Νεκρός εργάτης, εργατικό δυστύχημα, τραγωδία στην άσφαλτο με διανομέα…
Με αυτές τις λέξεις τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων, εφημερίδες και site παρουσιάζουν την είδηση για τον θάνατο ενός εργαζόμενου σε κάποια περιοχή της χώρας.
Καθημερινά, εργάτες σκοτώνονται ή τραυματίζονται σοβαρά εν ώρα εργασίας, ποτίζοντας με αίμα το χώμα των εργοταξίων, την άσφαλτο και κάθε είδους χώρο δουλειάς.
Ενώ ακόμα δεν έχει συμπληρωθεί ο Σεπτέμβριος, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, 46 εργαζόμενοι έχουν χάσει την ζωή τους από την αρχή του χρόνου σε θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα.
Τελευταίο θύμα, την Τρίτη (27/9), ένας 50χρονος εργάτης στην Κέρκυρα ο οποίος καταπλακώθηκε από τόνους χώματος στην περιοχή του Σιδαρίου.
Αριθμός που παραπέμπει στα χρόνια που η χώρα ήταν ένα απέραντο εργοτάξιο για την κατασκευή των Ολυμπιακών έργων.
Ήδη πάντως, έχει ξεπεραστεί ο αριθμός των 41 θανατηφόρων ατυχημάτων που είχε δώσει η ΕΛΣΤΑΤ για το 2020, από τα οποία τα 38 αφορούσαν σε άνδρες και τα 3 σε γυναίκες.
Το 2019 είχαν υπολογιστεί σε 51.
Πριν συνεχίσουμε θα πρέπει να σημειώσουμε ότι οι πραγματικοί αριθμοί είναι σαφώς μεγαλύτεροι. Για παράδειγμα αρκετά θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα δηλώνονται ως τροχαία.
Συν τοις άλλοις, στη χώρα μας δεν καταγράφονται οι επαγγελματικές ασθένειες, όταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση εκτιμάται ότι 100.000 άνθρωποι χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους από ασθένειες που συνδέονται με το επάγγελμά τους.
Βάσει των στοιχείων της Επιθεώρησης Εργασίας, η εικόνα για τα θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα μη τροχαίας ή παθολογικής αιτίας έχει ως εξής: Το 2014 είχαν ανέλθει σε 38, το 2015 σε 34, το 2016 σε 33, το 2017 σε 34, το 2018 σε 35, το 2019 σε 32, το 2020 και παρά την αναστολή εργασιών σε πολλούς κλάδους λόγω των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας σε 39, το 2021 σε 31.
ΕΛΣΤΑΤ: Μείωση(!) το 2020 με… 3.963 εργατικά ατυχήματα
Συνολικά, σύμφωνα πάντα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2020 τα εργατικά ατυχήματα στην Ελλάδα παρουσίασαν μείωση 22,4% σε σχέση με το 2019.
Τα περισσότερα θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα έγιναν στην Αττική (11 ατυχήματα, τα οποία αφορούσαν 9 σε άνδρες και 2 σε γυναίκες), στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη (7 ατυχήματα, όλα σε άντρες), στην Κεντρική Μακεδονία (5 ατυχήματα, όλα σε άντρες), στην Θεσσαλία (4 ατυχήματα όλα σε άνδρες) και η Δυτική Ελλάδα (4 ατυχήματα, 3 σε άντρες και 1 σε γυναίκα).
Από το σύνολο των 3.963 (5.107 το 2019) εργατικών ατυχημάτων του έτους 2020, τα 2.824 αφορούσαν σε άνδρες και τα 1.139 σε γυναίκες.
Τα περισσότερα συνέβησαν σε άτομα της ηλικιακής ομάδας 50-54 ετών (583 ατυχήματα) και σε άτομα της ηλικιακής ομάδας 40-44 ετών (574 ατυχήματα).
Η σημαντικότερη ποσοστιαία μεταβολή των εργατικών ατυχημάτων, κατά τη σύγκριση των ετών 2020 προς 2019, παρατηρήθηκε στις ηλικιακές ομάδες 15-19 ετών και 35-39 ετών, δηλαδή μείωση κατά 34,6% και 28,2% αντίστοιχα.
Από την περιφερειακή κατανομή των ατυχημάτων παρατηρήθηκε ότι κατά το έτος 2020, τα περισσότερα εργατικά ατυχήματα συνέβησαν και πάλι στην Αττική (1.228), στην Κεντρική Μακεδονία (782) και στην Στερεά Ελλάδα (321). Τα λιγότερα συνέβησαν στα Ιόνια Νησιά (80) και στη Δυτική Μακεδονία (89).
Δείτε όλοι την επίσημη έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ για το 2020:
Έλεγχοι κατόπιν… εορτής
Το Σάββατο (3/9) η είδηση του θανάτου του 17χρονου μαθητή στο ΕΠΑΛ Μαρκοπούλου, Βασίλη Μέρκουρι, πέρασε στα «ψιλά».
Ο 17χρονος Βασίλης δούλευε ως διανομέας και τραυματίστηκε θανάσιμα όταν οδηγός διερχόμενου αυτοκίνητου έχασε τον έλεγχο του οχήματος και συγκρούστηκε με το δίκυκλο του νεαρού.
Όπως προέκυψε από έλεγχο που διενεργήθηκε από την Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρηση Εργασίας, μετά τον συμβάν, ο 17χρονος εργαζόταν στην επιχείρηση εστίασης «Ψωμί κι Αλάτι», με καθεστώς αδήλωτης και παράνομης εργασίας.
