Το μετασύμπαν (metaverse) ειναι μια έννοια καινούργια για την πλειοψηφία των πολιτών όμως οι τεχνολογικοί γίγαντες όπως η Amazon, η Facebook, η Microsoft ήδη επενδύουν τεράστια ποσά για την ανάπτυξη των σχετικών τεχνολογιών.
Τι είναι το μετασύμπαν;
Το μετασύμπαν είναι ένα ψηφιακό περιβάλλον στο οποίο συνυπάρχουν άνθρωποι ανεξαρτήτως του πού βρίσκονται στον πραγματικό κόσμο.
Φαντασθείτε λοιπόν έναν κόσμο ο οποίος έχει κατασκευασθεί από προγραμματιστές. Ομως, αντί να τον εξερευνάτε μέσω του ποντικιού του υπολογιστή σας και παρακολουθώντας μέσω κάποιας οθόνης, πλέον μέσω της χρήσης τεχνολογιών εικονικής πραγματικότητας θα μπορείτε να τον εξερευνάτε μέσα στην οθόνη. Θα μπορείτε να περπατάτε μέσα σε αυτόν τον κόσμο, να αγγίζετε αντικείμενα, να αντιδράτε στα ερεθίσματα που βλέπετε, στο μέλλον ίσως να μυρίζεστε ή να γεύεστε.
Όλη αυτή η κίνηση του ανθρώπου μέσα στο μετασύμπαν παράγει έναν τεράστιο όγκο πολύτιμων δεδομένων σχετικά με την ανθρώπινη συμπεριφορά. Εκεί βρίσκεται και το τόσο μεγάλο ενδιαφέρον που δείχνουν εταιρείες όπως το facebook στο να έχουν κυρίαρχο ρόλο στον νέο κοσμο που δημιουργείται αφού οι δυνατότητες που ανοίγονται ειναι ατελείωτες.
Βεβαίως, το ενδιαφέρον δεν περιοριζεται μόνο στη συλλογή δεδομένων και τους χιλιάδες τρόπους που μπορούν να αξιοποιηθούν. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο που βλέπουμε ταινίες, τον τρόπο που συνδιαλεγόμαστε με υπηρεσιες του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, τον τρόπο που εργαζόμαστε, τον τρόπο που καταναλώνουμε.
Η Amazon σκοπεύει να δώσει τη δυνατότητα στον καταναλωτή όχι μόνο να επιλέγει από μια τεράστια γκάμα προϊόντων μέσω μιας ιστοσελίδας αλλά να αντικαστήσει ολοκληρωτικά την ανάγκη για φυσική παρουσία του καταναλωτή σε ένα χώρο δίνοντάς του αυτή τη δυνατότητα ψηφιακά.
Ως σήμερα, το κεντρικό επιχείρημα που έχουν οι επιχειρήσεις που πουλάνε εμπορεύματα και διατηρούν τις εργασίες τους σε καταστήματα στον φυσικό χώρο είναι πως οι νέες τεχνολογίες δε μπορούν να αντικαταστήσουν την ανάγκη του καταναλωτή να φορέσει ένα ρούχα, να επικοινωνήσει τις εντυπώσεις του, να αισθανθεί την υφή του υφάσματος, να μυρίσει το ρούχο. Επισης, μιλούν για τις σχέσεις εμπιστοσύνης που έχουν διαμορφώσει με πελάτες σε βάθος χρόνου. Στη βάση αυτής της πραγματικότητας και τοπικά οι επιχειρήσεις επιβιώνουν.
Όμως με την ανάπτυξη του μετασύμπαντος μπορούμε να βρεθούμε σε μία κατάσταση όπου γίγα-εταιρείες όπως η amazon θα προσφέρουν ψηφιακά όσα μέχρι τώρα γίνονταν μόνο με την φυσική παρουσία των ανθρώπων στα καταστήματα.
Οι καταναλωτές που θα καταναλώνουν εισερχόμενοι στο μετασύμπαν θα μπορούν να επιλέγουν από μία τεράστια γκάμα προϊόντων από το σπίτι τους. Θα δοκιμάζουν τα ρούχα χρησιμοποιώντας τεχνολογίες ψηφιακής πραγματικότητας, θα μπορούν να τα μυρίζονται, να νοιώθουν την υφή τους. Θα μπορούν με λίγα λόγια να κανουν πολλά απο όλα αυτά που ως σήμερα αποτελούν τον κύριο λόγο που πολλοί άνθρωποι συνεχίζουν και ψωνίζουν σε καταστήματα που βασίζονται στον φυσικό χώρο.
Όλα αυτά που λέμε δεν είναι επιστημονική φαντασία. Ήδη οι εξελίξεις τρέχουν με χώρες όπως η Κινα και η Νότιο Κορέα να προσπαθούν να δημιουργήσουν τα πλαίσια για την οσο πιο εύρυθμη λειτουργία στο νέο περιβάλλον που θα διαμορφωθεί και καλό θα είναι τόσο οι πολιτικοί μας οσο και ο επιχειρηματικός κόσμος να ετοιμάζεται για να μη βρεθούμε μπροστά σε πάρα πολύ δυσάρεστες εξελίξεις.