Ο ιδρυτής της οργάνωσης Keys of Change μιλά στο TEDxAthens κι εξηγεί γιατί μουσική μπορεί ν’ αλλάξει τον κόσμο
Ο Πάνος Καράν γεννήθηκε στην Κρήτη το 1982. Είναι δηλαδή μόλις 31 ετών. Νέος, ταλαντούχος, παθιασμένος με τη μουσική. Αλλά όχι μόνο με αυτήν. Δεν του αρκούν οι διακρίσεις, η ηχογράφηση ενός εξαίρετου δίσκου με συνθέσεις Ραχμάνινοφ στα 27 του χρόνια, η τύχη να εμφανίζεται σε σημαντικές αίθουσες ανά τον κόσμο. Ήθελε το κάτι παραπάνω. Το αναζήτησε και το βρήκε πριν από δύο χρόνια στην δημιουργία της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Keys of Change η οποία επιχειρεί με αποστολές σε όλον τον κόσμο να «αλλάξει τον κόσμο μέσα από τη μουσική».
Μαζί με μια ομάδα μουσικών ταξίδεψε σε περιοχές του Αμαζονίου, την Ουγκάντα, τη Σιέρα Λεόνε, συγκέντρωσε γύρω από το πιάνο του κόσμο και τους εξήγησε με μουσικές πως ακόμα κι όταν δεν μπορούμε να έχουμε έναν καλύτερο κόσμο, οφείλουμε να τον φανταστούμε.
Ο Πάνος Καράν θα είναι ένας από τους ομιλητές του TEDxAthens που πραγματοποιείται 29 και 30 Νοεμβρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Αύριο Παρασκευή στις 19:50 θα ξεκινήσει η ομιλία του. ‘Eχει σίγουρα πολλά να πει. Ο Πάνος Καράν μεγάλωσε στην Αθήνα, όπου άρχισε μαθήματα πιάνου σε ηλικία 7 ετών και σύντομα διακρίθηκε. Σπούδασε στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής του Λονδίνου.
Έκανε το επαγγελματικό του ντεμπούτο σε ηλικία 19 ετών στο South Bank Centre του Λονδίνου και το 2004 βραβεύτηκε στον Διεθνή Διαγωνισμό «Jose Iturbi» στη Βαλένθια της Ισπανίας, παίζοντας στον τελικό με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βαλένθιας. Σήμερα είναι ένα πολυάσχολο και ταλαντούχο νέο παιδί, με βαρύ πρόγραμμα εμφανίσεων στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται βραδιές στο South Bank Centre του Λονδίνου, το θέατρο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Konzerthaus της Βιέννης, to Oji Hall του Τόκιο, καθώς και τρία σόλο ρεσιτάλ στο Κάρνεγκι Χολ (Weill Recital Hall) στη Νέα Υόρκη. Το 2007 ο Πάνος ερμήνευσε τον πλήρη κύκλο των Κονσέρτων για Πιάνο του Μπετόβεν με την St. John’s Festival Orchestra στην Αγγλία. Τον Δεκέμβριο του 2009, ο Πάνος Καράν ηχογράφησε το πρώτο του άλμπουμ με το 3ο Κονσέρτο Ραχμάνινοφ, με την Orion Symphony Orchestra. Ενώ, τον Ιανουάριο του 2011, ο Πάνος επανήλθε στο Μέγαρο Μουσικής για μια εντυπωσιακή ερμηνεία του 3ου Κονσέρτου του Ραχμάνινοφ με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η οποία έλαβε ενθουσιώδεις κριτικές.
Τον Ιανουάριο του 2011 ο Πάνος ίδρυσε την μη κερδοσκοπική οργάνωση Keys of Change με το μότο «Μπορεί η μουσική ν’ αλλάξει τον κόσμο; Πιστεύουμε ότι μπορεί.» Ως τώρα έχουν ολοκληρώσει διάφορα πρότζεκτ στον Αμαζόνιο, την βορειανατολική Ιαπωνία, την Ουγκάντα, την Ινδία και την Σιέρα Λεόνε.
Πότε συνειδητοποιήσατε ότι η μουσική είναι ο προορισμός σας;
Από μικρό με μαγνήτιζε πάντα η ωμή δύναμη της σκηνής. Στο σπίτι υπήρχε πάντοτε μουσική, θυμάμαι να πηγαίνω σε συναυλίες από πολύ μικρός, και είχαμε πιάνο στο σπίτι. Έκανα το πρώτο μου μάθημα πιάνου στα εφτά μου, και δεν μπορώ να θυμηθώ τον εαυτό μου να θέλει τίποτε άλλο εκτός από το να παίζω μουσική.
