Οι επαναλαμβανόμενες προεκλογικές εξαγγελίες για θεσμική και οικονομική ενίσχυση της Δημόσιας Έρευνας, προδιέθεταν για νομοθετικές πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.Ωστόσο, το τελευταίο σχέδιο που παρουσιάστηκε από το Γ.Γ.Ε.Τ. κ. Β. Μάγκλαρη, κινείται κατά την άποψή μας στην αντίθετη κατεύθυνση της διάλυσης και της συρρίκνωσης της Δημόσιας Έρευνας.
Ενδεικτικά σημεία αυτού του σχεδίου είναι
- Η προαπαιτούμενη μετατροπή των ΝΠΔΔ Ερευνητικών Κέντρων σε ΝΠΙΔ,
- Η υποβάθμιση της Γ.Γ.Ε.Τ. με τη μεταβίβαση οικονομικών και διοικητικών αρμοδιοτήτων της, σε ένα μόρφωμα που θα προέρχεται από τη Σύνοδο Προέδρων,
- Η μειωμένη εκπροσώπηση με μόλις δύο εκλεγμένους εκπροσώπους εργαζομένων από όλους αυτούς του φορείς στο διευρυμένο σώμα του ΔΣ
- Όλη η καθημερινή διοικητικό-οικονομική διαχείριση και έλεγχος επαφίεται σε έναν εξωτερικό εκτελεστικό γραμματέα με τους συμβούλους του.
- Η υποβάθμιση των ΔΣ των Ερευνητικών φορέων αφού τα κρίσιμα θέματα προγραμματισμού προϋπολογισμών θα γίνονται από το ΔΣ του ΟΣΕΤ.
- Η δεδομένη μέσα στο ευρύτερο μνημονικό περιβάλλον μειωμένη χρηματοδότηση που διευκολύνεται (μετατροπή των ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ) με την αποδέσμευση για την επιχορήγηση ούτε καν της μισθοδοσίας μας.
- Η υποτιθέμενη κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων Ερευνητών, Ε.Λ.Ε. και λοιπού προσωπικού με αντίστοιχες συμβάσεις στο ομοσπονδιακό σχήμα. Όχι πλέον στα Ερευνητικά Κέντρα?
Μας είναι ακατανόητη η εμμονή όλων των Γ.Γ.Ε.Τ. να θεωρούν πανάκεια τη μετατροπή των ΝΠΔΔ Ερευνητικών Κέντρων σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, καθώς διέπονται και τα δύο νομικά καθεστώτα σχεδόν πλήρως από το ίδιο θεσμικό πλαίσιο (Ν. 1514/85, Α.Σ.Ε.Π., διαύγεια, προμήθειες, προκηρύξεις δημοσίου, λειτουργία ειδικών λογαριασμών, κτλ), πράγμα που σημαίνει πως το Νομικό Καθεστώς Δημοσίου Δικαίου στους Ερευνητικούς Φορείς δεν υστερεί σε ευελιξία (συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς, μελέτες, κτλ.) και δεν εμποδίζει την ανάπτυξη των φορέων αυτών όπως φαίνεται και από τις διεθνείς αξιολογήσεις και συνεργασίες
Παράλληλα τα Δημοσίου Δικαίου μόλις και μετά βίας καλύπτουν τη μισθοδοσία των τακτικών και αορίστου χρόνου από τον κρατικό προϋπολογισμό. Τα παραπάνω μάλλον οδηγούν στην αντίθετη επιλογή δηλαδή Δημοσίου Δικαίου Ερευνητικά Κέντρα, όπως σε κάθε σοβαρή και ανεπτυγμένη χώρα που βλέπει την έρευνα, τους εργαζομένους, και τις υποδομές της ως δημόσιο αγαθό με την ανάλογη στήριξη.
Κατόπιν των παραπάνω εκφράζουμε την απόλυτη αντίθεσή μας σ΄ αυτό το προχειροφτιαγμένο σχήμα και προτείνουμε έναν ουσιαστικό διάλογο της Πολιτείας με την Ερευνητική Κοινότητα, μέσα από την οποία θα προκύψουν σε εύλογο χρονικό διάστημα εκείνες οι νομοθετικές παρεμβάσεις που θα οδηγούν στην αναβάθμιση της Γ.Γ.Ε.Τ. σε επίπεδο Υπουργείου και τον εκσυγχρονισμό διατάξεων του Νόμου 1514/1985 με γνώμονα τη θεσμική, οικονομική και διοικητική ενίσχυση της Δημόσιας Έρευνας στη Χώρα μας