Μετά την χθεσινή απόφαση του Υπουργείου Παιδείας που καταργεί 46 ειδικότητες και θέτει σε καθεστώς διαθεσιμότητας και κινητικότητας 2472 εκπαιδευτικούς έχουμε την ανάγκη να κοινοποιήσουμε και να αναδείξουμε τα σημεία που η αλήθεια παραποιείται σκοπίμως και να θέσουμε σε γνώση όλων των συμπολιτών μας τις επιπτώσεις της απόφασης αυτής.Αναλυτικά αναφέρουμε σημεία του non paper και τα αντιπαραβάλουμε με στοιχεία και επιχειρήματα:
α) Το πρώτο και κύριο πλήγμα επέρχεται στους μαθητές και γονείς που επέλεξαν τις ειδικότητες που καταργούνται καθώς θα κληθούν να πληρώσουν για να αποκτήσουν το πτυχίο που τους παρέχει ο Τομέας Υγείας και Πρόνοιας. Πιο αναλυτικά στο non paper αναφέρεται: “καθολική εφαρμογή του θεσμού της μαθητείας, και τη σύνδεση με την αγορά εργασίας, χωρίς στρεβλώσεις και επικαλύψεις με ανώτερες βαθμίδες τυπικής εκπαίδευσης ή μη τυπικής κατάρτισης” (η υπογράμμιση δική μας).
Σε συνδυασμό: “Μετά από συγκριτική μελέτη ευρωπαϊκών συστημάτων τεχνικής εκπαίδευσης, μελέτη αναγκών της εγχώριας αγοράς εργασίας και ανάπτυξη περιγραμμάτων επαγγελμάτων εξήχθη το συμπέρασμα ότι τα επαγγέλματα υγείας όπως Βοηθοί Φαρμακείων, Βοηθοί Φυσιοθεραπευτών, Βοηθοί Ιατρικών και Βιολογικών Εργαστηρίων και Βοηθοί Βρεφονηπιοκόμων του Τομέα Υγείας Πρόνοιας, καθώς και επαγγέλματα όπως Γραφικών Τεχνών, Σχεδίασης & Παραγωγής Ενδύματος, Αισθητικής Τέχνης, Κομμωτικής Τέχνης και Αργυροχρυσοχοΐας δεν υπάρχει σκοπιμότητα να παρέχονται από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση”.
Καλό θα ήταν να δημοσιοποιηθεί η μελέτη των αναγκών της εγχώριας αγοράς εργασίας, καθώς και τα περιγράμματα των επαγγελμάτων που έχουν εξαχθεί, γιατί ο Τομέας Υγείας και Πρόνοιας έχει άμεση σύνδεση με την αγορά εργασίας. Τα οργανογράμματα των ιδιωτικών κλινικών, βρεφονηπιακών σταθμών και των ιατρικών εργαστηρίων περιλαμβάνουν όλες τις ειδικότητες που καταργούνται. Παράδειγμα άρτιας σύνδεσης με την αγορά εργασίας είναι η ειδικότητα των Β. Νοσηλευτών, καθώς παρέχει με την απόκτηση του πτυχίου τη δυνατότητα υλοποίησης της πρακτικής άσκησης στα δημόσια νοσοκομεία, την έκδοση ακολούθως Άδειας Ασκήσεως Επαγγέλματος και την απορρόφηση τέλος από την αγορά εργασίας (Ιδιωτικές κλινικές, Δημόσια Νοσοκομεία με προκηρύξεις του ΑΣΕΠ, ιδιωτική άσκηση παροχής αποκλειστικών υπηρεσιών).
Γιατί τότε καταργούνται; Ας δούμε το υπογραμμισμένο κείμενο περί επικαλύψεων με τη “μη τυπική κατάρτιση”, δηλαδή ΙΕΚ. Με μια πρόχειρη ματιά στο διαδίκτυο μπορεί ο κάθε πολίτης να δει τις ειδικότητες που υπάρχουν στα ιδιωτικά ΙΕΚ. Ας αναφέρουμε μερικές για να λάβετε γνώση: Φυσικοθεραπεία, Β. Φαρμακείου, Μαιευτική, Νοσηλευτική, Β. Μικροβιολόγοι, Β. Ακτινολόγοι κ.α. Ως παράδειγμα αντιγράφουμε το Άρθρο 1 του ΠΔ 210/2001:
“Στους κατόχους Διπλώματος Ο.Ε.Ε.Κ. επιπέδου Μεταδευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Κατάρτισης, των ειδικοτήτων “Νοσηλευτική Τραυματολογία”, “Νοσηλευτική Ογκολογικών Παθήσεων”, “Νοσηλευτής Χειρουργείου”, “Νοσηλευτική Ατόμων με Ψυχικές Παθήσεις”, και “Νοσηλευτική Μονάδων Εντατικής Θεραπείας” των Ι.Ε.Κ. και στους κατόχους πτυχίου των Τ.E.E. Α’ και Β’ κύκλου της ειδικότητας “Βοηθών Νοσηλευτών” χορηγείται άδεια άσκησης επαγγέλματος Βοηθού Νοσηλευτή”.
