17.8 C
Chania
Monday, December 23, 2024

Προβολή ταινίας στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων: “Τα αθώα θύματα” του Μάριο Κάμους – Δύο προβολές λόγω αυξημένης προσέλευσης

Ημερομηνία:

Ο πολιτιστικός σύλλογος “ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ” σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης – Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και το Πνευματικό Κέντρο Χανίων, στα πλαίσια του κινηματογραφικού αφιερώματος στον σύγχρονο Ισπανικό και Ισπανόφωνο Κινηματογράφο, την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2019 στην κεντρική αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου Χανίων (Ανδρέα Παπανδρέου 70) θα προβάλλει τη δημοφιλή κοινωνική ταινία Τα αθώα θύματα/Los Santos Inocentes (Ισπανία, 1984, 107′) του σημαντικού Ισπανού σκηνοθέτη Μάριο Κάμους/Mario Camus.

Η ταινία αποτέλεσε μία από τις μεγαλύτερες διεθνείς επιτυχίες του ισπανικού κινηματογράφου, ενώ απέσπασε την ιδιαίτερη μνεία καθώς και το βραβείο ανδρικού ρόλου για τους δύο πρωταγωνιστές στο Φεστιβάλ Κανών.

Την ταινία θα προλογίσει o εκπαιδευτικός Δημήτρης Δαμασκηνός.

Λόγω αυξημένης προσέλευσης θα γίνουν δύο προβολές:

Α’ προβολή: 20.00-22.00 μ.μ.

Β’ προβολή: 22.00-24.00 μ.μ.

Τα αθώα θύματα του Μάριο Κάμους

Σύνοψη: Κάπου στην Ισπανία, στη δεκαετία του ’60, ο Paco και η σύζυγός του Régula είναι πολύ φτωχοί. Δουλεύουν ως εργάτες για έναν πολύ πλούσιο γαιοκτήμονα. Έχουν 3 παιδιά τα οποία δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο, επειδή ο αφέντης χρειάζεται τη δουλειά τους. Όταν ο αδελφός της Régula απολύεται από εκεί που εργάστηκε για 61 χρόνια, έρχεται να μείνει μαζί τους. Η ταινία αποτελεί μια μομφή εναντίον του αρχαϊσμού της ισπανικής επαρχίας της δεκαετίας του ’60.

Λίγα περισσότερα λόγια για την ταινία: Βασισμένη στην νουβέλα του Miguel Delibes περιγράφει την ζωή στην Ισπανική ύπαιθρο, ακολουθώντας την ζωή μιας οικογένειας κολίγων, που δουλεύει στα κτήματα της μαρκησίας και του αλαζονικού γιου της. Στα χρόνια της δικτατορίας του Φράνκο, με την ταξική συνείδηση των ανθρώπων του μόχθου να βρίσκεται στο ναδίρ, η εξαθλίωση τους δεν είναι μόνο αποτέλεσμα της οικονομικής εξάρτησης, αλλά διαπερνά την ίδια την ουσία της ύπαρξής τους.

Σε όλη την ταινία, η διαχεόμενη σκληρότητα των γαιοκτημόνων και των επιστατών τους, βρίσκεται καλά κρυμμένη κάτω από ένα πέπλο προσποιητού ενδιαφέροντος. Για τους εργάτες, μια φαινομενικά απολίτικη, δουλική συμπεριφορά, κρύβει το καζάνι, κάτω από το οποίο βράζει ένας άωρος, ταξικός θυμός.

Με εικόνες από τη ζωή στην φύση και τις αγροτικές εργασίες, με σκηνές κυνηγιού- το σπορ της άρχουσας τάξης- με καταγραφές της πραγματικότητας στα άθλια φτωχοκάλυβα και στην πολυτελή έπαυλη, ο θεατής μυείται σε ένα κόσμο, που αποτελεί προνομιακό πεδίο ανάπτυξης των οραμάτων της Αριστεράς.

Ο ελαφρώς νοητικά και ψυχολογικά καθυστερημένος υπερήλικας Azarias (Francisco Rabal) πετάγεται στον δρόμο από το αφεντικό του και έρχεται να μείνει με την οικογένεια της αδελφής του, που μένει με τον άνδρα της Paco (Alfredo Landa) και τα τρία τους παιδιά στο υποστατικό του senorito Ivan (Juan Diego). Καθώς η ιστορία εξελίσσεται γινόμαστε μάρτυρες της συμπεριφοράς των πλούσιων ευγενών απέναντι στους εργάτες της γης τους.

Μια συμπεριφορά, που θυμίζει αυτήν απέναντι σε ένα ζώο. Απέχθεια και ταυτόχρονα στυγνή εκμετάλλευση.

Ο σκηνοθέτης δεν ακολουθεί γραμμική χρονική αφήγηση. Οι σκηνές μπερδεύονται μεταξύ τους, το μέλλον παρεμβάλλεται στα γεγονότα του παρόντος και έρχεται να προλάβει απορίες και να δώσει απαντήσεις σε πρόωρα ερωτηματικά. Με αυτό το τεχνικό εργαλείο, το ενδιαφέρον του θεατή αναζωπυρώνεται, καθώς κάθε επιμέρους σκηνή κλείνει το παζλ και οδηγεί στην τελική κάθαρση.

Παράλληλα με το κεντρικό θεματικό μοτίβο παρακολουθούμε και αρκετά επί μέρους ζητήματα, όπως αυτό της αμφισβήτησης της κοινωνικής ιεραρχίας, από την επόμενη γενιά και την σχέση των γαιοκτημόνων με την γη, σε συνάρτηση με αυτήν των εργατών τους. Στην πρώτη περίπτωση μια επιφανειακή, ωφελιμιστική αρπαγή φυσικών πόρων, σε αντιδιαστολή με μια ήρεμη, φιλική, οικολογική προσέγγιση στην δεύτερη περίπτωση.

Την ταινία διαπνέει σε όλη της την διάρκεια ένας διάχυτος λυρισμός. Τα εξωτερικά πλάνα με τις θημωνιές, το χρώμα του σταχιού, η ελεύθερη κίνηση των πουλιών, τα χρώματα της εξοχής, μαζί με τις εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών πλάθουν ένα αρμονικό αποτέλεσμα. Μια αφορμή για σκέψη και προβληματισμό. Ένα ιστορικό ντοκουμέντο με κοινωνιολογικές προεκτάσεις.

Συνοπτικές πληροφορίες για την ταινία

Πρωτότυπος τίτλος Los Santos Inocentes
Έτος παραγωγής 1984
Είδος Κοινωνική
Χώρα Ισπανία
Γλώσσες Ισπανικά
Διάρκεια 107′
Σκηνοθεσία Μάριο Κάμους
Σενάριο Antonio Larreta, Manolo Matji
Ηθοποιοί Αλφρέντο Λάντα, Τέρελε Πάβεζ, Χουάν Σάντσεζ, Φρανσίσκο Ραμπάλ

Είσοδος Ελεύθερη

Συνεργασία:
Ινστιτούτο Θερβάντες της Αθήνας
Πρεσβεία της Ισπανίας στην Ελλάδα
Πρεσβεία της Αργεντινής στην Ελλάδα

Συνδιοργάνωση:
Περιφέρεια Κρήτης-Περιφερειακή Ενότητα Χανίων
Πνευματικό Κέντρο Χανίων

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