17.8 C
Chania
Monday, December 23, 2024

Στέλιος Κούλογλου: «Ο ΣΥΡΙΖΑ έχασε την ταυτότητά του μετά το 2019»

Ημερομηνία:

Ο Στέλιος Κούλογλου, ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, μιλάει στην «Εφ.Συν.» για τη στρατηγική που ακολούθησε το κόμμα του την περασμένη τετραετία. «Θεωρήθηκε δεδομένο ότι οι νέοι θα ψηφίσουν Αριστερά, χωρίς να αξιολογηθεί η επίδραση που έχει το pass σε ένα κοινό που δεν καταλαβαίνει τι σημαίνει δεξιά και χρειάζεται άλλους τρόπους προσέγγισης, όπως το Tik Tok». Ακόμα, επισημαίνει ότι η απλή αναλογική απέτυχε, χαρακτηρίζοντάς την, έτσι όπως διαμορφώθηκε, ως μια πρόταση για κυβέρνηση των «ηττημένων». Αναφερόμενος, στο σκάνδαλο των υποκλοπών, επισημαίνει ότι οι δικαστικές έρευνες που διεξάγονται κινούνται αργά και θα πνιγούν από την κοινοβουλευτική πλειοψηφία της Νέας Δημοκρατίας.

Η χώρα μας κατέγραψε αρνητική πρωτιά στην ακρίβεια στα τρόφιμα και στην ενέργεια σ’ όλη την Ευρώπη. Παρ’ όλα αυτά ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κατάφερε να καρπωθεί την κυβερνητική φθορά. Πού οφείλεται κατά τη γνώμη σας;

Η ήττα του ΣΥΡΙΖΑ οφείλεται κατά κύριο λόγο στη συνολική εικόνα του κόμματος καθώς και στην εκλογική του στρατηγική. Η πρότασή του για προοδευτική διακυβέρνηση απορρίφθηκε από τα άλλα κόμματα, επομένως η μόνη πρόταση που υπήρχε στο τραπέζι ήταν αυτή της Νέας Δημοκρατίας. Αν δει κανείς τα προεκλογικά σποτ του ΣΥΡΙΖΑ, θα διαπιστώσει ότι δεν είχαν καμία εναλλακτική πρόταση και διεκτραγωδούσαν τι θα συμβεί αν επανεκλεγεί η Νέα Δημοκρατία. Αυτό το κάνει ένα κόμμα διαμαρτυρίας. Η έλλειψη στρατηγικής σε συνδυασμό με τις δηλώσεις πρωτοκλασάτων στελεχών οδήγησαν και τους αναποφάσιστους να ψηφίσουν μαζικά τη ΝΔ. Έτσι, διαμορφώθηκε όχι μόνο το αποτέλεσμα, αλλά και η μεγάλη διαφορά. Αυτό δε σημαίνει ότι όσοι ψήφισαν Νέα Δημοκρατία είναι ευχαριστημένοι με τη διακυβέρνηση της προηγούμενης τετραετίας.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει υποστεί στρατηγική ήττα στον τομέα της ενημέρωσης», είχατε δηλώσει στη συνέντευξή σας στην «Εφ.Συν», μετά τις εκλογές του 2019. Έκτοτε, η επικοινωνιακή του εικόνα δεν βελτιώθηκε ουσιαστικά ούτε στα ΜΜΕ ούτε και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τι έπρεπε να γίνει διαφορετικά;

