Οι προτάσεις για κατασκευή δικτύου σιδηροδρόμων στην Κρήτη ξεκίνησαν πριν πάνω από 100 χρόνια και συνεχίζονται ακόμη και σήμερα, δίχως όμως ποτέ να έχει υλοποιηθεί κάποιο σχέδιο.
Τον Φεβρουάριο του 2023 η εφημερίδα “ΤΟ ΒΗΜΑ” δημοσίευσε κείμενο για την ιστορία των σχεδίν για σιδηρόδρομο στα Χανιά.
Ο τίτλος του δημοσιεύματος ήταν:
“Το όραμα για 600 χλμ σιδηροδροχιών στην Κρήτη ξεκίνησε στις 23 Απριλίου 1908”
Όμως η αλήθεια είναι ότι τα σχέδια για σιδηρόδρομο είχαν ξεκινήσει ακόμη πιο νωρίς, ήδη από το 1901.
Η Άννα Τσουρή μας παρέθεσε έγγραφο του 1901 από το αρχείο του Βαρδή Τσουρή που γινόταν αναφορά σε νομοσχέδιο κατασκευής σιδηρογραμμικής γραμμής “από Ηράκλειον μέχρι Τυμβακίου Πεδιάδος”, με ημερομηνία 14 Ιουλίου 1901, δηλαδή 12 ολόκληρα χρόνια πριν την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα.
Μάλιστα, όπως σημειώνεται στο σχετικό έγγραφο υπήρχε σχεδιασμός για επέκταση της γραμμής.
Αναφέρεται ότι:
“Η μελέτη της γραμμής ταύτης να γίνη κατά τοιούτον τρόπον ώστε να είνε δυνατή η προέκτασίς της αφ’ ενός μεν δι’ Αγίου Βασιλείου εις Ρέθυμνον και Χανιά, αφ’ ετέρου δε διά Πεδιάδος εις Ιεράπετραν όταν η ανάπτυξις του εμπορίου επιτρέψιν, να κατασκευασθώσιν αι γραμμαί αυταί”.
Απ’ ότι φαίνεται μάλιστα η διαδικασία ήταν αρκετά προχωρημένο αφού στο Άρθρο 4 του νομοσχεδίου τονίζεται ότι οφείλουν “μέχρι της συγκλήσεως της επόμενης Βουλής η Κυβέρνησις να έχη έτοιμους τας μελέτας, τα σχεδιαγράμματα και την συγγραφήν υποχρεώσεων και να έχη έλθη εις συνεννοήσεις με διαφόρους εταιρείας προς κατασκευήν της σιδηροδρομικής ταύτης γραμμής”
Δείτε το ντοκουμέντο:
Τελικώς τίποτα δεν έγινε. Σιδηρόδρομος ποτέ δεν φτιάχθηκε αν και ανά καιρούς πολιτικοί επαναφέρουν το θέμα στην επικαιρότητα επισημαίνοντας ξανά και ξανά τα πολλαπλά οφέλη για τις κοινωνίες του νησιού.