Ηταν μια μέρα μνήμης, έμπνευσης και συγκίνησης. Στο Museum of London του Λονδίνου, ένα πολυπληθές ακροατήριο ανακάλυψε πώς ο πρώτος προηγμένος ευρωπαϊκός πολιτισμός, ο Μινωικός, εξακολουθεί να εμπνέει τον σύγχρονο κόσμο. Μόδα, τέχνη, αρχιτεκτονική, γαστρονομία και μουσική, μεταξύ άλλων, βρέθηκαν στο επίκεντρο ομιλιών, παρουσιάσεων και συζητήσεων στο πλαίσιο της ημερίδας, «Σύγχρονοι Μινωίτες: ο Κρητικός πολιτισμός, πηγή έμπνευσης», που διοργανώθηκε πριν από λίγες μέρες από το Branding Heritage, τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό πολιτισμού που ερευνά με ποιους τρόπους η αρχαιοελληνική κληρονομιά φιλτράρεται σήμερα για την ανάπτυξη προϊόντων που μένουν μακριά από το φολκλόρ γιατί έχουν τη δική τους, σύγχρονη φωνή. Κινητήριος δύναμη της εκδήλωσης, η οποία έγινε με τη υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης και του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού Ηνωμένου Βασιλείου και Ιρλανδίας, ήταν η δημοσιογράφος και ιδρύτρια του Branding Heritage, Κατερίνα Φρέντζου.
Δημιουργίες της Σοφίας Κοκοσαλάκη με σύγχρονη κρητική ταυτότητα παρουσιάστηκαν στην έκθεση-ημερίδα, στο κοινό του Λονδίνου.
Ομως η εκδήλωση είχε και άλλον έναν σκοπό: να τιμήσει και να γιορτάσει μια διεθνή Ελληνίδα που έζησε και πέθανε πρόωρα τον Οκτώβριο στο Λονδίνο. Οι «Σύγχρονοι Μινωίτες» αφιερώθηκαν στη μνήμη της Σοφίας Κοκοσαλάκη, γιατί όπως ανέφερε και η Κατερίνα Φρέντζου, εξαρχής το έργο αλλά και η προσωπικότητα της Ελληνίδας σχεδιάστριας αποτέλεσαν μία από τις πιο ουσιαστικές εμπνεύσεις για τη δημιουργία του πολιτιστικού οργανισμού. Στο Λονδίνο, παρουσία μελών της οικογένειας της περήφανης δημιουργού με τις κρητικές ρίζες αλλά και προσωπικοτήτων όπως η θρυλική δημοσιογράφος μόδας Σούζι Μένκες, η δημοσιογράφος και συνεργάτις της βρετανικής Vogue Χάριετ Κουίκ μίλησε για τη σχεδιάστρια –και στενή της φίλη– που είχε έντονο το στοιχείο του δράματος αλλά και του χιούμορ. Στη σύγχρονη Κρητική ταυτότητα της Κοκοσαλάκη αναφέρθηκε η chief critic του Voguerunway, Σάρα Μόουερ. «Ηξερε πώς να ζει στο παρόν, αλλά καταλάβαινε τόσο καλά το παρελθόν», τόνισε η έγκριτη Βρετανίδα δημοσιογράφος.
Λεπτομέρεια από δημιουργία της Μαίρης Κατράντζου.
Στο πώς ο Μινωικός πολιτισμός υπήρξε πηγή έμπνευσης για προσωπικότητες όπως ο Σίγκμουντ Φρόιντ αναφέρθηκε η καθηγήτρια Αιγαιακών Σπουδών, Κλασικής και Αρχαίας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, Νικολέτα Μομιλιάνο, ενώ η Ιλάρια Καλόι, λέκτορας Αιγαιακής Προϊστορίας στο Πανεπιστήμιο Ca ‘Foscari της Βενετίας, ανέλυσε την ιστορία πίσω από το μαντίλι «Κνωσός» του Ισπανού σχεδιαστή Μαριάνο Φορτούνι στις αρχές του 20ού αιώνα. Ο ζωγράφος και συντηρητής της Κνωσού, Γιάννης Πολίτης εξήγησε πώς επί 25 χρόνια υπηρετεί το αρχαιολογικό μνημείο σαν «ιερέας», ενώ ο Εϊντριεν Φίσερ, ειδικός στους λαβυρίνθους, μίλησε για τη δική του πηγή έμπνευσης, τον Δαίδαλο. Η ιδρύτρια του fashion agency Rainbowwave Μαρία Λαιμού, ο Ελληνοαυστριακός σχεδιαστής μόδας, Marios Schwab και η αρχαιολόγος-σχεδιάστρια κοσμημάτων Πολίνα Σαπουνά-Ελλις συζήτησαν για τη σύνδεση έμπνευσης και επιχειρείν, ενώ στο τέλος της ημερίδας, η διεθνής Ελληνίδα σχεδιάστρια Μαίρη Κατράντζου μοιράστηκε την εμπειρία της πρόσφατης, ιστορικής της επίδειξης στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο.
Η σχεδιάστρια Μαίρη Κατράντζου.
Ο ζωντανός διάλογος μεταξύ μινωικού παρελθόντος και δημιουργικού παρόντος συνεχίστηκε με μια παράλληλη έκθεση έργων καλλιτεχνών όπως ο Αλέκος Φασιανός, η Λουκία Ορφανού και η Τερέζα Βαλαβάνη, της κεραμίστριας Λίλα Κλαρκ, σχεδιαστών όπως η Μαίρη Κατράντζου, ο Μάριος Schwab και η Φαίη Χατζή, της σχεδιάστριας κοσμημάτων Πολίνας Σαπουνά-Ελλις, της σχεδιάστριας υφασμάτων Αλεξάνδρας Μπίσα, και των ελληνικών brand The Artians και Ergon Mykonos. Την τέχνη της αρχαίας υφαντικής παρουσίασε στον αργαλειό η Maria Sigma. Στην ίδια παρουσίαση, πρωταγωνίστησαν και δημιουργίες της Σοφίας Κοκοσαλάκη.