Θέματα αναπτυξιακών πεδίων στην έρευνα αλλά και την υλοποίηση ενός πρωτοποριακού ιατρικού προγράμματος στα Δημοτικά σχολεία της Κρήτης που θα εντοπίζει τους μαθητές με δυσλεξία συζήτησαν σήμερα ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης και ο Κρητικής καταγωγής καθηγητής νευρολογίας στο Πανεπιστημιακό νοσοκομείο του Χάρβαρντ Στέλιος Σμυρνάκης ο οποίος επισκέφθηκε σήμερα την Περιφέρεια.
Ο κ. Σμυρνάκης αφού ευχαρίστησε τον Περιφερειάρχη για την συνάντηση τον ενημέρωσε για την υλοποίηση του προγράμματος R.A.D.A.R. στο οποίο ο ίδιος συμμετέχει και το οποίο εντοπίζει μετά από μια δεκάλεπτη αναγνωστική εξέταση τα παιδιά με μαθησιακές-αναγνωστικές δυσκολίες. Το πρόγραμμα, όπως ανέφερε ο Κρητικός καθηγητής του Χάρβαρντ είναι πρωτοποριακό αναμένεται να υλοποιηθεί για πρώτη φορά στην χώρα μας, και έχει δημιουργηθεί από τον επίσης Κρητικό επιστήμονα της οφθαλμολογίας Γιάννη Ασλανίδη. Ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης από την πλευρά του ευχαρίστησε για την επίσκεψη και ενημέρωση τον κ. Σμυρνάκη, αναφέροντας ότι, η Περιφέρεια Κρήτης είναι πρόθυμη να συνεργαστεί και με τα εμπλεκόμενα Υπουργεία-φορείς, ώστε να υλοποιηθεί η συνεργασία προς όφελος των μαθητών στα δημοτικά σχολεία του νησιού.
Σε δηλώσεις του ο καθηγητής νευρολογίας στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ Στέλιος Σμυρνάκης ανέφερε μεταξύ άλλων: «Συζητήσαμε την δυνατότητα να εφαρμόσουμε μία screening μέθοδο που λέγεται R.A.D.A.R. την οποία δημιούργησε ο Γιάννης Ασλανίδης που βοηθάει να εντοπιστεί πιθανή δυσλεξία στα παιδιά του δημοτικού και να προλαμβάνονται έτσι κάποιος μαθησιακές δυσκολίες στο μέλλον. Ελπίζουμε να εφαρμόσουμε αυτή τη μέθοδο και να κάνουμε τους ελέγχους σε όλα τα παιδιά της Κρήτης αν είναι δυνατόν. Ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης τον οποίο και ευχαριστούμε θερμά, αναμένουμε να βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση για να βοηθηθούν τα παιδιά στην Κρήτη και να αποφύγουμε περαιτέρω μαθησιακές δυσκολίες στο μέλλον». Ο κ. Σμυρνάκης πρόσθεσε ότι η μέθοδος αυτή είναι πρωτοποριακή και πρόκειται να εφαρμοστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα και στην Κρήτη. «Η μέθοδος, θα εφαρμοστεί στο πλαίσιο μελέτης που έκανε ο κ. Ασλανίδης για πρώτη φορά στην Ελλάδα, είναι πρωτοποριακή και μας επιτρέπει απολύτως να κάνουμε εντοπισμό της δυσλεξίας με παραμέτρους οι οποίες είναι αντικειμενικές. Είναι πρώτη φορά στον κόσμο που γίνεται κάτι τέτοιο. Σχεδιάζουμε μια κινητή ομάδα να πηγαίνει από σχολείο σε σχολείο στη Κρήτη και να κάνει έλεγχο στους μαθητές της τρίτης δημοτικού και μετά. Η μέθοδος συνίσταται στο να καθίσει το παιδί μπροστά από μία οθόνη κομπιούτερ και να διαβάσει δυο κείμενα για περίπου 10 λεπτά. Αυτό είναι όλο, κατά τη διάρκεια του διαβάσματος καταγράφονται οι κινήσεις των οφθαλμών όπως διαβάζει το κείμενο και από κει μετά γίνεται η διάγνωση αν υπάρχει αναγνωστικό πρόβλημα».
Ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης από την πλευρά του δήλωσε: «Είχαμε συνάντηση με τον κ. Σμυρνάκη και είναι ιδιαίτερη τιμή για την Περιφέρεια που ένας Κρητικός, διαπρέπει στη Πανεπιστημιακή-Επιστιμονική Κοινότητα του Χάρβαρντ. Συζητήσαμε για τη συγκεκριμένη μέθοδο αλλά και για άλλα θέματα για την ανάπτυξη στην Κρήτη άλλων επιστημονικών πεδίων πάντα σε συνεργασία με τα Ερευνητικά και Επιστημονικά μας ιδρύματα και την Πολιτεία. Εμείς ως Περιφέρεια Κρήτης θα προσπαθήσουμε να υπάρχει αυτή η συνεργασία ούτως ώστε να είναι προς όφελος των παιδιών, ευρύτερα των πολιτών της Κρήτης».
Μάλιστα η μέθοδος R.A.D.A.R. παρουσιάστηκε με την αιγίδα της Περιφέρειας Κρήτης και του Ιατρικού συλλόγου σε εσπερίδα στο Επιμελητήριο Ηρακλείου με την συμμετοχή επιστημόνων, του Περιφερειάρχη Στ. Αρναουτάκης, του Προέδρου του Ιατρικού συλλόγου Χάρη Βαβουρανάκη που απηύθυναν χαιρετισμό, κ.α. Ομιλητές στην ημερίδα ήταν οι επιστήμονες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα R.A.D.A.R. : Γιάννης Ασλανίδης, Στέλιος Σμυρνάκης, Δώρα Μπαχούρου, Γιάννης Σμυρνάκης, Μ. Ρουσοχατζάκη και ακολούθησε συζήτηση.
Όπως ανέφερε ο Γιάννης Ασλανίδης, «στην ημερίδα παρουσιάστηκε η μέθοδος R.A.D.A.R., η οποία αξιολογεί εύκολα και γρήγορα την ανα-γνωστική ευχέρεια ενός παιδιού. Είναι η πρώτη φορά που έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε συγκεκριμένες ποσοτικές μετρήσεις σχετικά με ένα πλήθος παραμέτρων που επηρεάζουν την αναγνωστική ικανότητα ενός ατόμου. Συγκεκριμένα, μέσω ειδικά κατασκευασμένου λογισμικού, από αμιγώς Κρητικούς επιστήμονες, καταγράφεται επακριβώς το «αναγνωστικό μονοπάτι», δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο διαβάζει ένα κείμενο το κάθε παιδί. Είναι μία εξέταση εύκολη και γρήγορη, φιλική προς τον αναγνώστη, είτε αυτός είναι παιδί είτε ενήλικας, και φυσικά καθόλου παρεμβατική μιας και το μόνο που πρέπει να κάνει ο αναγνώστης είναι να διαβάσει ένα κείμενο μπροστά από μια οθόνη υπολογιστή. Η μέθοδος αυτή αποτελεί ένα επιπλέον εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει αρκετά τους ειδικούς του χώρου, προσφέροντας πληροφορίες που μπορούν να είναι κρίσιμες και για την όποια διάγνωση αλλά και για τη σχεδίαση της όποιας πιθανής θεραπευτικής παρέμβασης».