18.2 C
Chania
Friday, December 5, 2025

Πρόστιμο της ΡΑΣ στον ΟΣΕ για ελλιπή εκπαίδευση σταθμαρχών, δυόμιση χρόνια μετά το έγκλημα των Τεμπών

Ημερομηνία:

Δυόμιση χρόνια μετά το έγκλημα των Τεμπών, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηδροδρόμων (ΡΑΣ) επέβαλε πρόστιμο συνολικού ύψους 1 εκατ. ευρώ στον ΟΣΕ για ελλιπή εκπαίδευση των σταθμαρχών

Πρόστιμο ύψους 1.040.000 ευρώ στον ΟΣΕ, επέβαλε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) επέβαλε επιβεβαιώνοντας σοβαρές ελλείψεις στην εκπαίδευση των σταθμαρχών που ανήκαν στην ίδια «σειρά» με τον Βασίλη Σαμαρά – τον σταθμάρχη που υπηρετούσε στα Τέμπη κατά το πολύνεκρο δυστύχημα του 2023.

Η απόφαση της Ολομέλειας της ΡΑΣ, που εκδόθηκε την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου -με τους κακεντρεχείς να σκέφτονται ότι ενόψει της δίκης για τα Τέμπη, κάποιοι θέλουν να ρίξουν τα βάρη στον μοιραίο σταθμάρχη- έρχεται να συμπληρώσει προηγούμενη έρευνα της Αρχής (Μάρτιος 2023), η οποία είχε ήδη διαπιστώσει παραβιάσεις και ανεπαρκή εκπαίδευση σε κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας “Έθνος”, η ρυθμιστική αρχή περιγράφει ένα διάτρητο σύστημα εκπαίδευσης, όπου ο ΟΣΕ παρέκαμψε το εγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών, παρέλειψε ουσιώδη στάδια θεωρητικής και πρακτικής κατάρτισης και δεν τήρησε αποδεικτικά έγγραφα. Η Αρχή εντόπισε πως 75 σταθμάρχες δεν ολοκλήρωσαν τον Β΄ κύκλο θεωρητικής εκπαίδευσης 177 ωρών, ούτε τεκμηριώθηκε η πρακτική τους μαθητεία 75 ημερών. Παρότι είχε εκδοθεί ρητή απαγόρευση χρήσης τους σε θέσεις ευθύνης (απόφαση 24/2023), ο ΟΣΕ συνέχισε να τους απασχολεί μεταξύ 22 και 31 Μαρτίου 2023 σε έξι σταθμούς, όπως Πάτρα, Θεσσαλονίκη και Ικόνιο.

Η Αρχή καταγγέλλει πως η εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε με πρόχειρες και αποσπασματικές διαδικασίες, χωρίς πλήρη παρουσιολόγια, ημερολόγια πρακτικής, ή αξιολογήσεις. Σε πολλά φύλλα βαθμολογίας έλειπαν οι υπογραφές των εκπαιδευομένων, ενώ υπήρχαν αντιφάσεις στα ωρολόγια προγράμματα (π.χ. 143 αντί 177 ωρών εκπαίδευσης). Επιπλέον, η ΡΑΣ σημείωσε ότι «χάθηκαν» έντεκα σταθμάρχες από τα διαθέσιμα στοιχεία, καθώς δεν υπήρχαν αποδείξεις για τη συμμετοχή τους ή την αξιολόγησή τους.

Η ΡΑΣ κατέκρινε έντονα και τον διαχωρισμό προσωπικού «δύο ταχυτήτων» που εφάρμοσε ο ΟΣΕ, διαφοροποιώντας την εκπαίδευση μονίμων υπαλλήλων από εκείνη των εργαζομένων με συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών, παρότι εκτελούσαν τα ίδια κρίσιμα καθήκοντα. Η πρακτική αυτή θεωρήθηκε παράνομη και αντίθετη στον ευρωπαϊκό κανονισμό, καθώς δεν υπήρχε καμία θεσμική ή νομική βάση για διαφορετικά πρότυπα εκπαίδευσης. Ο ΟΣΕ επίσης δεν συγκρότησε την απαιτούμενη τριμελή επιτροπή αξιολόγησης, δεν εξέδωσε βεβαιώσεις επιτυχούς κατάρτισης και δεν τήρησε αρχεία επιδόσεων.

Το πρόστιμο αναλύεται ως εξής: 1.000.000 ευρώ (100.000 ευρώ για κάθε ημέρα παράνομης απασχόλησης των σταθμαρχών) και 40.000 ευρώ για λοιπές διοικητικές παραβάσεις. Πέρα από τη χρηματική κύρωση, η ΡΑΣ απευθύνει αυστηρή προειδοποίηση προς τον ΟΣΕ, απαιτώντας άμεση συμμόρφωση και υιοθέτηση διορθωτικών μέτρων. Μεταξύ αυτών, προβλέπεται:

  • τήρηση αναλυτικών και ενυπόγραφων ημερολογίων και παρουσιολογίων,
  • σύνταξη εκθέσεων απόδοσης και συμπεριφοράς για κάθε εκπαιδευόμενο,
  • συγκρότηση ανεξάρτητης τριμελούς επιτροπής χωρίς συγγενικούς δεσμούς με τους εκπαιδευόμενους,
  • αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης και της επάρκειας των προσόντων,
  • έκδοση συγκεντρωτικών δελτίων και πιστοποιήσεων μετά το πέρας της εκπαίδευσης,
  • εφαρμογή δοκιμαστικής περιόδου 18 μηνών για τους νέους σταθμάρχες.

Η ΡΑΣ επισημαίνει ότι αν ο ΟΣΕ δεν συμμορφωθεί, θα επιβληθούν νέα πρόστιμα ή πρόσθετα διοικητικά μέτρα. Η απόφαση αποκαλύπτει ένα βαθύτατο πρόβλημα στην κουλτούρα ασφάλειας του ΟΣΕ, καθώς παρά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και τις συστάσεις των αρχών, ο οργανισμός συνέχισε να λειτουργεί με παρατυπίες και παραλείψεις σε θέματα εκπαίδευσης προσωπικού που χειρίζεται ζωτικής σημασίας καθήκοντα.

Η υπόθεση, πέρα από τις οικονομικές κυρώσεις, αποτελεί ισχυρό κατηγορητήριο για τη διοικητική ανεπάρκεια και την απουσία ελέγχου σε έναν τομέα όπου τα λάθη κοστίζουν ανθρώπινες ζωές.

Το ξέρουμε…

Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.

Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:

  1. - Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
  2. - Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

«Οδός Χριστουγέννων» στο Ξηροστέρνι: Διήμερο γιορτής με δωρεάν δράσεις, θέαμα και συναυλίες

Σε εορταστικό κλοιό εισέρχεται το επόμενο Σαββατοκύριακο, 13 και...

Μαραντζίδης: «Ο Τσίπρας θα ηττηθεί όσες φορές χρειάζεται από τον Μητσοτάκη μέχρι να τον κερδίσει»

«Με τους χαρισματικούς δεν μπορούμε να ξεμπερδεύουμε εύκολα», τόνισε...