Στο στόχαστρο της Λαϊκής Συσπείρωσης Κρήτης βρέθηκαν τόσο το Προεδρικό Διάταγμα που αφορά το δικαίωμα οικοδόμησης σε μικρές ιδιοκτησίες κάτω των 2 στρεμμάτων, όσο και οι πρόσφατες πανηγυρικές δηλώσεις της Περιφέρειας Κρήτης για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Κατά τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στις 29 Μαΐου 2025, οι περιφερειακοί σύμβουλοι της παράταξης, Αλέκος Μαρινάκης και Νίκος Μανουσάκης, κατήγγειλαν ευθέως τη «συνειδητή κυβερνητική επιλογή απαξίωσης της μικρής ιδιοκτησίας» σε οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων.
Απαξίωση χιλιάδων ιδιοκτησιών με το ΦΕΚ 194/2025
Όπως τονίστηκε, το Προεδρικό Διάταγμα που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 194/2025 (τεύχος Δ’) στερεί την οικοδομησιμότητα από χιλιάδες μέχρι πρότινος άρτια και οικοδομήσιμα οικόπεδα. «Αυτό οδηγεί σε τεράστια απώλεια αξίας και παραβιάζει το δικαίωμα των λαϊκών στρωμάτων στην ιδιοκτησία», σημείωσαν.
Καταγγέλλοντας τις προφάσεις της κυβέρνησης και τα νομοθετικά «μπαλώματα» που συζητώνται, οι εκπρόσωποι της Λαϊκής Συσπείρωσης τόνισαν ότι στόχος είναι η συγκέντρωση της γης στα χέρια λίγων, κυρίως real estate συμφερόντων και τουριστικών ομίλων.
Ανάπτυξη για λίγους – Ομηρία για τους πολλούς
Η Λαϊκή Συσπείρωση αναφέρθηκε στον αντιλαϊκό χαρακτήρα της αστικής πολιτικής που με ταχείς fast-track διαδικασίες προωθεί επενδυτικά σχέδια μεγάλων επιχειρήσεων, ενώ κρατά «σε ομηρία» ή απαξιώνει τη λαϊκή περιουσία. Στο στόχαστρο και η Περιφερειακή Αρχή, η οποία – παρά τη ρητορική αντίθεση – φέρει ευθύνες για την εμπορευματοποίηση των χρήσεων γης και τον αναπτυξιακό σχεδιασμό που εξυπηρετεί το τουριστικό κεφάλαιο.
ΒΟΑΚ: «Δρόμος για τους εργολάβους, όχι για τον λαό»
Στο δεύτερο σκέλος της τοποθέτησης, εκ μέρους της Λαϊκής Συσπείρωσης τοποθετήθηκε ο περιφερειακός σύμβουλος Δημήτρης Βρύσαλης, ο οποίος κατηγόρησε την Περιφέρεια Κρήτης ότι συντάσσεται με τις πανηγυρικές κορώνες της κυβέρνησης και της ΝΔ για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του νέου ΒΟΑΚ.
Όπως υπογράμμισε:
«Ο ΒΟΑΚ είναι έργο που έπρεπε να είχε γίνει δεκαετίες πριν ως σύγχρονος, δημόσιος, ασφαλής δρόμος χωρίς διόδια, από την Κίσσαμο ως τη Σητεία.»
Αντί αυτού, κατήγγειλε πως παραδίδεται σε ιδιώτες με διόδια φανερά και σκιώδη, και με προβλεπόμενη «δοκιμαστική λειτουργία» των διοδίων ακόμη και κατά τη διάρκεια των έργων κατασκευής.
Χάραξη που διασπά πόλεις – Καμία σύνδεση με βασικές ανάγκες
Ο Βρύσαλης επισήμανε τα σοβαρά προβλήματα που προκαλεί η χάραξη του νέου ΒΟΑΚ σε αστικούς ιστούς, όπως η διχοτόμηση της πόλης του Ηρακλείου, καθώς και την απουσία επέκτασης του δρόμου μέχρι τη Σητεία. «Απλούστατα, δεν συμφέρει τους εργολάβους», σημείωσε δηκτικά, καταγγέλλοντας την ταξική προτεραιότητα του σχεδιασμού.
Η Λαϊκή Συσπείρωση έκλεισε την παρέμβασή της με κάλεσμα στο λαϊκό κίνημα να διεκδικήσει σύγχρονες υποδομές με βάση τις ανάγκες του λαού και όχι τα κέρδη του κατασκευαστικού κεφαλαίου. Όπως ανέφερε:
«Η ασφάλεια στις μεταφορές και η αξιοπρεπής πρόσβαση στη στέγη είναι υπόθεση του λαού και της οργανωμένης πάλης του απέναντι στην πολιτική που υπηρετεί το καπιταλιστικό κέρδος.»



