Ακολουθώντας το ρητό “η ισχύς εν τη ενώσει”, περισσότεροι από 1000 παραγωγοί επτά συνεταιρισμών της Κρήτης δημιούργησαν και υλοποιούν το πρόγραμμα “Vegiterraneo”, με στόχο την αποτελεσματικότερη διείσδυση των προϊόντων της Μεσογείου στις ξένες αγορές και τη διάδοση της πληροφορίας ότι, η κατανάλωση προϊόντων της Μεσογείου επιδρά ιδιαίτερα ευεργετικά στον ανθρώπινο οργανισμό.“Στους καιρούς που ζούμε αντιληφθήκαμε ότι μόνο ενωμένοι, αλλά και με κοινή τιμολογιακή πολιτική, μπορούμε να βάλουμε τα ελληνικά προϊόντα στα σπίτια των Ευρωπαίων” ανέφερε πρόεδρος του αγροτοβιομηχανικού συνεταιρισμού Τυμπακίου Κρήτης Μανόλης Ανδριγιαννάκης, με αφορμή εκδήλωση για τα ευρωπαϊκά κηπευτκά προϊόντα που παράγονται στην Κρήτη, στο πλαίσιο της έκθεσης “Detrop & Oenos”.
Οι επτά συνεταιρισμοί που συμμετέχουν στο πρόγραμμα καλλιεργούν συνολικά 5000 στρέμματα, η ετήσια παραγωγή τους ανέρχεται σε 100.000 τόνους κηπευτικών προϊόντων – κατά βάση τομάτες, αγγούρια και πιπεριές – και οι εξαγωγές τους αντιστοιχούν στο 30% των παραγόμενων προϊόντων, με τα υπόλοιπα να απορροφούνται από την ελληνική αγορά.
Το πρόγραμμα, που φέρει τον τίτλο “Vegiterraneo: ενέργειες ενημέρωσης και προώθησης κηπευτικών (τομάτας, αγγουριού και πιπεριάς) στην εσωτερική αγορά της Ε.Ε. (Ελλάδα, Βουλγαρία & Πολωνία)” ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2012, πρόκειται να ολοκληρωθεί εντός της επόμενης τριετίας και είναι ύψους 3,6 εκατ. ευρώ (50% κοινοτική χρηματοδότηση, 20% κρατική και 30% ιδία συμμετοχή).
Το πρόγραμμα υποβλήθηκε από την Ένωση Νομικών Προσώπων που αποτελείται από τους εξής: Αγροτοβιομηχανικός Συνεταιρισμός Τυμπακίου, Αγροτικός Συνεταιρισμός Παραγωγών Κηπευτικών Κουντούρας, Αγροτικός Συνεταιρισμός Κηπευτικών Δήμου Ιεράπετρας “Ανατολή”, Αγροτικός Συνεταιρισμός “Νότος”, Αγροτικός Συνεταιρισμός Παραγωγών Κηπευτικών Θερμοκηπίου Ελαφονησίου – Χρυσοσκαλίτισας, Αγροτικός Συνεταιρισμός Ομαδικής Παραγωγής Πρώιμων Κηπευτικών Θερμοκηπίου Ελαφονησίου και ομόρρυθμη εταιρεία Στ. Κομπογεννητάκης & ΣΙΑ Ο.Ε. “ΤΑ ΦΑΛΑΣΑΡΝΑ” με νόμιμο εκπρόσωπο τον Α.Σ. Τυμπακίου.
Οι ενέργειες του προγράμματος στις τρεις χώρες – στόχους επικεντρώνονται στην ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού, των μονάδων ομαδικής εστίασης, των διατροφολόγων και των διαμορφωτών κοινής γνώμης σχετικά με την αξία της μεσογειακής διατροφής και ειδικά των κηπευτικών – τομάτα, αγγούρι και πιπεριά.
Το λογότυπο που πλαισιώνει το τριετές πρόγραμμα, παρουσιάζει τα υπό προώθηση προϊόντα και φέρει τον διακριτικό υπότιτλο “Vegiterraneo European Vegetables”, ενώ το σλόγκαν του προγράμματος, “Mediterranean Values”, συνοψίζει το περιεχόμενο της ενημερωτικής εκστρατείας που βασίζεται στις αξίες της μεσογειακής διατροφής.
Στη σελίδα που έχει δημιουργηθεί για το πρόγραμμα αναφέρονται τα ευεργετικά συστατικά των προϊόντων που προωθούνται. Ειδικά για την πιπεριά τονίζεται ότι έχει γεμάτη γεύση, ζωηρό χρώμα και γλυκιά γεύση και ότι είναι πλούσια σε βιταμίνη C, β-καροτίνη και άλλα καροτινοειδή. Με λίγες θερμίδες και υψηλή αντιοξειδωτική δράση, η πιπεριά αποτελεί ένα τρόφιμο υψηλής διατροφικής αξίας. Για την τομάτα αναφέρεται ότι είναι αρωματική, με ζωηρό κόκκινο χρώμα και έχει υψηλή θρεπτική αξία, καθώς είναι πλούσια σε βιταμίνες, φολλικό οξύ, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και λυκοπένιο. Μπορεί να συμπεριληφθεί στην καθημερινή διατροφή είτε ωμή σε σαλάτες είτε σε κόκκινες σάλτσες για τα ζυμαρικά ή το ρύζι ή μαγειρεμένη (π.χ. γεμιστές τομάτες ή τοματοκεφτέδες). Το δε αγγούρι χαρακτηρίζεται ως “η δροσερή απόλαυση, ωφέλιμο και με πολλές βιταμίνες”.
goodnet.gr