Τον πρώτο νεκρό εργαζόμενο εν ώρα εργασίας στον τομέα της καθαριότητας για το 2021, αν και δεν έχουμε συμπληρώσει ούτε δύο βδομάδες από την αρχή του έτους, θρηνούν ήδη οι εργαζόμένοι στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ).
Συγκεκριμένα την Πέμπτη 7 Ιανουαρίου στην Μεσσηνία, στο δρόμο μεταξύ Προδρόμου κι Αγαλιανής της ΔΕ Αυλώνας του Δήμου Τριφυλίας, σημειώθηκε θανατηφόρο εργατικό ατύχημα όταν ανετράπη απορριμματοφόρο.
Από το τριμελές πλήρωμά του, ένας 53χρονος εργάτης έχασε την ζωή του, ο οδηγός τραυματίστηκε ελαφρά και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Κυπαρισσίας ενώ ο άλλος εργάτης ευτυχώς βγήκε σώος.
Στο σημείο επιχείρησαν δυνάμεις της Πυροσβεστικής προκειμένου να απεγκλωβίσουν του σώμα του άτυχου εργαζόμενου, ενώ η Τροχαία διενεργεί έρευνα για να διαπιστωθούν τα ακριβή αίτια του τραγικού δυστυχήματος.
Σε ανακοίνωση της, η ΠΟΕ-ΟΤΑ εξέφρασε τα θερμά συλλυπητήρια της στην οικογένεια του εκλιπόντος, καταγγέλλοντας όμως παράλληλα «για ακόμη μία φορά, την κυβέρνηση και τις Δημοτικές Αρχές που αντί να λάβουν μέτρα και να προστατεύσουν τις ζωές των εργαζομένων, ολοένα και περισσότερο απαξιώνουν μέσα και προσωπικό με προφανή στόχο την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών των Δήμων, όπως αυτή της Καθαριότητας».
Για μη σωστή συντήρηση των οχημάτων και έλλειψη οργάνωσης στο γραφείο κίνησης κάνει λόγο η μέχρι πρότινος (Ιούλιος) προϊσταμένη της Διεύθυνσης Διαχείρισης Απορριμμάτων, Ανακύκλωσης, Περιβάλλοντος και Πρασίνου στο Δήμο Τριφυλίας Ζωή Πετροπούλου.
Η Ζωή Πετροπούλου, συνδικαλίστρια, μέλος των Αγωνιστικών Παρεμβάσεων Συσπειρώσεων Κινήσεων στους ΟΤΑ (ΑΚΙΣ-ΟΤΑ) υπέστη στο παρελθόν εκδικητική, αυταρχική και αυθαίρετη δίωξη από την προηγούμενη δημοτική αρχή του Δήμου Τριφυλίας και εκδιώχθηκε προσωρινά από την θέση της προϊσταμένης γιατί είχε καταγγείλει την παράνομη εναπόθεση απορριμμάτων που απειλεί τον υδροφόρο ορίζοντα και το περιβάλλον της περιοχής, την ενοικίαση απορριμματοφόρων σε άθλια κατάσταση από ιδιωτική εταιρεία και τις άθλιες συνθήκες εργασίας, που μάλιστα είχαν οδηγήσει στον ακρωτηριασμό εποχιακής εργάτριας καθαριότητας.
Όπως δηλώνει στο topontiki.gr, μπορεί το συγκεκριμένο όχημα να ήταν από τα πιο αξιόπιστα καθώς είχε αγοραστεί το 2008, όμως ο στόλος συνολικά δεν έχει συντηρηθεί σωστά καθώς δεν υπάρχει μηχανολόγος μηχανικός στον δήμο ενώ δεν γίνονται, όπως η ίδια είχε προτείνει, χρεώσεις των οχημάτων σε χειριστές και οδηγούς.