Καπού εκεί λοιπόν βρίσκεται και η αίτια του «κακού».
Δεκάδες εργατικά σωματεία, ομοσπονδίες, συλλογικότητες αλλά και η ΓΣΕΕ καταγγέλλουν την διαχρονική απαξίωση και υποστελέχωση των ελεγκτικών μηχανισμών αλλά και την μετατροπή του ΣΕΠΕ σε Ανεξάρτητη Αρχή, στα πρότυπα της ΑΑΔΕ, στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση της ΝΔ.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, στόχος ήταν η «λειτουργική ανεξαρτησία και διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια» ώστε η νέα Ανεξάρτητη Αρχή να είναι «ανεπηρέαστη» από δήθεν πολιτικές πιέσεις.
Όμως, όπως καταγγέλλουν τα εργατικά συνδικάτα, η «περιβόητη» λειτουργική της αυτονομία στηρίζεται στον διορισμό διοικητή και διοικούσας επιτροπής (που αποτελείται από τεχνοκράτες) που οι οποίοι καθορίζονται από τον υπουργό Εργασίας και τη Βουλή.
Τα εργατικά συνδικάτα τονίζουν ότι πλέον ο νεός ΣΕΠΕ έχει μετατραπεί καθαρά σε έναν εισπρακτικό μηχανισμό «ελέγχου» της τυπικής νομιμότητας στους χώρους δουλειάς, χωρίς να ασχολείται ουσιαστικά στην τήρηση και την υπεράσπιση των εργατικών δικαιωμάτων και διεκδικήσεων.
Κάτι που επιβεβαιώνεται εν πολλοίς από τις πρόσφατες ανακοινώσεις της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας, που απλά γνωστοποιεί την επιβολή προστίμων χωρίς να γίνεται κάποια αναφορά για τους ελέγχους που διενεργεί σε χώρους δουλειάς, ούτε όμως για την εξέλιξη των ερευνών, τα πορίσματα των Επιθεωρητών και τον καταλογισμό πιθανών ευθυνών σε περιπτώσεις εργατικών ατυχημάτων, θανατηφόρων ή μη.
Να πληρώνει η εργοδοσία!
Σε ένα κράτος δικαίου η απονομή δικαιοσύνης και η τιμωρία των υπευθύνων, δηλαδή της εργοδοσίας, κανονικά αποτελεί αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση.
Βέβαια, πολύ λίγες είναι οι φορές που δικαστήρια με αποφάσεις τους έχουν τιμωρήσει έστω και για τους… τύπους εταιρείες ή εργοδότες ως υπαίτιους για κάποιο εργατικό δυστύχημα.
Άλλωστε και στους κόλπους της δικαιοσύνης είναι αρκετά δημοφιλές το αφήγημα της «ατομικής ευθύνης». Για τους δικαστές, πολλάκις έφταιγαν οι εργαζόμενοι που δεν… πρόσεχαν!
Παράλληλα, εκτός από τους εργαζόμενους που έχασαν την ζωή του κάνοντας το τελευταίο μεροκάματο, υπάρχουν και άλλοι χιλιάδες που έχουν υποστεί σοβαρές αναπηρίες και τραυματισμούς. Αρκετοί δε εξ’ αυτών προσέφυγαν στην δικαιοσύνη διεκδικώντας αποζημιώσεις από τους εργοδότες τους, αλλά είχαν να αντιμετωπίσουν την «τυφλή» δικαιοσύνη.
Υπό αυτό το πρίσμα, έχει την δική της σημασία η προ ημερών δικαστική δικαίωση του 37χρονου λιμενεργάτη, Παναγιώτη Πέττα, ο οποίος δεν «μάσησε» και αποφάσισε να τα βάλει με την Cosco.
Ο 37χρονος, τον περασμένο Απρίλιο, είχε τραυματιστεί σοβαρά στο κεφάλι και τα πλευρά, όταν έπεσε στο κενό από ύψος 12 μέτρων, ενώ εκτελούσε εργασίες στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) Πειραιά.
Το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά αποφάσισε να προχωρήσει στη συντηρητική κατάσχεση πλοίου μεταφοράς κοντέινερ του κινεζικού κολοσσού για να εξασφαλιστεί η δικαστική απαίτηση-αποζημίωση ύψους 400.000 ευρώ του 37χρονου λιμενεργάτη.
Στη δικαστική απόφαση αναφέρεται η υπαιτιότητα της πλοιοκτήτριας εταιρείας του πλοίου, που δεν είχε λάβει τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλείας…
Ο Βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ, Παύλος Πολάκης, σε ανάρτησή του επέκρινε δριμύτατα την απόφαση του…
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγαν έξι ομοσπονδίες, σωματεία κ.λπ. (μεταξύ αυτών και εργαζομένων στην ΕΥΔΑΠ…
Πανελλήνιο ρεκόρ στον αριθμό των αποβιωσάντων δοτών οργάνων καταγράφηκε φέτος, σύμφωνα με τον Ελληνικό Οργανισμό…
Οι χώρες της Ομάδας των Επτά (G7) ισχυρότερων οικονομιών του πλανήτη ζήτησαν σήμερα Τρίτη (26/11) σε δήλωσή…
Άκαμπτη η κυβέρνηση, αδιαφορεί για τις εκκλήσεις όλων των αρμόδιων φορέων που ζητούν επιτακτικά να…
H Ευρωπαία Διαμεσολαβήτρια κατηγόρησε την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σχετικά με τις…
This website uses cookies.