Επομένως όλοι αποκτούν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος Β. Νοσηλευτή με τα ίδια ακριβώς επαγγελματικά δικαιώματα. Το ίδιο ισχύει και στις άλλες ειδικότητες του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας. Τι θα γίνει λοιπόν εάν καταργηθούν; Οι μαθητές θα είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν σε ένα ιδιωτικό ΙΕΚ (περίπου 3 με 5000 ευρώ ετησίως) ώστε να αποκτήσουν το ποθητό πτυχίο που θα τους ανοίξει την πόρτα για μια θέση στην αγορά εργασίας.
Υποσημείωση: Οι μαθητές που φοιτούν στα ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ ανήκουν στη μέση αστική οικογένεια.
β) Η δεύτερη παρατήρηση αφορά στον αριθμό των μαθητών. “Το Τεχνικό Λύκειο να προσφέρει ειδικότητες αποφοίτων που ανταποκρίνονται στις επιλογές των μαθητών και όχι στις ειδικότητες των εκπαιδευτικών”. Δηλαδή ο Τομέας Υγείας και Πρόνοιας δεν επιλέγεται από τους μαθητές;
Δυστυχώς οι ίδιοι αριθμοί του Υπουργείου το διαψεύδουν καθώς είναι ο πολυπληθέστερος στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ. Ενδεικτικά αναφέρουμε από τα στατιστικά των Πανελληνίων εξετάσεων των ΕΠΑΛ (ομάδα Α): σε σύνολο 17394 συμμετεχόντων μαθητών (δεκαεννέα ειδικότητες) οι 4783 είναι από τις τρεις ειδικότητες του Τομέα Υγείας Πρόνοιας Β. Βρεφονηπιοκόμων, Β. Νοσηλευτών και Β. Ιατρικών και Βιολογικών Εργαστηρίων. Αλήθεια όλοι αυτοί οι μαθητές θα κατευθυνθούν στα ιδιωτικά ΙΕΚ;
γ) Αναφορικά με την επιλογή της: “διαθεσιμότητας” εκπαιδευτικών που προκύπτουν από τυχόν κατάργηση κλάδων και ειδικοτήτων εφόσον προκριθούν αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα του νέου Τεχνικού Λυκείου”.
Ποιες αλλαγές προκρίνονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα του νέου Τεχνικού Λυκείου; Οι μαθητές που θα παρακολουθήσουν στη Γ΄ τάξη των ΕΠΑΛ του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας πως θα αποκτήσουν πτυχίο; Οι μαθητές που εγγράφηκαν στη Β΄ τάξη του ΕΠΑΛ του ίδιου Τομέα ποια ειδικότητα θα επιλέξουν; Θα παραμείνουν οι ειδικότητες που απομένουν ή θα ανακοινωθούν καινούριες ειδικότητες; Τα ίδια ισχύουν και για τις ΕΠΑΣ. Τα εξοπλισμένα εργαστήρια των καταργημένων ειδικοτήτων τι θα απογίνουν; Οι διοικητικές υπηρεσίες του υπουργείου γνωρίζουν τις αλλαγές; Πάρτε ένα τηλέφωνο στο υπουργείο από περιέργεια.
Κλείνουμε απευθυνόμενοι στους Έλληνες βουλευτές με μια τελευταία αλλά εξίσου σημαντική παρατήρηση. Εντάσσονται στη διαθεσιμότητα εκπαιδευτικοί που εκτός του βασικού τους πτυχίου (ΤΕΙ, ΑΕΙ) διορίσθηκαν στο δημόσιο μέσω των αδιάβλητων γραπτών διαγωνισμών του ΑΣΕΠ και της επετηρίδας. Θα θέλαμε από τους βουλευτές που προτίθενται να ψηφίζουν το νομοσχέδιο να ενημερώσουν τους Έλληνες πολίτες αν οι εναπομείναντες δημόσιοι υπάλληλοι είναι διορισμένοι με αξιοκρατικά κριτήρια.
Ας δούμε λοιπόν σε επίπεδο συμβολισμού, τι δημόσιο μας προτείνεται·
το δημόσιο της κομματοκρατίας ή το δημόσιο της αξιοκρατίας;
Η απάντησή σας θα φανεί από την ψήφο σας και θα κριθεί από τους Έλληνες πολίτες.
Ο πρόεδρος
Ευάγγελος Κλήμης