H αναβάθμιση του στρατηγικού ρόλου της χώρας, απαιτεί ανάλογη ποιοτική αναβάθμιση «επεξεργασιών, στρατηγικών και τεκμηριώσεων του Υπουργείου Εξωτερικών» κι αυτός είναι ο στόχος του νομοσχεδίου για την τροποποίηση του κώδικα του οργανισμού του ΥΠΕΞ, σύμφωνα με τη βουλευτή Χανίων, Βάλια Βαγιωνάκη.
Η κα Βαγιωνάκη η οποία τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής την Τετάρτη, τόνισε την ανάγκη αναδιοργάνωσης του οργανισμού του Υπουργείου και ο εμπλουτισμός του και η τεκμηρίωση με στοιχεία για
«προβλέψεις και παραγωγή πολιτικής σκέψης για τα πολλά και περίπλοκα προβλήματα που απασχολούν τον πλανήτη και την ταραγμένη ευρύτερη περιοχή μας».
«Οι πρόσφατες συζητήσεις για το Κυπριακό ανέδειξαν αυτήν την αναγκαιότητα. Είναι σημαντικό η Ελλάδα μέσα στο διεθνές και περιφερειακό περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται να έχει μια δεξαμενή ιδεών, στρατηγικών και επεξεργασιών», σημείωσε η βουλευτής ενώ συμφώνησε με τον Υπουργό Εξωτερικών, κ. Κοτζιά που μίλησε για τη «σημασία ανάπτυξης της επιστημονικότητας του Υπουργείου.
Επίσης, η κα Βαγιωνάκη χαιρέτησε τον έλεγχο – όπως εισάγεται στο νομοσχέδιο – των «αμαρτωλών μυστικών κονδυλίων» από τη Βουλή, «που διασφαλίζει και τον δημοκρατικό έλεγχο των κονδυλίων και την απαραίτητη διαφύλαξη του απορρήτου. Τα παραπάνω αποτελούν την καλύτερη ανταπόκριση στο πάγιο αίτημα της κοινωνίας για διαφάνεια σχετικά με αυτά τα κονδύλια», σχολίασε.
«Διατυπώθηκαν στην αρμόδια επιτροπή προβληματισμοί για το ύψος των κονδυλίων που θα ελέγχει η Βουλή και θέλω εδώ να θυμίσω πως ο Υπουργός μας διαβεβαιώνει ότι το πλαφόν 25000 ευρώ καλύπτει το 90-95% των μυστικών κονδυλίων. Θεωρώ λοιπόν ότι η ρύθμιση η οποία προωθείται είναι μια καλή αρχή» πρόσθεσε.
Η κα Βαγιωνάκη μίλησε για «λελογισμένη χρήση πόρων για δομές που μας είναι εντελώς απαραίτητες προκειμένου να ασκήσουμε με τον βέλτιστο και πιο αποτελεσματικό τρόπο, την εξωτερική μας πολιτική. Παράλληλα, επιτέθηκε στη ΝΔ χαρακτηρίζοντας «άδικη και ανιστόρητη την κριτική» που γίνεται από την πλευρά της υπενθυμίζοντας την περίπτωση του «Ελληνικού Κέντρου Ευρωπαικών Μελετών (ΕΚΕΜ) «που καταργείται με το παρόν νομοσχέδιο, καθώς συμφωνούν όλοι πως απασχολούσε 22 εργαζόμενους και από αυτά που ακούστηκαν στην επιτροπή, σπατάλησε αρκετούς πόρους».
«Τώρα μιλάμε για περίπου 10 ανθρώπους – ίσως και λιγότερους – με βάση τα όσα είπε ο Υπουργός», ο οποίος πριν λίγη ώρα είχε σχολιάσει πως «από 1,5 εκατ ευρώ που ήταν επί άλλων κυβερνήσεων ο προϋπολογισμός, σήμερα μειώνεται στις 120.000 ευρώ».
Έφερε δε ως παράδειγμα «τα έξοδα ύψους 150.000 που διέθετε το Κέντρο Ανάλυσης Σχεδιασμού για την έκδοση ενός περιοδικού που δεν το διάβαζε κανείς, ενώ σήμερα βγαίνει ηλεκτρονικά με μηδενικό κόστος».
