Για δεύτερη συνεχή χρονιά σημείωσαν αύξηση οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, συμβαδίζοντας με την ελαφρά βελτίωση του διαθέσιμου εισοδήματος, αλλά και την εξυγίανση που παρατηρείται στον κλάδο. Ωστόσο, μείωση καταγράφουν τα κέρδη, καθώς και το περιθώριο κέρδους, απότοκο του ισχυρού ανταγωνισμού που επικρατεί ανάμεσα στις αλυσίδες και τις οδηγεί σε «πόλεμο προσφορών».
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα 42 ισολογισμών επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ (σ.σ. εξαιρείται η Lidl Ελλάς για το έτος 2018, η οποία δεν δημοσιεύει ισολογισμό) που αναλύονται στην ετήσια έκδοση «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2019», ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 8,62 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 296,68 εκατ. ευρώ ή κατά 3,56%, σε σχέση με τα 8,23 δισ. ευρώ του 2017.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή είναι η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής αύξησης, καθώς το 2017 οι εταιρείες εμφάνισαν πωλήσεις αυξημένες κατά 585,25 εκατ. ευρώ ή κατά 7,51% σε σχέση με τα 7,79 δισ. ευρώ του 2016. Αθροιστικά, η αύξηση των ετών 2017 και 2018 πλησιάζει το 11%, κάτι που εν μέρει αποδίδεται στην επαναλειτουργία του δικτύου καταστημάτων της «Μαρινόπουλος». Τα 8,62 δισ. ευρώ αποτελούν την υψηλότερη επίδοση που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια, πάνω ακόμη και από τον τζίρο του 2015, που είχε διαμορφωθεί στα 8,45 δισ. ευρώ.
Τα καθαρά αποτελέσματα το 2018 εμφανίζονται μειωμένα κατά 3,21% ή κατά 2,18 εκατ. ευρώ, από 67,74 εκατ. ευρώ το 2017 σε 65,60 εκατ. ευρώ, ενώ το καθαρό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε το 2018 σε 0,76%, έναντι 0,81% το 2017.
Η αύξηση του κύκλου εργασιών συνολικά δεν σημαίνει ότι καταγράφηκε ενίσχυση των πωλήσεων σε όλες τις επιχειρήσεις του δείγματος. Ειδικότερα, σε σύνολο 42, αύξηση κύκλου εργασιών καταγράφηκε σε 19, ενώ σε 23 επιχειρήσεις σημειώθηκε μείωση.
Ανάλογη είναι η εικόνα και στις δέκα μεγαλύτερες, από πλευράς πωλήσεων, επιχειρήσεις του κλάδου. Από αυτές οι έξι εμφάνισαν αύξηση του τζίρου τους το 2018 σε σύγκριση με το 2017, ενώ τέσσερις κατέγραψαν μείωση.
Η πρωταθλήτρια και η έκπληξη
Ειδικότερα, αύξηση του κύκλου εργασιών το 2018 σε σύγκριση με το 2017 κατέγραψε η «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης», η οποία καταλαμβάνει και την πρώτη θέση (κατά 16,34%), ενώ θετικά κινήθηκαν η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, που βρίσκεται στην τρίτη θέση (κατά 1,58%) και η «Μασούτης» στην τέταρτη θέση (κατά 1,15%).\
Από τις μικρότερες αλυσίδες, η Market In βρέθηκε στην έβδομη θέση (κατά 13,19%), ενή η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός στην όγδοη θέση επιτυγχάνοντας την μεγαλύτερη αύξηση τζίρου σε όλη την αγορά, με +18%. Τέλος η Bazaar βρέθηκε στη δέκατη θέση με αύξηση κατά 3,89%.