18.8 C
Chania
Friday, December 5, 2025

140 ετών το τελεφερίκ Γκλόρια: Η Λισαβόνα πενθεί 15 νεκρούς – Πώς συνέβη η τραγωδία

Ημερομηνία:

Η Πορτογαλία βρίσκεται σε σοκ. Το τελεφερίκ Γκλόρια, ηλικίας 140 ετών, ένα σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο στη Λισαβόνα συνετρίβη με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 15 άνθρωποι και άλλοι 18, σύμφωνα με το BBC, να έχουν μεταφερθεί στο νοσοκομείο. Οι πέντε από αυτούς είναι σε σοβαρή κατάσταση.

Μεταξύ των νεκρών στο δυστύχημα, το οποίο έγινε γύρω στις 18:05 τοπική ώρα, υπήρχαν και άλλες εθνικότητες, πιθανόν τουρίστες, ωστόσο ακόμα δεν επιβεβαιώνεται η ταυτότητά τους.

 

Ο δήμαρχος της Λισαβόνας, Κάρλος Μοέδας, επισκέφθηκε το νοσοκομείο το βράδυ της Τετάρτης, χαρακτηρίζοντάς το «τραγική στιγμή για την πόλη». Η κυβέρνηση της Πορτογαλίας, η οποία θα φιλοξενήσει τον δήμαρχο σε συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου την Πέμπτη, κήρυξε εθνικό πένθος.

τελεφερίκ
AP Photo/Armando Franca

Ο πρόεδρος της χώρας, Μαρσέλο Ρεμπέλο ντε Σόουζα, εξέφρασε τη «συμπάθεια και την αλληλεγγύη του στις οικογένειες που επλήγησαν από αυτή την τραγωδία».

Τα πρώτα λεπτά μετά το δυστύχημα στο τελεφερίκ

Οι έρευνες για το πώς έγινε η τραγωδία είναι σε εξέλιξη από την εταιρεία που διαχειρίζεται το τελεφερίκ, από την εθνική αρχή ασφάλειας μεταφορών και από την αστυνομία.

Δείτε τη live μετάδοση του Reuters:

 

Αυτόπτες μάρτυρες λένε πώς συνέβη το δυστύχημα

Παρότι ακόμα δεν υπάρχει επίσημη αναφορά για το τι ακριβώς συνέβη, οι μαρτυρίες είναι πολλές.

Σύμφωνα με αυτές τις πληροφορίες, το σύστημα πέδησης στο τελεφερίκ με συρματόσχοινο παρουσίασε βλάβη, με αποτέλεσμα να πέσει στον δρόμο και να πέσει τελικά πάνω σε ένα κτίριο. Αρκετοί άνθρωποι χρειάστηκε να απεγκλωβιστούν αφού παγιδεύτηκαν στα συντρίμμια.

Μάρτυρες είπαν σε τοπικά μέσα ότι το τελεφερίκ κατρακυλούσε ανεξέλεγκτα στην κατηφόρα. «Χτύπησε το κτίριο με τρομακτική δύναμη και διαλύθηκε σαν χάρτινο κουτί…» ανέφερε η Τερέσα ντ’Αβό στην πορτογαλική τηλεόραση SIC. Άλλος αυτόπτης ανέφερε ότι το όχημα καταπλάκωσε έναν άνδρα στο πεζοδρόμιο.

 

τελεφερίκ
AP Photo/Armando Franca

Πώς λειτουργούν τα τελεφερίκ

Τα τρένα και τα τραμ συνήθως λειτουργούν μόνο σε επίπεδο έδαφος. Αυτό συμβαίνει επειδή οι χαλύβδινοι τροχοί τους δεν μπορούν να έχουν αρκετή πρόσφυση σε χαλύβδινες ράγες σε απότομους λόφους. Ως λύση, οι μηχανικοί σιδηροδρόμων συχνά κατασκευάζουν σήραγγες μέσα από απότομες πλαγιές βουνών.

Ωστόσο, οι σιδηρόδρομοι με τελεφερίκ μπορούν να ανέβουν πολύ απότομους λόφους.

Συνήθως διαθέτουν δύο βαγόνια με αντίβαρο που είναι συνδεδεμένα μέσω ενός καλωδίου μεταφοράς.

Καθώς ένα βαγόνι κατεβαίνει, βοηθά στην έλξη του βαγόνι που ανεβαίνει στην πλαγιά του λόφου. Το βάρος του βαγονιού που ανεβαίνει, εμποδίζει το βαγόνι που κατεβαίνει να ξεφύγει από τον έλεγχο. Μερικά διαθέτουν πλέον ηλεκτρικούς κινητήρες για να τα τροφοδοτούν και μερικά είναι σε θέση να ενεργοποιήσουν μια μονόδρομη μηχανική κίνηση μόνο για απότομους λόφους.

Παρόλο που τα συστήματα τελεφερίκ είναι συνήθως αρκετά αργά και αδέξια, εξακολουθούν να είναι δημοφιλή τόσο στους τουρίστες όσο και στους κατοίκους στα μέρη όπου βρίσκονται.

Τα πιο δημοφιλή τελεφερίκ στον κόσμο 

Υπάρχουν όμως και άλλα παραδείγματα αυτών των μεταφορικών κειμηλίων σε όλο τον κόσμο.

Η Ελβετία διαθέτει αρκετά. Το πιο αξιοσημείωτο είναι το Stoosbahn – το πιο απότομο τελεφερίκ στον κόσμο. Καλύπτει μια συνολική ανάβαση περίπου 744 μέτρων, φτάνοντας σε μια κλίση 47 μοιρών. Είναι ένα πολύ δημοφιλές τουριστικό αξιοθέατο.

Στο Χονγκ Κονγκ, το Peak Tram είναι ένα τελεφερίκ που λειτουργεί από το 1888 και μεταφέρει τους ανθρώπους κοντά στην κορυφή του νησιού του Χονγκ Κονγκ.

Πέρυσι, υπήρξε επίσης κάποια συζήτηση για την εγκατάσταση ενός νέου συστήματος τελεφερίκ στα Μπλε Όρη στη Νέα Νότια Ουαλία της Αυστραλίας, που θα διανύει 14 μέτρα κάθε δευτερόλεπτο.

ieidiseis.gr

Το ξέρουμε…

Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.

Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:

  1. - Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
  2. - Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

24ωρη πανελλαδική απεργία των εργαζόμενων στους Δήμους στις 16 Δεκεμβρίου

24ωρη πανελλαδική απεργία της ΠΟΕ-ΟΤΑ στις 16 Δεκεμβρίου: «Φτάνει...

Αποσύρθηκε από το Ευρωπαϊκό 25άρας ο Παπαστάμος

Άτυχος στάθηκε ο Χανιώτης κολυμβητής Απόστολος Παπαστάμος, ο οποίος...