Αναμφίβολα, θα έπρεπε να είχε γίνει πολύ καλύτερη δουλειά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως στο Tik Tok. Εκεί, η εικόνα της ΝΔ ήταν καλύτερη, όχι επειδή ο Μητσοτάκης είναι ειδικός στο Tik Tok, αλλά επειδή συνεργάστηκε με ανθρώπους που είχαν μια ιδέα για την εικόνα που θα έπρεπε να έχει ο ίδιος στο συγκεκριμένο μέσο. Αλλά και γενικότερα στον τομέα της επικοινωνίας, δεν έγιναν ουσιαστικά βήματα μετά τη στρατηγική ήττα του 2019. Μετά από αρκετό καιρό, σχηματίστηκε μια επικοινωνιακή ομάδα με επικεφαλής ένα πολύ αξιόλογο στέλεχος, το Νάσο Ηλιόπουλο, ο οποίος δεν είχε σχέση με την επικοινωνία και τη δημοσιογραφία. Νομίζω ότι θα έπρεπε να υπάρχει μια Τσαπανίδου από το 2019. Δηλαδή, ένας άνθρωπος των μέσων ενημέρωσης που γνωρίζει τη δουλειά, έχει επαφές με τους δημοσιογράφους και καταλαβαίνει πώς λειτουργεί το σύστημα ενημέρωσης.

To περιβόητο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης κόστισε στον ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του 2019. Πώς βλέπετε το πρόγραμμα του κόμματός σας το 2023;

Όταν έχεις χάσει την αξιοπιστία σου, οφείλεις να παρουσιάσεις ένα πλήρως τεκμηριωμένο πρόγραμμα, όχι απλά έναν κατάλογο υποσχέσεων, τις οποίες ο κόσμος δεν πιστεύει πια. Για παράδειγμα, δεν είδα καμία πρόταση για τα ΜΜΕ. Την περασμένη τετραετία, ο ΣΥΡΙΖΑ απέτυχε στον τομέα της ενημέρωσης, όπως στη δημόσια τηλεόραση. Ακόμα, δεν αξιολογήθηκε επαρκώς η έλλειψη αξιοπιστίας που δημιουργήθηκε μετά τον αναγκαστικό συμβιβασμό του 2015. Επίσης, υποτιμήθηκε το γεγονός ότι η Νέα Δημοκρατία προχώρησε σε μια λογική επιδομάτων και δημιούργησε μια κοινωνική συνθήκη τόσο με στρώματα που ωφελήθηκαν από τις απευθείας αναθέσεις όσο και με τους νέους, στους οποίους δόθηκαν οι διάφορες ενισχύσεις. Θεωρήθηκε, λοιπόν, δεδομένο ότι οι νέοι θα ψηφίσουν Αριστερά, χωρίς να αξιολογηθεί η επίδραση που έχει το pass σε ένα κοινό που δεν καταλαβαίνει τι σημαίνει δεξιά -διότι δεν το έχει ζήσει- και χρειάζεται άλλους τρόπους προσέγγισης, όπως το Tik Tok.

Και πώς εξηγείτε το γεγονός ότι δεν κατάφερε να πείσει ούτε τις λαϊκές περιοχές που γνωρίζουν τι σημαίνει δεξιά;

Τις έπεισε. Το 20% για ένα κόμμα διαμαρτυρίας είναι πολύ μεγάλο. Αν δεν έχεις πρόταση διακυβέρνησης, τα κόμματα διαμαρτυρίας παίρνουν συνήθως 5-10%. Για να πάρεις παραπάνω, πρέπει να πείσεις ότι υπάρχει ένα εναλλακτικό πρόγραμμα. Σε όλες τις έρευνες που κάναμε, η Νέα Δημοκρατία υπερείχε του ΣΥΡΙΖΑ ακόμα και σε θέματα που αφορούσαν παραδοσιακά την Αριστερά, όπως η Υγεία, η Παιδεία και η καταπολέμηση της διαφθοράς. Τα αποτελέσματα αυτά αγνοήθηκαν και θεωρήθηκαν μέρος μιας δημοσκοπικής συνωμοσίας. Επίσης, όταν μιλάς για προοδευτική διακυβέρνηση, κυβέρνηση ανοχής και μετά για «ειδικού σκοπού» δύο μήνες πριν τις εκλογές, τότε δεν μπορείς να βρεις εύκολα ανταπόκριση. Οι διερευνητικές επαφές με τα άλλα κόμματα έπρεπε να ξεκινήσουν τουλάχιστον δύο χρόνια πριν τις εκλογές. Η στρατηγική της απλής αναλογικής, έτσι όπως διαμορφώθηκε, ήταν στην ουσία μια πρόταση για κυβέρνηση των «ηττημένων».

