστια απώλεια. Είναι περίπου όσο μια χωριάτικη και δυο μπύρες σε εξοχική ταβέρνα (όχι βέβαια στα μπιτς μπαρ με τις χρυσές ξαπλώστρες). Ωστόσο σε επίπεδο διετίας η μείωση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι  κατά -7% δεν είναι διόλου αμελητέα. Πόσο μάλλον όταν όλο αυτό το διάστημα μεσολάβησαν έντονες πληθωριστικές πιέσεις και τσουχτερές ανατιμήσεις σε μια σειρά αγαθών και υπηρεσιών.

Κρίση κόστους ζωής

Πριν αρχίσουμε να γκρινιάζουμε, για τους σφιχτοχέρηδες τουρίστες, με τα καβούρια στις τσέπες, που μένουν όλη μέρα στο all inclusive με το βραχιολάκι και δεν αφήνουν χρήματα στην τοπική οικονομία, καλό είναι να έχουμε υπ΄όψιν τα εξής:

Οι αυξημένες τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων αλλά και των ακτοπλοϊκών ναύλων, αναγκάζουν τους ταξιδιώτες του εξωτερικού να αναθεωρήσουν τον προϋπολογισμό τους, «ψαλιδίζοντας» τα έξοδα διαμονής. Οι βασικές περικοπές αφορούν τη μείωση του αριθμού των διανυκτερεύσεων, αλλά δεν λείπουν κι εκείνοι που αναζητούν πιο οικονομικούς τρόπους για να περάσουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα.

Για παράδειγμα η μέση διάρκεια παραμονής ανά ταξίδι πέρυσι υποχώρησε κατά 11,2% και διαμορφώθηκε στις 6,5 διανυκτερεύσεις. Το ίδιο ισχύει και για τον εσωτερικό τουρισμό, αφού η αύξηση του κόστους αναγκάζει τους Ελληνες να κάνουν όλο και λιγότερες μέρες διακοπές.

Παράλληλα, η κρίση του κόστους ζωής πλήττει πλέον και κατοίκους πιο εύπορων χωρών, που είναι πολύ πιο προσεκτικοί στο τι ξοδεύουν και πού. Τέλος, η αλλαγή στις ταξιδιωτικές συνήθειες, από νεότερες γενιές, επηρεάζει και το τουριστικό μοντέλο.

Gen Z: Ξοδεύουν λιγότερο, ταξιδεύουν περισσότερο

Οι σημερινοί Ευρωπαίοι 20άρηδες (GenZ), αλλά ακόμα  οι 45άρηδες, ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε κάθε ταξίδι, από ό,τι οι γονείς και οι παππούδες τους (Baby boomers). Σύμφωνα με έρευνα της συμβουλευτικής εταιρείας Simon-Kucher, σε περισσότερους από 5.400 Ευρωπαίους ταξιδιώτες, ενώ οι Baby Boomers αύξησαν τον προϋπολογισμό των ταξιδιών τους κατά 19% το 2024, οι ταξιδιώτες της GenZ τον αύξησαν μόνο 1%. Με δεδομένο ότι όλα ακρίβυναν (μεταφορικά, καταλύμματα κ.λπ.), αυτό σημαίνει ότι περιόρισαν σημαντικά τις δαπάνες τους κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Γενικά οι ηλικίες ως 25 ετών δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στις εμπειρίες, από ό,τι στις αγορές, κάνουν ευρεία χρήση των διαδικτυακών εφαρμογών, ενημερώνονται καλύτερα και είναι πιο πιθανό να αναζητήσουν «υπεύθυνες» ταξιδιωτικές επιλογές που ευθυγραμμίζονται με τις αξίες τους.

Συμβουλές για μείωση τουριστικού κόστους στην Ελλάδα

Στο διαδίκτυο κυκλοφορούν ουκ ολίγες συμβουλές από τουρίστες προς τουρίστες, για το πώς να περιορίσουν τα έξοδά τους στα ταξίδια τους στην Ελλάδα. Αντιγράφουμε μερικές από το blog GreeceTravel.Com

– Mην πηγαίνετε στα μπαρ και τα καφέ που χρεώνουν 10 και 15 ευρώ για ένα κοκτέιλ. Ψάξτε ένα παραδοσιακό καφενείο, και παραγγείλτε μπύρα ή ούζο. Αποφύγετε τα καφέ στους κεντρικούς δρόμους, είναι πιο ακριβά από αυτά σε πιο απόμερους δρόμους

-Μην παίρνετε ταξί από το ξενοδοχείο στο φέριμποτ. Χρησιμοποιείστε το μετρό.

-Προτιμήστε νησιά όπως η Τήνος και η Λέσβος αντί για τη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Θα περάσετε καλύτερα και με λιγότερα χρήματα.

-Μην πάτε τον Αύγουστο. Ακόμα και τους μήνες εκτός σεζόν, το πιο πιθανό είναι ότι ο καιρός θα ‘ναι καλύτερος από ό,τι στη χώρα σας.

– Αναζητήστε τα απλά μαγέρικα, που τρώνε οι εργαζόμενοι. Παραγγείλτε  χόρτα, λαχανικά, τζατζίκι και ψωμί, αντί για πιάτα με κρεας.

– Να αρνηθείτε το πρωϊνό στο ξενοδοχείο με έξτρα χρέωση. Μια τυρόπιτα ή μια σπανακόπιτα από το φούρνο είναι πιο φθηνές.

In.gr

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