13.8 C
Chania
Sunday, December 7, 2025

Πνευματικό Ημερολόγιο (Σημειώσεις για τον 21ο αιώνα): AIΣΧΥΛΟΣ

Ημερομηνία:

Επιμέλεια – Κείμενα: Στρατής Παπαμανουσάκης

ΑΙΣΧΥΛΟΣ – AESCHYLUS
(Ελευσίνα 525 – Γέλα, Σικελία 456 π.Χ.)

Ο μεγαλύτερος τραγικός ποιητής όλων των αιώνων, ο πραγματικός δημιουργός και οργανωτής του αρχαίου θεάτρου, αριστοκράτης, Ευμολπίδης του ιερατικού γένους της Ελευσίνας. Συμμετείχε στις μάχες του Μαραθώνα και των Πλαταιών και στη ναυμαχία Σαλαμίνας και αργότερα ταξίδεψε στη Σικελία. Το έργο του διακρίνεται για τη μεγαλοπρέ-πεια και τον τιτανικό χαρακτήρα, που οδηγεί από το φως της αρχαίας σοφίας στην εξιχνίαση των σκοτεινών αβύσσων της ανθρώπινης ψυχής. Ποιητής, μουσικός, αρχιτέκτοντας, μηχανικός, σκηνοθέτης, αρχηγός χορού και δραματοποιός, εμπλούτισε το δράμα με νέα πρόσωπα και ανακαίνισε το διάλογο, το ρυθμό, το διάκοσμο. Πάνω από εβδομήντα τραγωδίες του εκτείνονται σε ολόκληρο τον ορίζοντα της επικής ποίησης και της μυθολογίας, προβάλλοντας την ιδέα της δικαιοσύνης ως ουσία του δράματος, που μέσα από τις ανθρώπινες συγκρούσεις εξισορροπεί με την αρετή και το μέτρο.

Έργα: Πέρσαι (472), Ορέστεια (Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες) (458), Προμηθεύς (;), Επτά επί Θήβας (467), Ικέτιδες (463).

Βιβλιογραφία: [Έκδ. Άλδος Μανούτιος (Aldina), Βενετία (1518), Tuebner, Leipzig (1552), Νεόφυτος Δούκας, Αίγινα (1839), Kirchoff, Βερολίνο (1880), Wocklein – Ευαγ. Ζωμαρίδου, Αθήνα (1891-1897), U.V. Willamowitz – Moelendorf, Βερολίνο (1914-1915), Murray, Οξφόρδη (1937)], Πάριον Μάρμαρον, Ηρακλείδης Ποντικός, Χαμαιλέων, Δικαίαρχος, Σάτυρος, Ανώνυμος Βίος, Σουΐδας, Dindorf, Lexicon Aeshyleum, 1873-1876, Alf. Bates, The Drama, Its history, literature and influence on civilization, 1906, S. Eitrem, Aischylos, 1907, H.N. Smyht, Aeschylean Tragedy, 1924, M. Croiser, Eshyle, 1928, G. Murray, Aeschylus, 1940, A. Lesky, Die griechische Tragödie, 1948, J. de Romilly, La crainte et l’ angoisse dans le théâtre d’ Eschyle, 1958, Ερρ. Χατζηανέστης, Η τριλογία του Προμηθέως του Αισχύλου, 1963, G. Tomson, Αισχύλος και Αθήναι, 1973, A.H. Sommerstein, Aeschylean tragedy, 1996, Ε. Ανδριανού –Ε. Ξιφαρά, Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο, 2001, Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια (άρθρ. Γ.Π. Αναγνωστόπουλου), Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Ηλίου (άρθρ. Τάκη Μπαρλά).

Εικονογραφία: Προτομή, Μουσείο Καπιτωλίου, Ρώμη.

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ: «Μήτ’ ἄναρκτον βίον, μήτε δεσποτούμενον αἰνέσης» (Αισχύλος, Ευμενίδες).

ΚΕΙΜΕΝΑ: ΑΙΣΧΥΛΟΣ, ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ (ΔΕΥΤΕΡΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ)

** ** **

Η ηδονή δεν μπορεί να είναι παρά επακολούθημα κατά φύση ορθής ενέργειας (Αριστοτέλης, Ηθικά Νικομάχεια, Κ4, 1174b31). Το ατομικό και το κοινωνικό συνήθως δεν συμβιβάζονται. Η φιλάνθρωπη χρησιμοθηρία είναι αντίφαση.

Το ιδεώδες της τελείωσης ανάγεται και στη σωματική και στη λογική φύση του ανθρώπου σύμμετρα και αρμονικά. Βασίζεται στην πνευματική και ηθική ανάπτυξη και σ’ αυτήν υποτάσσει τις κατώτερες ορμές που γίνονται εμπόδιο στην τελείωση. Αλλά δεν αποκλείει το άκρο αγαθό ούτε τα δευτερεύοντα αγαθά, ούτε περιορίζει την τελείωση σε ένα πρόσωπο, αλλά την επεκτείνει σ’ όλο τον κόσμο.
Και δέχεται ότι και στον ταπεινότερο θνητό υπάρχει κάτι ευγενικό. Κάθε ένας επιθυμεί όχι να απολαύσει τα ηδονικά, αλλά να πράξει τα ευγενή, τα αληθινά, όπως ο θεοποίητος Αδάμ προορίζεται για τη θέωση.

Το ξέρουμε…

Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.

Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:

  1. - Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
  2. - Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ναυάγιο στη Χρυσή: Δε φτάνουν οι θάλαμοι στα ψυγεία του νεκροτομείου για τους νεκρούς

Της Ευαγγελίας Καρεκλάκη Στο νεκροτομείο του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου θα μεταφερθούν...

Το ΠΑΣΟΚ «φρενάρει» τον Τσίπρα

Με την παρουσίαση του βιβλίου του στην Αθήνα και το θέατρο...