Οι θερμές κριτικές που έχετε ως σήμερα δεχτεί σαν ενθαρρύνουν ή σας γεμίζουν ευθύνη;
Η τέχνη είναι για μένα απόδειξη της ύπαρξης, και η αληθινή της αξία βρίσκεται στη δημιουργική διαδικασία, όχι απαραίτητα στο αποτέλεσμα. Τελικά, νομίζω ότι η ειλικρίνεια, το χιούμορ και η απλότητα είναι τα πιο σημαντικά στοιχεία. Οι κριτικές δεν παίζουν κάποιο ουσιαστικό ρόλο στην διαδικασία αυτή.
Γιατί επιλέξατε Ραχμάνινοφ για την πρώτη σας ηχογράφηση;
Ο Ραχμάνινοφ είναι από τους σπουδαιότερους συνθέτες για πιάνο, και το 3ο Κονσέρτο για Πιανο και Ορχήστρα αποτελεί ορόσημο για κάθε πιανίστα.
Γιατί ιδρύσατε την Μη Κερδοσκοπική Οργάνωση Keys of Change;
Ίσως επειδή η δασκάλα μου του πιάνου έλεγε μισοαστεία, «Αν όλοι έπαιζαν πιάνο, δεν θα υπήρχαν πόλεμοι», ή ίσως λόγω της αληθινής επιθυμίας να δω με τα μάτια μου την πραγματική δύναμη της κλασικής μουσικής, ή ακόμα επειδή απλά είχα βαρεθεί να με ακούνε μόνο άνθρωποι που έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν ένα εισιτήριο. Ένα είναι σίγουρο, παίρνω πολύ στα σοβαρά το κλισέ «η μουσική μπορεί ν’ αλλάξει τον κόσμο». Η ιδέα γι’ αυτή την πρωτοβουλία ήρθε από την επιθυμία να μοιραστώ τη συγκλονιστική εμπειρία της μουσικής με ανθρώπους που δεν είχαν ποτέ την ευκαιρία να ακούσουν τη μουσική μας, και που δεν έχουν καμιά γνώση ή προκατάληψη γι’ αυτή. Η δική μας γενιά μουσικών έχει φτάσει σε ένα πρωτοφανές επίπεδο τελειοποίησης και δεξιοτεχνίας της μουσικής ερμηνείας, έχει διδαχτεί σε εξειδικευμένες σχολές και ωδεία, από εξειδικευμένους καθηγητές, με στόχο να μοιράζεται τη μουσική με εξειδικευμένο κοινό σε εξειδικευμένες αίθουσες. Η μουσική μπορεί να προσφέρει στον καθένα, όχι μόνο στους επαγγελματίες και τους ειδικούς. Ένα Πρελούδιο και Φούγκα του Μπαχ ή ένα κονσέρτο για πιάνο του Ραχμάνινοφ ανήκουν εξίσου στο τροπικό δάσος του Αμαζονίου όσο και στη σκηνή του Κάρνεγκι Χολ.
Πιστεύετε στον ρόλο των οργανώσεων σε ένα τόσο δύσκολο κοινωνικό τοπίο;
Μια πλευρά αυτής της πρωτοβουλίας που με ενδιαφέρει με πάθος είναι ότι δεν μπορεί να μετρηθεί με τα κριτήρια της επιτυχίας ή αποτυχίας. Φυσικά, αν το πιάνο πέσει στο ποτάμι και δεν μπορώ να παίξω δεν θα ήταν ιδανική κατάσταση, αλλά το ότι θα μοιραστούμε τη μουσική μπορεί να είναι μόνο θετική εμπειρία για όλους. Αν όλοι μας με κάποιον τρόπο θέλουμε να μοιραστούμε μα συνανθρώπους μας κάτι θετικό, χωρίς μέτρηση επιτυχίας-αποτυχίας, τότε το αποτέλεσμα πιστεύω θα είναι συγκλονιστικό, και ο κόσμος μας θα είναι πραγματικά καλύτερος.
Ποια ήταν τα project της οργάνωσης ως τώρα;
Τρία πρότζεκτ στον Αμαζόνιο, τέσσερα στην Ιαπωνία, δύο στην Σιέρρα Λεόνε, ένα στην Ουγκάντα και δύο στην Ινδία.
Και στο Tedx Athens για ποια πράγματα θα μιλήσετε;
Ο τίτλος της παρουσίασης θα είναι «Η τέχνη της εύρεσης ακροατηρίου» . Θα μιλήσω για τις εμπειρίες μου παίζοντας μουσική για ανθρώπους που ζουν σε εξαιαιρετικά δύσκολες συνθήκες σε όλο τον κόσμο, καθώς και για την σπουδαιότητα εξεύρεσης ενός ειλικρινούς ακροατηρίου για έναν μουσικό. Σας περιμένω εκεί.
Στις ιστοσελίδες του μπορείτε να μάθετε τα πάντα για τη δράση και το έργο του. www.panoskaran.com
Πηγή: http://www.lifo.gr