Τέλος, σημειώνεται πως στον εισαγγελέα έχει στείλει ο κ. Κοτζιάς 43 υποθέσεις με ΜΚΟ για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις. «Εμείς παίρνουμε λεφτά πίσω. Σε νησί της Κεντρικής Αμερικής λεφτά που υποτίθεται ήταν για έργα αναπτυξιακά ήταν σε τράπεζα τοκισμένα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κοτζιάς, προαναγγέλλοντας συνέντευξη Τύπου το επόμενο διάστημα στην οποία, όπως είπε, θα αποκαλύψει στοιχεία.
Αναλυτικά η τοποθέτηση:
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Το νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε σήμερα και αφορά την τροποποίηση του κώδικα του οργανισμού του Υπουργείου Εξωτερικών, μπορεί να μην λύνει ριζικά και ολιστικά τα προβλήματα του ΥΠΕΞ, σίγουρα όμως θέτει τις βάσεις για λύση προβλημάτων που άπτονται των απαιτήσεων της σημερινής συγκυρίας, επιτρέπει τον εκσυγχρονισμό και την προσαρμογή στις ευρωπαϊκές οδηγίες, ενώ ταυτόχρονα απαντά και δίνει λύσεις σε δημοκρατικά επίδικα που για χρόνια απασχόλησαν και ταλάνισαν τον Τύπο και την Κοινωνία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη συζήτηση με Φορείς & Συλλογικότητες στην αρμόδια επιτροπή, ειπώθηκε ότι η θεσμική και εκσυγχρονιστική αλλαγή είναι αναγκαία εδώ και χρόνια στο ΥΠ ΕΞ.
Επίσης, κατά την ίδια συζήτηση, οι ρυθμίσεις που προτείνονται με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, έτυχαν της αποδοχής της πλειοψηφίας των φορέων.
Αγαπητοί συνάδελφοι
Από την ανάγνωση του νομοσχεδίου βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα ότι υπάρχει μια βασική και εξαιρετικά απλή σκέψη στον πυρήνα του:
Η αναδιοργάνωση του οργανισμού του Υπουργείου και ο εμπλουτισμός και η τεκμηρίωση με στοιχεία για προβλέψεις και παραγωγή πολιτικής σκέψης για τα πολλά και περίπλοκα προβλήματα που απασχολούν τον πλανήτη και την ταραγμένη ευρύτερη περιοχή μας.
Και οι πρόσφατες συζητήσεις για το Κυπριακό ανέδειξαν αυτήν την αναγκαιότητα.
Είναι σημαντικό η Ελλάδα μέσα στο διεθνές και περιφερειακό περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται να έχει μια δεξαμενή ιδεών, στρατηγικών και επεξεργασιών.
Είπε χαρακτηριστικά ο Υπουργός, πως πρέπει να αναπτύξουμε την επιστημονικότητα του Υπουργείου κι εγώ συμφωνώ απόλυτα με αυτό.
Από την άποψη αυτή, τόσο η δημιουργία του Κέντρου Ανάλυσης και Σχεδιασμού (ΚΑΣ), όσο και το Επιστημονικό Συμβούλιο κρίνονται εντελώς απαραίτητα.
Ιδιαίτερα το Επιστημονικό Συμβούλιο που αποτελεί γνωμοδοτικό όργανο για νομικά θέματα διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου, μείζονος σημασίας, θα είναι ένα θεσμοθετημένο μόνιμο όργανο, αποτελούμενο από εξειδικευμένους νομικούς ιδιαίτερου κύρους.
Με βάση τα παραπάνω και σε αντίθεση με τον εκπρόσωπο της ΝΔ στην Επιτροπή – ο οποίος μας ενημέρωσε πως το κόμμα του θα το καταργήσει αν έρθει στην εξουσία – θεωρώ το επιστημονικό συμβούλιο επιβεβλημένο και τονίζω ξανά πως και οι περισσότεροι φορείς ήταν θετικοί ως προς αυτό.
