Του Κώστα Δεληγιάννη
kdel@naftemporiki.gr
Τον δρόμο για την κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττική-Κρήτη άνοιξε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, δίνοντας σύμφωνα με πληροφορίες χθες το βράδυ εντολή στον ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) για τoν σχηματισμό εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) για την υλοποίηση του έργου.
Πέρα από τον ΑΔΜΗΕ (ο οποίος θα κατέχει το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών στο σχήμα), προτεραιότητα συμμετοχής στο SPV θα έχει ο Euroasia Interconnector, δηλαδή η εταιρεία κυπριακών συμφερόντων η οποία προωθεί το πρότζεκτ διασύνδεσης των ηλεκτρικών δικτύων Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδας (μέσω της Κρήτης), το οποίο έχει χαρακτηρισθεί από την Ε.Ε. ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI). Η υπόλοιπη μετοχική σύνθεση θα προκύψει μέσα από διαγωνισμό.
Γνωστή και ως «μεγάλη διασύνδεση», η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής περιλαμβάνεται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ και αφορά την πόντιση ενός υποβρύχιου καλωδίου που θα συνδέσει την Κρήτη με το ηπειρωτικό σύστημα μέσω του Λεκανοπεδίου. Με την ολοκλήρωσή της, θα δοθεί οριστική λύση στα προβλήματα επάρκειας που θα αντιμετωπίσει το νησί από τις αρχές του 2020, όταν και θα τεθούν σε καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας οι πετρελαϊκοί σταθμοί που το ηλεκτροδοτούν, καθώς θα εκπνεύσουν οι εξαιρέσεις που προβλέπει η νομοθεσία της Ε.Ε. για τα όρια εκπομπής ρύπων στις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες σε αυτόνομα συστήματα, όπως αυτό της Κρήτης.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει δηλώσει απόλυτα έτοιμος για την υλοποίηση του έργου, ενώ έχει αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο να επιταχυνθεί η ολοκλήρωσή του κατά 1-2 χρόνια νωρίτερα από το 2023, που προβλέπει το ΔΠΑ. Επίσης, στο πλαίσιο της διερεύνησης διεθνών συνεργασιών, έχει ήδη προχωρήσει σε συναντήσεις με τον Elia και τον RTE, διαχειριστές των συστημάτων σε Βέλγιο και Γαλλία αντίστοιχα.
Υπενθυμίζεται πως η προοπτική σύμπραξης του ΑΔΜΗΕ με την κοινοπραξία του EuroAsia Interconnector, για την κατασκευή του έργου στο πλαίσιο της διασύνδεσης των τριών χωρών, κατέληξε σε ναυάγιο στα μέσα Ιουλίου. Σύμφωνα με όσα είχαν διαρρεύσει τότε, ο λόγος για την κατάρρευση των συνομιλιών ήταν η αναδίπλωση του Euroasian Interconnector από τον ορισμό ως φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης του οχήματος ειδικού σκοπού που θα ίδρυαν με τον ΑΔΜΗΕ, κάτι που ωστόσο προβλεπόταν στο MoU που είχαν υπογράψει τον περασμένο Οκτώβριο οι δύο πλευρές.