OIKONOMIA

Ρεκόρ δεκαετίας για την αμόλυβδη, παρόλο που το βαρέλι πετρελαίου κινείται στα 82-85 δολ., όταν το 2012 βρισκόταν στα 112 δολ

Του Σταμάτη Ζησίμου

Ρεκόρ δεκαετίας καταγράφει το κόστος της αμόλυβδης βενζίνης, καθώς η πανελλαδική μέση τιμή της εκτοξεύθηκε στο 1,774 ευρώ ανά λίτρο, στα υψηλότερα επίπεδα από το φθινόπωρο του 2012. Ωστόσο, η διαφορά είναι ότι τότε οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου ήταν αισθητά πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι, ενώ τώρα η τιμή του μπρεντ κινείται από τα 82 έως τα 85 δολάρια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών υγρών καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η τελευταία φορά που καταγράφηκε μέση πανελλαδική τιμή στην αμόλυβδη πάνω από το 1,774 που σημειώθηκε προχθές 9 Νοεμβρίου, ήταν στις 12 Οκτωβρίου 2012, όπου η μέση τιμή διαμορφώθηκε στο 1,776 ευρώ ανά λίτρο. Ωστόσο, τότε η τιμή του μπρεντ ήταν στα περίπου 110 – 112 δολάρια το βαρέλι.

Το ρεκόρ της Τρίτης «ισοφαρίστηκε» στις 22 Φεβρουαρίου 2013, επίσης με πανελλαδική μέση τιμή στο 1,774 ευρώ ανά λίτρο και έκτοτε άρχισε η σταδιακή αποκλιμάκωση, έως ότου να φθάσουμε στις 5 Νοεμβρίου 2020 με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στο 1,408 ευρώ ανά λίτρο.

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το ρεκόρ όλων των εποχών στην τιμή της αμόλυβδης καταγράφηκε τον Αύγουστο του 2012, με την πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης να ανέρχεται στο 1,838 ευρώ ανά λίτρο.

Οριακή η βιωσιμότητα

Η αύξηση των διεθνών τιμών είναι πράγματι ο κύριος παράγοντας για την αύξηση της τιμής των καυσίμων, ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα έχει έναν από τους υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς επίσης και την υψηλότερη επιβάρυνση ΦΠΑ, ο οποίος ανέρχεται στο 24%.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι όταν στις 12/10/2012 η μέση πανελλαδική τιμή ήταν 1,776 ευρώ ανά λίτρο, η συμμετοχή των διυλιστηρίων στην τελική τιμή ήταν 0,6804 ευρώ ανά λίτρο (συμμετοχή 38,31% στην τελική τιμή) και οι φόροι 1,0239 ευρώ ανά λίτρο (συμμετοχή στην τελική τιμή 57,65%). Το δε εκτιμώμενο κέρδος των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων ήταν 0,0717 ευρώ ανά λίτρο, ή ποσοστό 4,04% επί της τελικής τιμής.

Προχθές, με τη μέση πανελλαδική τιμή στο 1,774 ευρώ ανά λίτρο, η τιμή διυλιστηρίου ήταν 0,6067 ευρώ ανά λίτρο (συμμετοχή 34,18% επί της τελικής τιμής), οι σταθεροί και οι μεταβλητοί φόροι 1,0576 ευρώ (59,58% επί της τελικής τιμής), ενώ το περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων ήταν 0,1108 ευρώ ανά λίτρο (συμμετοχή 6,24% επί της τελικής τιμής). Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το κέρδος των 11 λεπτών ανά λίτρο που μοιράζονται εταιρείες εμπορίας και πρατηριούχοι χαρακτηρίζεται ως οριακό για τη βιωσιμότητά τους.

Υψηλή η φορολογία

Η αύξηση κατά 37 λεπτά το λίτρο στην αμόλυβδη βενζίνη σε σχέση με έναν χρόνο πριν, πέρα από τις διεθνείς τιμές, σχετίζεται άμεσα με τη φορολογία, η οποία βρίσκεται στις «πρώτες θέσεις» μεταξύ των χωρών της Ε.Ε.

Συγκεκριμένα, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) ανέρχεται σε 0,70 ευρώ ανά λίτρο ή 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο βενζίνης, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι πέρα από τα άλλα τέλη και δασμούς η τελική τιμή της βενζίνης επιβαρύνεται και με έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ (24%) σε επίπεδο Ε.Ε.

Βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης ανά λίτρο βενζίνης είναι το 0,36 ευρώ ανά λίτρο και οι μόνες χώρες που επιβάλλουν τη μίνιμουμ φορολογία είναι η Βουλγαρία και η Ουγγαρία και ακολουθούν η Πολωνία και Ρουμανία με 0,37 ευρώ ΕΦΚ ανά λίτρο βενζίνης.

Αντίθετα, τον υψηλότερο ΕΦΚ έχει η Ολλανδία με 0,81 ευρώ ανά λίτρο, η Ιταλία με 0,73 ευρώ ανά λίτρο και η Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο. Η Γαλλία έχει 0,68 ευρώ ανά λίτρο, η Γερμανία 0,65 και η Ισπανία 0,50 ευρώ, όταν ο μέσος όρος σε επίπεδο Ε.Ε. είναι το 0,56 ευρώ ανά λίτρο.

naftemporiki.gr

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Metron Analysis: Άρχισαν τα «όργανα», έως 25% αθροιστικά η ακροδεξιά – «Bουτιά» στην αξιολόγηση κυβέρνησης-αντιπολίτευσης

Δυσαρέσκεια για την κυβέρνηση σε αντίθεση με την τάση βελτίωσης τον περασμένο μήνα, παρά τη…

7 hours ago

Ν. Κανέλλου: Το εργαστηριακό ψάρι δεν είναι απομίμηση ψαριού

Στην τηλεόραση της Ναυτεμπορικής και την εκπομπή In Business, με τη Μαρία Σμιλίδου, μίλησε η καθηγήτρια Διατροφής…

9 hours ago

Απειλές Τραμπ κατά Πούτιν αν δεν σταματήσει ο “γελοίος πόλεμος” στην Ουκρανία

Απειλές κατά της Ρωσίας εξαπέλυσε ο Ντόναλντ Τραμπ κατά του Ρώσου ομόλογού του, Βλαντιμίρ Πούτιν, αν δεν σταματήσει άμεσα ο πόλεμος…

9 hours ago

Αποκαλυπτική έρευνα για την ακρίβεια: 63% ακριβότερο το καλάθι με βασικά τρόφιμα σε σύγκριση με το 2021 – Μειώθηκε η ιδιοκατοίκηση, αυξήθηκαν τα επιτόκια

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που φέρνει στο φως της δημοσιότητας η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) για…

9 hours ago

Σωκράτης Φάμελλος: «Είναι παράλογο τα κέρδη των τραπεζών να είναι 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο»

«Την ανάγκη αξιοποίησης της συμμετοχής του Δημοσίου και αύξηση της παρέμβασης της πολιτείας και στους…

9 hours ago

Λήγει το 18μηνο της προφυλάκισης γιατρών στο κύκλωμα βρεφών: Σε εξέλιξη η έρευνα για τη ‘βιομηχανοποίηση’ των γεννήσεων

Στις 7-8 Φεβρουαρίου αναμένεται να συμπληρωθεί το 18μηνο της προφυλάκισης γιατρών που κατηγορούνται ότι εμπλέκονται…

9 hours ago

This website uses cookies.