Το δεύτερο στοιχείο το οποίο θέλω να χαιρετήσω είναι ο έλεγχος των «αμαρτωλών μυστικών κονδυλίων» από τη Βουλή, όπως εισάγεται στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, το οποίο και διασφαλίζει τον δημοκρατικό έλεγχο των κονδυλίων και ταυτόχρονα την απαραίτητη διαφύλαξη του απορρήτου.
Τα παραπάνω αποτελούν την καλύτερη ανταπόκριση στο πάγιο αίτημα της κοινωνίας για έλεγχο και αυτών των κονδυλίων.
Να σημειώσω εδώ πως διατυπώθηκαν στην αρμόδια επιτροπή προβληματισμοί για το ύψος των κονδυλίων που θα ελέγχει η Βουλή και θέλω εδώ να θυμίσω πως ο Υπουργός μας διαβεβαιώνει ότι το πλαφόν 25000 ευρώ καλύπτει το 90-95% των μυστικών κονδυλίων.
Θεωρώ λοιπόν ότι η ρύθμιση η οποία προωθείται είναι μια καλή αρχή.
Από κει και πέρα, η αντιπολίτευση προβάλλει και το επιχείρημα ότι η δημιουργία των νέων δομών που προτείνει με το νομοσχέδιο αυτό το Υπουργείο γίνεται για την πρόσληψη ημετέρων.
Μιλάμε για περίπου 10 ανθρώπους – ίσως και λιγότερους – με βάση τα όσα είπε ο Υπουργός και υπενθυμίζω ότι το ελληνικό κέντρο ευρωπαϊκών μελετών (ΕΚΕΜ) που είχε συσταθεί κατά το παρελθόν και καταργείται με το παρόν νομοσχέδιο, κάτι για το οποίο συμφωνούν όλοι, παλαιότερα απασχολούσε 22 εργαζόμενους και από αυτά που ακούστηκαν στην επιτροπή, σπατάλησε αρκετούς πόρους.
Μάλιστα σήμερα, 7 από αυτούς τους εργαζόμενους ακόμα δεν έχουν αποπληρωθεί από το 2012.
Είναι δεδομένο πως όλοι υποστηρίζουμε ότι οι εργαζόμενοι αυτοί πρέπει να πάρουν τα δεδουλευμένα, θέλω ωστόσο να υπενθυμίσω ότι μόνο την τελευταία διετία, άρχισαν να παίρνουν πίσω ένα μέρος των οφειλόμενων.
Με βάση όλα τα παραπάνω, θεωρώ ότι γίνεται μια λελογισμένη χρήση πόρων για δομές που μας είναι εντελώς απαραίτητες σήμερα, προκειμένου να ασκήσουμε με τον βέλτιστο και πιο αποτελεσματικό τρόπο, την εξωτερική μας πολιτική.
Θεωρώ δε ότι είναι άδικη και ανιστόρητη η κριτική που γίνεται από την πλευρά της Αντιπολίτευσης.
Τελειώνοντας, το νομοσχέδιο αυτό, το οποίο μπορεί να «κουμπώσει» με τον οργανισμό τον οποίο επεξεργάζεται συγκεκριμένη ομάδα του ΥΠ ΕΞ, θα προσφέρει λύσεις στα προβλήματα που απασχολούν όχι μόνο τώρα, αλλά και διαχρονικά, το Υπουργείο Εξωτερικών.
Πολλοί στην Επιτροπή, από την μεριά της Αντιπολίτευσης, έθεσαν το θέμα γιατί δεν περιμένουμε τη δημιουργία του οργανισμού κατηγορώντας μας για αποσπασματικές ρυθμίσεις.
Δεδομένου όμως ότι ούτε εμείς – ούτε οι αρμόδιοι που ήρθαν στην επιτροπή – δεν είμαστε σε θέση να απαντήσουμε πότε ο οργανισμός θα είναι έτοιμος, την ίδια στιγμή που οι προκλήσεις στο επίπεδο της εξωτερικής πολιτικής είναι μεγάλες, η ανάγκη επείγουσας τεκμηρίωσης θέσεων, ο εμπλουτισμός των επιχειρημάτων μας και η ανάγκη στρατηγικών και επεξεργασιών είναι απαραίτητη.
Στην ανάγκη αυτή έρχεται να απαντήσει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Γι’ αυτό και σας καλώ να το καλωσορίσουμε.