OIKONOMIA

Ρεκόρ δεκαετίας για την αμόλυβδη, παρόλο που το βαρέλι πετρελαίου κινείται στα 82-85 δολ., όταν το 2012 βρισκόταν στα 112 δολ

Του Σταμάτη Ζησίμου

Ρεκόρ δεκαετίας καταγράφει το κόστος της αμόλυβδης βενζίνης, καθώς η πανελλαδική μέση τιμή της εκτοξεύθηκε στο 1,774 ευρώ ανά λίτρο, στα υψηλότερα επίπεδα από το φθινόπωρο του 2012. Ωστόσο, η διαφορά είναι ότι τότε οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου ήταν αισθητά πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι, ενώ τώρα η τιμή του μπρεντ κινείται από τα 82 έως τα 85 δολάρια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών υγρών καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η τελευταία φορά που καταγράφηκε μέση πανελλαδική τιμή στην αμόλυβδη πάνω από το 1,774 που σημειώθηκε προχθές 9 Νοεμβρίου, ήταν στις 12 Οκτωβρίου 2012, όπου η μέση τιμή διαμορφώθηκε στο 1,776 ευρώ ανά λίτρο. Ωστόσο, τότε η τιμή του μπρεντ ήταν στα περίπου 110 – 112 δολάρια το βαρέλι.

Το ρεκόρ της Τρίτης «ισοφαρίστηκε» στις 22 Φεβρουαρίου 2013, επίσης με πανελλαδική μέση τιμή στο 1,774 ευρώ ανά λίτρο και έκτοτε άρχισε η σταδιακή αποκλιμάκωση, έως ότου να φθάσουμε στις 5 Νοεμβρίου 2020 με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στο 1,408 ευρώ ανά λίτρο.

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το ρεκόρ όλων των εποχών στην τιμή της αμόλυβδης καταγράφηκε τον Αύγουστο του 2012, με την πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης να ανέρχεται στο 1,838 ευρώ ανά λίτρο.

Οριακή η βιωσιμότητα

Η αύξηση των διεθνών τιμών είναι πράγματι ο κύριος παράγοντας για την αύξηση της τιμής των καυσίμων, ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα έχει έναν από τους υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς επίσης και την υψηλότερη επιβάρυνση ΦΠΑ, ο οποίος ανέρχεται στο 24%.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι όταν στις 12/10/2012 η μέση πανελλαδική τιμή ήταν 1,776 ευρώ ανά λίτρο, η συμμετοχή των διυλιστηρίων στην τελική τιμή ήταν 0,6804 ευρώ ανά λίτρο (συμμετοχή 38,31% στην τελική τιμή) και οι φόροι 1,0239 ευρώ ανά λίτρο (συμμετοχή στην τελική τιμή 57,65%). Το δε εκτιμώμενο κέρδος των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων ήταν 0,0717 ευρώ ανά λίτρο, ή ποσοστό 4,04% επί της τελικής τιμής.

Προχθές, με τη μέση πανελλαδική τιμή στο 1,774 ευρώ ανά λίτρο, η τιμή διυλιστηρίου ήταν 0,6067 ευρώ ανά λίτρο (συμμετοχή 34,18% επί της τελικής τιμής), οι σταθεροί και οι μεταβλητοί φόροι 1,0576 ευρώ (59,58% επί της τελικής τιμής), ενώ το περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων ήταν 0,1108 ευρώ ανά λίτρο (συμμετοχή 6,24% επί της τελικής τιμής). Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το κέρδος των 11 λεπτών ανά λίτρο που μοιράζονται εταιρείες εμπορίας και πρατηριούχοι χαρακτηρίζεται ως οριακό για τη βιωσιμότητά τους.

Υψηλή η φορολογία

Η αύξηση κατά 37 λεπτά το λίτρο στην αμόλυβδη βενζίνη σε σχέση με έναν χρόνο πριν, πέρα από τις διεθνείς τιμές, σχετίζεται άμεσα με τη φορολογία, η οποία βρίσκεται στις «πρώτες θέσεις» μεταξύ των χωρών της Ε.Ε.

Συγκεκριμένα, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) ανέρχεται σε 0,70 ευρώ ανά λίτρο ή 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο βενζίνης, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι πέρα από τα άλλα τέλη και δασμούς η τελική τιμή της βενζίνης επιβαρύνεται και με έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ (24%) σε επίπεδο Ε.Ε.

Βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης ανά λίτρο βενζίνης είναι το 0,36 ευρώ ανά λίτρο και οι μόνες χώρες που επιβάλλουν τη μίνιμουμ φορολογία είναι η Βουλγαρία και η Ουγγαρία και ακολουθούν η Πολωνία και Ρουμανία με 0,37 ευρώ ΕΦΚ ανά λίτρο βενζίνης.

Αντίθετα, τον υψηλότερο ΕΦΚ έχει η Ολλανδία με 0,81 ευρώ ανά λίτρο, η Ιταλία με 0,73 ευρώ ανά λίτρο και η Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο. Η Γαλλία έχει 0,68 ευρώ ανά λίτρο, η Γερμανία 0,65 και η Ισπανία 0,50 ευρώ, όταν ο μέσος όρος σε επίπεδο Ε.Ε. είναι το 0,56 ευρώ ανά λίτρο.

naftemporiki.gr

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Metron Analysis: Στο 26,4% η Νέα Δημοκρατία, μόλις 22% οι θετικές αξιολογήσεις της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας

Την αποτίμηση της πολιτικής κατάστασης επιχειρεί να καταγράψει η δημοσκόπηση της Metron Analysis για λογαριασμό του Mega,…

3 hours ago

“Αστυνομία Ζώων” στην Κρήτη: Ολοκληρώθηκε η εκπαίδευση των αστυνομικών και ξεκινάει το έργο της η Ομάδα

Ιδιαίτερη έμφαση στην αξία αυτής της προσπάθειας και στον τρόπο υλοποίησής της έδωσε ο υποστράτηγος…

3 hours ago

Δημοσκόπηση Pulse: Θρίλερ στη 2η θέση για ΠΑΣΟΚ-Πλεύση Ελευθερίας – Τι απαντούν οι πολίτες για τα Τέμπη

Το νέο πολιτικό σκηνικό που δείχνει να διαμορφώνεται, με τη Νέα Δημοκρατία αντιμετωπίζει φθορά και…

3 hours ago

Διήμερο τιμής στα Χανιά για τον Ελευθέριο Βενιζέλο – Κεντρικός ομιλητής ο Κυριάκος Πιερρακάκης

Διήμερες εκδηλώσεις αφιερωμένες στη μνήμη του Ελευθερίου Βενιζέλου θα πραγματοποιηθούν στα Χανιά στις 22 και…

3 hours ago

Χάρης Μαμουλάκης: «Η κυβέρνηση της ΝΔ αφήνει τα funds να κερδοσκοπούν σε βάρος των πολιτών»

Σφοδρή κριτική στις πρακτικές των funds που διαχειρίζονται τα δάνεια χιλιάδων Ελλήνων δανειοληπτών ασκεί ο…

4 hours ago

Μία ξανθιά λευκή απόγονος Βρετανών αποίκων από τη Ζιμπάμπουε η πρώτη γυναίκα επικεφαλής της ΔΟΕ

Η Κίρστι Κόβεντρι εξελέγη πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (ΔΟΕ) ως η πρώτη γυναίκα και…

4 hours ago