Η «Καθημερινή» επιβιβάστηκε στο πλοίο «Ελευθέριος Βενιζέλος» που μετέφερε με έκτακτο δρομολόγιο 2.500 πρόσφυγες από τη Μυτιλήνη στον Πειραιά.
Ο πλοίαρχος κ.Γασπαράτος λέει: «Δεν μεταφέρουμε επιβάτες που ταξιδεύουν για αναψυχή ή για τη δουλειά τους, αλλά ανθρώπους ταλαιπωρημένους, φοβισμένους. Oπότε χρειάζεται μια ιδιαίτερη φροντίδα από το πλήρωμα»…ενώ ο αρχιθαλαμηπόλος Διονύσης Μπούνιας δηλώνει: “Δεν μας έχουν σκίσει ούτε μισή καρέκλα, δεν έχουν πάρει ούτε για δείγμα ένα ποτήρι ή ένα μαχαίρι”…
“Σε ένα ταξίδι με προορισμό την Ιταλία και 150 Έλληνες οδηγούς φορτηγών, χάνουμε περίπου 50 μπουρνούζια από την Πάτρα μέχρι την Ανκόνα. Σε αυτά τα δρομολόγια με τους 2.500 Σύρους επιβάτες δεν έχουμε χάσει τίποτα”
Μόλις χαράζει στο Αιγαίο ο 29χρονος Σύρος πρόσφυγας Αλαά Αλσεΐχ Ιμπραχίμ ακουμπάει στην κουπαστή του «Ελευθέριος Βενιζέλος», κοιτάζοντας τα απόνερα που αφήνει το πλοίο στο πέλαγος. «Αυτή η θάλασσα παραλίγο να με σκοτώσει», λέει για το πέρασμά του με φουσκωτή λέμβο από τα τουρκικά παράλια στη Μυτιλήνη. Θυμάται ότι μισή ημέρα πάλευαν με τα κύματα έχοντας χάσει τον προσανατολισμό τους. Στο σβέρκο του κουβαλάει ακόμη το έγκαυμα από την πολύωρη έκθεση στον ήλιο. Τώρα όμως μοιάζει ανακουφισμένος.
Χρειάστηκαν επτά μήνες διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ για να ναυλωθεί τελικά το «Ελευθέριος Βενιζέλος» στις 12 Αυγούστου. Αρχικά, λειτούργησε για λίγες ημέρες ως πλωτό κέντρο ταυτοποίησης στην Κω, ώσπου αποφασίστηκε από την κυβέρνηση ότι ήταν προτιμότερο να διοχετεύει τους πρόσφυγες στην ηπειρωτική χώρα.
Στο πρώτο ταξίδι, το πλοίο θα έδενε στη Θεσσαλονίκη για να συνεχίσουν οι πρόσφυγες την πορεία τους προς την ΠΓΔΜ. Επειτα από διπλωματικές πιέσεις, όμως, έβαλε ρότα για Πειραιά. Κάθε επιβάτης πληρώνει εισιτήριο 50 ευρώ για να ταξιδέψει με αυτό το καράβι από τη Μυτιλήνη στον Πειραιά. Οι τιμές με τα πλοία της γραμμής, ανάλογα με τον τύπο του πλοίου και το είδος του εισιτηρίου, ξεκινούν από 36 ευρώ και ξεπερνούν τα 50 ευρώ. Οπως εξηγούν εκπρόσωποι της ΑΝΕΚ, μαζί με την κρατική χρηματοδότηση, αυτό το αντίτιμο είναι το ελάχιστο δυνατό για να αντισταθμίσουν τα έξοδα καυσίμων, μισθοδοσίας και προμηθειών του πλοίου που ταξιδεύει άδειο και χωρίς οχήματα από τον Πειραιά προς τα νησιά.
Το πόσο γρήγορα θα επιβιβαστούν οι πρόσφυγες εξαρτάται από την κατάσταση που επικρατεί στα νησιά. Κάθε επιβάτης πρέπει να έχει ταυτοποιηθεί. «Για ασφαλιστικούς λόγους οφείλουμε να γνωρίζουμε το ονοματεπώνυμο κάθε ανθρώπου που μεταφέρουμε», λέει στην «Κ» εκπρόσωπος της ακτοπλοϊκής. Σε ένα από τα ταξίδια του το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είχε 12 ώρες αναμονής στην Κω. Τόσο χρειάστηκε για να ταυτοποιηθούν 200 πρόσφυγες, ενώ στη γειτονική Λέρο 1.000 πρόσφυγες ήταν ήδη έτοιμοι και περίμεναν την άφιξη του πλοίου.