Ο ανθρωπολόγος Κωνσταντίνος Καλαντζής σπούδασε Ιστορία στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης και Ανθρωπολογία στο University of Oxford και στο University College London. Από το 2006 έκανε εθνογραφική έρευνα σε ζητήματα εξουσίας και κοινωνικού φαντασιακού στα Σφακιά από τη σκοπιά του οπτικού και του υλικού πολιτισμού θέτωντας ερωτήματα σχετικά με το τι σημαίνει να είσαι Σφακιανός.
Το βιβλίο «Tradition in the Frame: Photography, Power and Imagination in Sfakia, Crete” κυκλοφόρησε στα αγγλικά στις 8 Σεπτεμβρίου του 2019, μέσω της σειράς βιβλίων “New Anthropologies of Europe” από τις εκδόσεις Indiana University Press και την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου, στον κτίριο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (Ερμού 134, Θησείο) θα γίνει μία πρώτη παρουσίασή του στην Ελλάδα.
Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι ανθρωπολόγοι:
- Ράνια Αστρινάκη (επίκουρη καθηγήτρια, Πάντειο Πανεπιστήμιο)
- Βασιλική Γιακουμάκη (επίκουρη καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας)
- Ελεάνα Γιαλούρη (επίκουρη καθηγήτρια, Πάντειο Πανεπιστήμιο)
- Πάνος Πανόπουλος (επίκουρος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αιγαίου)
- και ο συγγραφέας (ερευνητής, PhotoDemos, University College London)
Οι Σφακιανοί φημίζονται για την χαρακτηριστική τους ενδυμασία και εμφάνιση, την τραχύτητα της ζωής τους, καθώς και την αφοσίωση τους στην «παράδοση».
Ο Κωνσταντίνος Καλαντζής διερευνά στο βιβλίο του πως οι άνθρωποι στα Σφακιά βιώνουν τα άχθη αλλά και τις απολαύσεις του να συντηρούν τις συγκεκριμένες αυτές προσδοκίες εξωτισμού, για τους ίδιους τους εαυτούς τους αλλά και για λοιπούς θεατές, όπως τουρίστες από την Ελλάδα και αλλού.
Η παράδοση, όπως επιτελείται από Σφακιανούς άνδρες, έχει τα τελευταία χρόνια προσλάβει ακόμα μεγαλύτερη σημασία για τους Έλληνες που αναζητούν να επαναπροσδιορίσουν φαντασιακά τη θέση του έθνους τους στο παγκόσμιο στερέωμα, στον απόηχο της αυστηρής διεθνούς οικονομικής επιτροπείας και αξιολόγησης.
Συγχρόνως, για τους μη-Έλληνες τουρίστες, η ιδέα της Σφακιανής παράδοσης συνδέεται με την επιθυμία σύνδεσης με «ρίζες», μακριά από τη ζωή στο μεταβιομηχανικό βορρά.
Βασισμένη σε πολυετή εθνογραφική παρατήρηση, που εστιάζει ιδιαίτερα στη φωτογραφία, η μονογραφία αυτή αναδεικνύει την αμφίθυμη στάση μιας κοινωνίας από την οποία προσδοκούν να συμμορφωθεί με την αντίληψη των άλλων για το τι συνιστά παραδοσιακό, ενώ η ίδια πασχίζει να πραγματώσει το δικό της όραμα για την παράδοση.
Μέσα από διαφορετικά πεδία όπως σωματικές αναβιώσεις ιστορικών φωτογραφιών, απροσδόκητες χρήσεις καρτ-ποστάλ, αναποδιές στα γυρίσματα μιας ταινίας μυθοπλασίας, φάρσες και ρίμες σε καφενεία και σπίτια, υλικά απομεινάρια συναντήσεων με τουρίστες στο βουνό, και κριτικές συζητήσεις μεταξύ ντόπιων, το βιβλίο φωτίζει το ζήτημα της εξουσίας και της ασυμμετρίας, αλλά και αποκαλύπτει άλλες πολιτικές δυνατότητες που ενυπάρχουν στον οπτικό πολιτισμό και τις εμπειρίες της παράδοσης και του παρελθόντος.
Ο συγγραφέας αναδεικνύει τις διασταυρώσεις των πολιτισμικών επιτελέσεων και του κοινωνικού φαντασιακού, εκεί όπου το κάδρο, ως φωτογραφικό αλλά και ως ευρύτερο πλαίσιο σημασιοδότησης, ταυτόχρονα υποτάσσει και ενδυναμώνει.
Επισκεφθείτε και την ιστοσελίδα του ερευνητή όπου υπάρχει πλούσιο φωτογραφικό υλικό από την πολυετή έρευνά του στα Σφακιά: konstantinoskalantzis.com