Όπως επισημαίνει και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ), Ιωάννης Νίτσας,το ατύχημα δε θα είχε συμβεί αν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφαλείας που τοποθετήθηκαν μεν το 2.000 αλλά ήταν μη λειτουργικά:

“Δεν λειτουργούν τα φωτοσήματα, το σύστημα τηλεδιοίκησης και ελέγχου κυκλοφορίας που προστατεύει από το ανθρώπινο λάθος (ECTS) και το σύστημα επικοινωνίας (GSMR).

Τα φωτοσήματα είναι τα φανάρια, ενώ το σύστημα τηλεδιοίκησης είναι αυτό που με ηλεκτρικούς χειρισμούς καθορίζει την πορεία των τρένων. Επιτρέπει στο μηχανοδηγό να βλέπει ενδείξεις για όσα τρένα υπάρχουν σε απόσταση 300 χιλιομέτρων. Εμείς δεν βλέπουμε τίποτα”.

Όπως λέει ο κύριος Γενιδούνιας “αν λειτουργούσε έστω η φωτοσήμανση (είναι σε δυσλειτουργία 20 χρόνια), οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν, σε απόσταση 500 μέτρων μεταξύ τους”.

Γιατί όμως, δεν λειτουργούσαν τα συστήματα που έχουμε αγοράσει;

“Ρωτήστε τους υπεύθυνους, γιατί δεν απαντούν σε εμάς. Η μόνιμη επωδός είναι ότι δεν λειτουργεί, πως θα το φτιάξουν, μετά μας λένε πως χάλασε, ότι θα κάνουν σύμβαση με εργολάβο, έπειτα ότι θα κάνουν σύμβαση με άλλο εργολάβο και ούτω καθ’ εξής”.

Την ίδια στιγμή αποκαλύφθηκε ότι το επιβατικό τρένο ήταν ένα από τα τρένα που είχε αποφασίσει η Ελβετία να ξεφορτωθεί ως “σκραπ” επειδή ήταν τόσο επικίνδυνα.

Ναι, 57 χρόνια μετά, η ιστορία στην Ελλάδα φαίνεται ότι επαναλαμβάνεται. Όχι ως φάρσα όμως. Αν και τα χρόνια πέρασαν, η Ελλάδα μοιάζει σα να μην έχει αλλάξει. Επαναλαμβάνει τα ίδια λάθη και περιμένει μια μεγάλη καταστροφή για να κάνει τα αυτονόητα. Μέχρι να φτάσει αυτή η καταστροφή, τα πράγματα λειτουργούν λόγω του φιλότιμου και της αυτοθυσίας ανθρώπων που σε στιγμές κρίσης του αποκαλούν ήρωες όμως συνήθως τους αποκαλούν ηλίθιους (σαν αυτό του Ντοστογιέφσκι). Στην Ελλάδα τους λένε μαλάκες…

Το ναυάγιο του «Ηράκλειον» αφύπνισε το ελληνικό κράτος, που προχώρησε στη δημιουργία του θαλάμου επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τη θεσμοθέτηση του απαγορευτικού απόπλου για τα επιβατηγά πλοία. Το ναυάγιο προκάλεσε την κατάρρευση της Typaldos Lines, που κυριαρχούσε τότε στην εγχώρια ακτοπλοΐα, ενώ μπήκαν οι πρώτες ιδέες για τη δημιουργία των Ναυτιλιακών Εταιρειών Λαϊκής Βάσης.

"google ad"

Το ατύχημα στα Τέμπη πού θα οδηγήσει; Ποιος θα καταδικασθεί για τον θάνατο δεκάδων ανθρώπων επειδή δεν λειτούργησαν τα συστήματα ασφαλείας; Ποιες αλλαγές θα υπάρξουν σε σχέση με την ασφάλεια; Ποιες θα είναι οι συνέπειες προς την εταιρεία;

Πάνω όμως απ’ όλα αυτά τα ερώτηματα, υπάρχει ένα καίριο ερώτημα που πρέπει κάποια στιγμή να απαντηθεί από όλες τις πολιτικές δυνάμεις της χώρας:

Γιατί θα πρέπει στην Ελλάδα μόνο μετά από κάμια μεγάλη τραγωδία να αλλάζουν τα πράγματα;

Γιατί πρέπει να δίνουν οι πολίτες το αίμα τους για να γίνονται τα αυτονόητα;