Σε ότι αφορά το προσωπικό στην υπηρεσία καθαριότητας, η Ζωή Πετροπούλου μας λέει ότι αυτήν την στιγμή δεν υπάρχει πρόβλημα καθώς μόλις τον περασμένο Νοέμβριο 16 συμβασιούχοι-παρατασιούχοι καθαριότητας του Δήμου Τριφυλίας κέρδισαν την μονιμοποίησή τους μετά από δικαστικό αγώνα, στον οποίο ήταν και η ίδια αλληλέγγυα.
Παράλληλα, έχουν γίνει και νέες προσλήψεις συμβασιούχων μέσω προγραμμάτων του ΟΑΕΔ, με ελαστικές μορφές εργασίας.
Όπως όμως επισημαίνει το βασικό πού πρέπει να απαντηθεί για το τραγικό συμβάν είναι αν ο οδηγός στο απορριμματοφόρο ήταν μόνιμος υπάλληλος ή συμβασιούχος και μάλιστα μέσω του προγράμματος Κοινοφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ.
Όπως κατηγορηματικά σημειώνει «το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ως όρο πρόσληψης εργαζομένων τη ρητή απαγόρευση απασχόλησης για εργασίες αποκομιδής απορριμμάτων σε απορριμματοφόρα οχήματα»
Δεκάδες θάνατοι εργαζομένων στην καθαριότητα το 2020
Ο τραγικός θάνατος του άτυχου εργάτη ήρθε να προστεθεί στους δεκάδες εργαζόμενους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που έχουν χάσει τη ζωή τους εν ώρα εργασίας τα τελευταία χρόνια, ενώ ακόμα περισσότεροι είναι εκείνοι που έχουν τραυματιστεί.
Ενδεικτικά οι εργαζόμενοι στους ΟΤΑ, και συγκεκριμένα στον τομέα καθαριότητας και πρασίνου, που έχασαν την ζωή τους πλησιάζουν τους 70 σε όλη την χώρα, μόνο το 2020.
Οι εργαζόμενοι καταγγέλουν ότι οι αιτίες για τα συνεχή θαναστηφόρα ατυχήματα κρύβονται σχετίζονται με την συνεχή υποχρηματοδότηση και υποβάθμιση των υπηρεσιών.
Άθλιες συνθήκες στα αμαξοστάσια, μεγάλες ελλείψεις προσωπικού, κακοσυντηρημένα και γηρασμένα οχήματα, μη παροχή Μέσων Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) και ανορθολογική οργάνωση του τομέα που έχει ως αποτέλεσμα την εντατικοποίηση των εργασιών, είναι μερικές από αυτές.
«Εμείς κάνουμε λόγο για εργοδοτικά εγκλήματα και όχι εργατικά ατυχήματα», λέει μιλώντας στο topontiki.gr o Νίκος Μπινιώρης, πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων στο Δήμο Παιανίας και μέλος του ΓΣ της ΠΟΕ-ΟΤΑ με τις Αγωνιστικές Παρεμβάσεις Συσπειρώσεις Κινήσεις στους ΟΤΑ (ΑΚΙΣ-ΟΤΑ).
Όπως επισημαίνει τα τελευταία χρόνια υπάρχει τρομερή υποβάθμιση της Επιθεώρησης Εργασίας με αποτέλεσμα να μην γίνονται οι έλεγχοι που θα έπρεπε.
«Δεν υπάρχει ο μηχανισμός που θα ελέγχει για παραβάσεις στο δημόσιο και θα επιβάλει κάποιο πρόστιμο ή κυρώσεις. Άλλωστε το ελάχιστο πρόστιμο είναι 5-10 χιλιάδες ευρώ και αρκετοί δήμαρχοι προτιμούν να τα πληρώσουν από το να παρέχουν τα μέτρα ατομικής προστασίας ή να συντηρήσουν σωστά τον στόλο», τονίζει.
Παράλληλα, σημειώνει ότι σε αρκετούς δήμους δεν υπάρχει τεχνικός ασφαλείας, παρότι είναι υποχρεωτικό, ενώ και όπου υπάρχει συνήθως είναι μέσω μίσθωσης έργου.
