Της Σοφίας Δέδε | Δεν έχει αλογοουρά , ούτε τον ριζοσπαστικό, αριστερό λόγο του ηγέτη των Podemos Πάμπλο Ιγκλέσιας. Είναι όμως νέος, κατά τι νεώτερος, δε φοράει γραβάτα και είναι ο ανερχόμενος «αστέρας» στην ισπανική πολιτική σκηνή. Ο λόγος για τον 35χρονο δικηγόρο, Αλμπερ Ριβέρα , τον ηγέτη των Ciudadanos (Πολίτες) . Eνός κόμματος που κερδίζει διαρκώς έδαφος στην Ισπανία τους τελευταίους μήνες, συσπειρώνοντας γύρω του κεντρώους και δεξιούς ψηφοφόρους. Είναι ο Αλμπερ Ριβέρα, ο Ισπανός…Σταύρος Θεοδωράκης;
Μιλάει με οξύ, καταγγελτικό λόγο για τη διαφθορά και το παλαιό, φθαρμένο δικομματισμό δεξιών και σοσιαλιστών. Υπεραμύνεται σθεναρά του ευρωπαϊκού οράματος , αντιτίθεται στην ανεξαρτησία της Καταλονίας (από εκεί ξεκίνησε το 2006) και εξελίσσεται -όπως τουλάχιστον δείχνουν οι δημοσκοπήσεις- ως ένα σοβαρό εμπόδιο στη μάχη των Podemos να κατακτήσουν την πρωτιά στις επερχόμενες εκλογές, στα τέλη του 2015.
Οι Ciudadanos χαίρουν ευρείας προβολής απ’όλα τα συστημικά μέσα ενημέρωσης στην Ισπανία . Και το νεόκοπο αυτό κόμμα συσπειρώνει μετριοπαθεί- κεντρώους και δεξιούς ψηφοφόρους,-που θέλουν μεν να «μαυρίσουν» δεξιούς και σοσιαλιστές , αλλά που τρομάζουν στην ιδέα κατάκτησης της πρώτης θέσης στις βουλευτικές εκλογές, από το αριστερό Podemos-το κόμμα των Ισπανών αγανακτισμένων.
Η υπερπροβολή των Ciudadanos από τα συστημικά μέσα ενημέρωσης θεωρείται καθοριστική στην εκτίναξη του ποσοστού τους, από 8% τον περασμένο Ιανουάριο, σε 12,2% στην τελευταία δημοσκόπηση της Metroscopia για λογαριασμό της El Pais. Στην ίδια δημοσκόπηση , το Podemos παραμένει η πρώτη επιλογή των Ισπανών ψηφοφόρων με ποσοστό 22,5% , μειωμένο όμως από το 28% του περασμένου μήνα.
Ο Αλμπερ Ριβέρα υπόσχεται -κι αυτός- την κάθαρση της χώρας από τη διαφθορά κι ένα νέο τρόπο διακυβέρνησης. Τάσσεται υπερ των μεταρρυθμίσεων και αρνείται ιδεολογικούς διαχωρισμούς μεταξύ δεξιάς και αριστεράς. Ο ίδιος ξεκίνησε, όμως, την πολιτική του σταδιοδρομία από το δεξιό Λαϊκό Κόμμα και το οικονομικό πρόγραμμα των Ciudadanos είναι εμφανώς νεοφιλελεύθερο-τόσο μάλιστα που εκθειάζεται από τους μεγάλους επιχειρηματίες της χώρας. Παρ’ όλα αυτά, ο Ριβέρα επιμμένει σ΄ ένα θολό ιδεολογικό στίγμα εθνικής συσπείρωσης και ευρωπαϊκής ταυτότητας. «Η Καταλονία είναι η πατρίδα μου, η Ισπανία η χώρα μου και η Ευρωπαϊκή Ενωση το μέλλον μας. Καλύτερα ενωμένοι» λέει.
Στο επικοινωνιακό παιχνίδι, οι Ciudadanos αξιοποιούν στο έπακρο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αυξάνοντας καθημερινά, κατά χιλιάδες, τους ψηφοφορόρους που παρακολουθούν την εκστρατεία τους μέσω YouTube, Facebook και Twitter. Απαντούν στις ερωτήσεις των πολιτών «24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες το χρόνο» όπως λένε οι ίδιοι. Και ως το 2010, ο Αλμπερ Ριβέρα χειριζόταν ο ίδιος, προσωπικά, τους λογιαριασμούς του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ενα μοντέλο , βασισμένο σε μεγάλο βαθμό στην προεκλογική εκστρατεία του Μπαράκ Ομπάμα, όπως παραδέχεται ο υπεύθυνος της επικοινωνικής πολιτικής των Ciudadanos, Φερνάντο ντε Παραμό , ο οποίος έχει εκπαιδευτεί στη Νέα Υόρκη.
Πολιτικοί αναλυτές σχολιάζουν πως η επιτυχία των Ciudadanos «πατάει» στην πραγματικότητα, πάνω στο νέο άνεμο που έφερε στην ισπανική πολιτική σκηνή το Podemos. Γι’ αυτό κι από πολλούς, χαρακτηρίζονται ως οι …Podemos της Δεξιάς. Το κυριότερο όμως είναι οτι οι Ciudadanos του Ριβέρα, μπορούν να λειτουργήσουν ως πολιτικός «μπαλαντέρ», που θα συνεργασθεί είτε με το δεξιό Λαϊκό Κόμμα του Ραχόι, είτε με τους σοσιαλιστές , ώστε να μην διαταραχθεί η εφαρμοζόμενη γερμανικής έμπνευσης μνημονιακή πολιτική. Το αν και πόσο η δημοσκοπική τους «έκρηξη» θα επαληθευθεί και στις κάλπες, θα φανεί μέσα στους επόμενους μήνες, με πρώτο τεστ τις περιφερειακές εκλογές στις 12 από τις 15 αυτόνομες περιοχές της Ισπανίας το Μάιο