Του Αντώνη Παντινάκη
Κάνουν τη βόλτα τους, ρίχνουν τις βουτιές τους, όμως δύσκολα θα βάλουν το χέρι στην τσέπη οι (σε σχέση με πέρυσι λιγότεροι) τουρίστες που παραθερίζουν στην Χερσόνησο!
Οι υποτονικοί ρυθμοί που παρατηρούνται από το ξεκίνημα της φετινής τουριστικής περιόδου, στις αφίξεις και τις κρατήσεις, δεν μπόρεσαν να αφήσουν ανεπηρέαστη και την τοπική αγορά.
Στην Χερσόνησο, μία περιοχή που παραδοσιακά προκαλεί… γκελ στους ξένους επισκέπτες της Κρήτης, έχει σημειωθεί πτώση έως και… 70% στον τζίρο επιχειρήσεων.
Το ποσοστό προκαλεί “παγωμάρα”, εν μέσω του καλοκαιριού, ωστόσο θεωρείται απολύτως φυσιολογικό αν λάβει κανείς υπόψη του την αισθητά ελαττωμένη παρουσία τουριστών.
Σύμφωνα με τους πρόχειρους υπολογισμούς του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Χερσονήσου κ. Λευτέρη Τρευλάκη, η τουριστική κίνηση στο δημοφιλές θέρετρο της Κρήτης είναι κατά 30-40% κάτω.
Ο ίδιος παρατήρησε ότι το τελευταίο δεκαήμερο υπήρξε μία ανοδική τάση, συγκριτικά με τον Μάιο, με τους υπάρχοντες αριθμούς – παρ’ όλα αυτά- να μην πλησιάζουν σε τίποτα τους αντίστοιχους περσινούς.
“Ελάχιστες επιχειρήσεις αγγίζουν μέχρι στιγμής τους περσινά νούμερα στα έσοδά τους”, ανέφερε στο Cretalive ο κ. Τρευλάκης, υπογραμμίζοντας ότι οι τουρίστες “είναι πολύ μετρημένοι και προσεγμένοι στις αγορές τους. Δεν σπαταλούν εύκολα χρήματα, κάνουν μία αυστηρή έρευνα αγοράς. Θα βγουν βόλτα, θα χαζέψουν, και θα ψωνίσουν ό,τι ξεχωρίσουν, ό,τι κρίνουν αναγκαίο”.
Λιγότερος κόσμος, λιγότερα χρήματα
Οι τοπικές επιχειρήσεις δεν περιμένουν ασφαλώς να έχουν έσοδα απ’ όλους τους αφιχθέντες. “Κι από όσους έρχονται δεν ξοδεύουν φυσικά όλοι”. Το γνωρίζει καλά και το επιβεβαιώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Χερσονήσου, ο οποίος βρίσκεται στην δυσάρεστη θέση να διαπιστώσει ότι και τα χρήματα που “ρίχνουν” στην αγορά οι τουρίστες κάθε χρόνο ολοένα και λιγοστεύουν.
“Δεν είμαστε αισιόδοξοι, περιμένουμε να δούμε τις εξελίξεις και στο τέλος της σεζόν να κάνουμε τον απολογισμό μας”, δήλωσε ο κ. Τρευλάκης, προτείνοντας από τώρα σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με το που τελειώσει η περίοδος, “να καθίσουμε όλοι στο ίδιο τραπέζι και να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε ώστε να βελτιωθούν τα πράγματα την νέα χρονιά”.
Τα…αντίμετρα
Για την πτώση της τουριστικής κίνησης στην πατρίδα μας συνέβαλε και η… άνοδος άλλων γειτονικών χωρών, που προσφέρουν καλύτερα και ελκυστικότερα πακέτα διακοπών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η Τουρκία, που όπως μας επισήμανε ο κ. Τρευλάκης διαθέτει πιο οικονομικές επιλογές και πιο φθηνά προϊόντα για τους επισκέπτες της
Όπως υποστήριξε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Χερσονήσου, η μείωση της φορολογίας και η επέκταση της τουριστικής περιόδου θα μπορούσαν να αποτελέσουν δύο ισχυρά… αντίβαρα, προκειμένου η εξομαλυνθεί σταδιακά η κατάσταση και η πλάστιγγα του (διαρκώς αυξανόμενου) ανταγωνισμού να γείρει προς την πλευρά μας.
Για τον κ. Τρευλάκη, η διαμόρφωση καλύτερων και ευνοϊκότερων συνθηκών προϋποθέτει την καθιέρωση ειδικών (και πιο φιλικών) φορολογικών συντελεστών για τις τουριστικές περιοχές, ώστε να δοθούν και τα κατάλληλα κίνητρα στις επιχειρήσεις και στους καταναλωτές.
Επίσης, ως προς την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, ο ίδιος επισημαίνει ότι αυτή θα μπορούσε για αρχή να γίνει κατά δύο μήνες, σε μία εποχή όπου οι (κατά τεκμήριο) χαμηλότερες τιμές σε εισιτήρια και καταλύματα (θεωρητικά) είναι ικανές να “τραβήξουν” αρκετό κόσμο από το εξωτερικό, για φθινοπωρινές και (γιατί όχι 😉 χειμερινές διακοπές στην Κρήτη!