«Αρα είναι ένας υπάλληλος του δημάρχου. Μπορεί λοιπόν να τον ελέγξει ελεύθερα για παραβιάσεις;», αναρωτιέται ο Νίκος Μπινιώρης.
«Εμείς πέρα από τις ανακοινώσεις, αυτό που επισημαίνουμε είναι ότι πρέπει να πάρουμε πρωτοβουλία έτσι ώστε κάποια στιγμή να πληρώσουν οι υπεύθυνοι για τον θάνατο εργαζομένων. Είτε αυτός είναι κάποιος προϊστάμενος, διευθυντής ή ακόμα και ο δήμαρχος. Είναι τεράστιο το κομμάτι της ατιμωρησίας», προσθέτει.
Επιβεβαιώνει, επίσης, ότι οι συμβασιούχοι εργαζόμενοι μέσω των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ, παρότι αναλαμβάνουν συχνά υπηρεσία σε απορριμματοφόρα ενώ απαγορεύεται, δεν τους παρέχεται πρώτα καμία εκπαίδευση.
«Θυμάμαι με τα πρώτα πεντάμηνα προγράμματα, είχε γίνει ένα ατύχημα στα Μέγαρα, όπου σκοτώθηκε ένας εργαζόμενος. Το είχαν συγκαλύψει με δικαιολογίες του στυλ “δεν δούλευε, πηγαίναμε το όχημα λίγο παραπέρα”. Υπάρχει σαφέστατη οδηγία που λέει οι εργαζόμενοι μέσω ΟΑΕΔ να μην ανεβαίνουν σε απορριμματοφόρα. Όμως και για τους υπόλοιπους εργαζόμενους που επιτρέπεται, δυστυχώς η εκπαίδευσή τους είναι η εμπειρία τους. Είναι τεράστια η πίεση, το άγχος της ανεργίας, η ανάγκη για δουλειά που πολλές φορές υποβαθμίζεται την αξια της ίδιας της ζωής», σημειώνει ο Νίκος Μπινιώρης.
Η κύρια αιτία για τα συνεχή εργατικά ατυχήματα όμως κατά τον ίδιο δεν είναι άλλη από την επιχειρούμενη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της καθαριότητας.
«Γι αυτό το λόγο υπάρχει υποχρηματοδότηση, λιγότερο προσωπικό και κακοσυντηρημένα οχήματα και μηχανήματα. Στο μυαλό τους, κυβέρνηση και δήμαρχοι έχουν να ιδιωτικοποιηθεί η καθαριότητα, όπως ήδη έχει γίνει σε αρκετούς επαρχιακούς δήμους».
Όπως λέει θα πρέπει άμεσα να υπάρξει αύξηση της χρηματοδότησης, προσλήψεις προσωπικού και μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
Όπως τονίζει, οι 8.000 προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στην καθαριότητα (μέσω της λεγόμενης 3Κ) που έγιναν το 2018 μετά από κοινό αγώνα συμβασιούχων και μόνιμων εργαζόμενων στους ΟΤΑ είναι «μόνο μια σταγόνα στον ωκεανό καθώς χρειάζονται τόσες και άλλες τόσες».
«Ως ΑΚΙΣ στους ΟΤΑ όλα αυτά τα χρόνια είμαστε ενάντια σε κάθε σκέψη και ιδέα ιδιωτικοποίησης. Τόσο στην καθαριότητα όσο και σε όλους τομείς των ΟΤΑ αλλά και του δημοσίου, όπως το πράσινο, ο φωτισμός, οιτεχνικές υπηρεσίες κα. Καλούμε κάθε εργαζόμενο, εργατικό σωματείο και σχήμα, όλες τις παρατάξεις που σκέφτονται ανάλογα να μπλοκάρουμε κάθε εργοτάξιο ή δημοτικό κατάστημα σε όποιο δήμο επιχειρείται να περάσει μια ιδιωτικοποίηση. Γιατί μια μικρή ιδιωτικοποίηση θα φέρει μια ακόμα μεγαλύτερη». καταλήγει ο Νίκος Μπινιώρης.