Η τροπολογία της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ για χρηματοδότηση του φράχτη στον Έβρο από ευρωπαϊκά κονδύλια κατέπεσε. Μήπως έπληξε κι αυτό την εικόνα του ΣΥΡΙΖΑ;

Κατ’ αρχάς, η πρόταση αυτή ήταν όλων των κομμάτων, αλλά παρουσιάστηκε ως τροπολογία Παπαδημούλη και με ευθύνη του ίδιου. Κατά τη γνώμη μου, ο ΣΥΡΙΖΑ έπρεπε να τηρήσει χαμηλό προφίλ και να μην αναλάβει την ευθύνη για ένα θέμα που είναι αντικείμενο εύκολης δημαγωγίας και μπορεί να εκμεταλλευτεί εύκολα η Δεξιά. Γενικότερα, πιστεύω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ μετά το 2019 έχασε την ταυτότητά του. Αυτό είναι χαρακτηριστικό και των κινήσεων του Τσίπρα, ο οποίος πηγαίνει ως παρατηρητής στην ομάδα των σοσιαλιστών, αλλά δεν πηγαίνει στους πράσινους και στην Αριστερά. Αν αποφασίσεις ότι είσαι ένα σοσιαλδημοκρατικό κόμμα, θα πρέπει να τηρήσεις άλλη στάση στο θέμα των εξοπλισμών από το αν είσαι ένα κόμμα της ριζοσπαστικής Αριστεράς.

Είναι εφικτή η ανατροπή των πολιτικών συσχετισμών στις ερχόμενες εκλογές;

Είναι δύσκολο, διότι το ζήτημα της διακυβέρνησης έχει λυθεί. Κάθε εκλογική αναμέτρηση είναι ένα δημοψήφισμα γύρω από ένα κύριο ερώτημα. Στις πρώτες εκλογές, το δίλημμα που επέβαλε η Νέα Δημοκρατία ήταν ξεκάθαρο: θέλετε σταθερότητα ή θέλετε τον Βαρουφάκη με τη “Δήμητρα”. Στις ερχόμενες εκλογές, είναι δύσκολο για το ΣΥΡΙΖΑ να επιβάλει το δικό του αφήγημα, ιδίως μετά τη μεγάλη διαφορά στις πρώτες εκλογές. Το δίλημμα, για παράδειγμα, «θέλετε έναν παντοδύναμο Μητσοτάκη ή μια λιγότερο ισχυρή Νέα Δημοκρατία», μπορεί να συσπειρώσει μια μερίδα κόσμου, αλλά υπάρχουν και άλλα κόμματα όπως το ΠΑΣΟΚ που λέει ότι αυτό θα είναι η αξιόπιστη αντιπολίτευση και η Πλεύση Ελευθερίας που εισπράττει την ψήφο διαμαρτυρίας. Επομένως, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι ο μόνος παίκτης στην αντιπολίτευση, άρα θεωρώ ότι είναι δύσκολο να ανακάμψει.

Πώς αξιολογείτε τη στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην υπόθεση των υποκλοπών;

Είναι αισχρή, διότι δεν λένε τίποτα για το συγκεκριμένο θέμα για να υποστηρίξουν τον Μητσοτάκη. Έχουμε καλέσει επανειλημμένα την κ. Φον ντερ Λάιεν να πάρει θέση και εκείνη τηρεί σιγή ιχθύος. Δυστυχώς, η Δικαιοσύνη στην Ελλάδα δε λειτουργεί και οι έρευνες που διεξάγονται κινούνται αργά και θα πνιγούν από την κοινοβουλευτική πλειοψηφία της Νέας Δημοκρατίας.

efsyn.gr

 

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