Αποκαλυπτικά στοιχεία κατέθεσε ο Λευτέρης Αυγενάκης στη Βουλή
Την άμεση ανάγκη ενεργοποίησης του μηχανισμού για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ ζήτησε μιλώντας στη Βουλή κατά τη συζήτηση της σχετικής ερώτησης ο βουλευτής Ηρακλείου, Λευτέρης Αυγενάκης.
Ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά προβλήματα του κεντρικού οδικού άξονα του νησιού λέγοντας: «Σε αρκετά σημεία του εθνικού, επαρχιακού και αγροτικού οδικού δικτύου της Κρήτης υπάρχουν επικίνδυνες κακοτεχνίες στο οδόστρωμα ανωμαλίες, λακκούβες, επικίνδυνες ανάποδες και απότομες στροφές και γενικότερα «σημεία παγίδες», που αυξάνουν την επικινδυνότητα και την πιθανότητα πρόκλησης ατυχήματος.
Και αυτό δεν συμβαίνει όπως καταλαβαίνετε μόνο στο Ηράκλειο, αλλά σε όλη την Κρήτη.
Θα σας αναφέρω συνοπτικά τα παρακάτω τραγικά στοιχεία για να καταλάβετε το μέγεθος του προβλήματος:
• Το 28,5% των θανάτων από τροχαία στην Κρήτη, οφείλονται στις εθνικές οδούς του νησιού μας, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι 11,5%
• Από το 2000 έως σήμερα έχουν χάσει τη ζωή τους 1504 άτομα στο οδικό δίκτυο της Κρήτης και οι 486 από αυτούς στο ΒΟΑΚ. (ένα χωριό μέσα σε μια δεκαετία έχει αφανιστεί!!)
Οι αριθμοί αυτοί δυστυχώς είναι οι μεγαλύτεροι από οποιοδήποτε άλλο Ελλαδικό διαμέρισμα, γεγονός που αποδεικνύει τη δυσχερή θέση στην οποία βρίσκεται συνολικά το οδικό δίκτυο στην περιφέρεια της Κρήτης.
Και που βεβαίως το πρόβλημα είναι διαχρονικό και δεν αφορά εσάς και την σημερινή Κυβέρνησή
Αξίζει να αναφερθεί Κύριε Υπουργέ ότι,
• από τα 313 χιλιόμετρα του Βόρειου Οδικού Άξονα μόνο τα 35 χιλιόμετρα διαθέτουν διαχωριστικά στηθαία,
• Επιπροσθέτως, το οδόστρωμα είναι εξαιρετικά γερασμένο αφού ο ΒΟΑΚ ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1965 και ολοκληρώθηκε, θεωρητικά το 1975.
Μιλάμε για 45 ετών και πλέον, οδόστρωμα, εκτός κάποιων σημείων που όντως είχαν γίνει παρεμβάσεις σύγχρονες και ουσίας.
• Ακόμα, το υπάρχον οδικό δίκτυο κατασκευάστηκε όταν στην Κρήτη το χρησιμοποιούσαν 33.000 οχήματα, ενώ σήμερα έχει πολλαπλασιαστεί ο αριθμός των οχηματοχιλιομέτρων που διανύονται, από τα 505.000 οχήματα, γεγονός που επιβαρύνει ιδιαιτέρως τη φθορά του οδοστρώματος.
Οι ταχύτητες των οχημάτων έχουν αλλάξει και βέβαια ως τόπος προορισμού αντιλαμβάνεστε πόσο αυξάνεται ο αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους της Κρήτης.
Είμαι βέβαιος Κύριε Υπουργέ, ότι θα «αγκαλιαστείτε» από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τους συναδέλφους μας σε αυτήν την αίθουσα, ανεξαρτήτως κόμματος, στην προσπάθειά να διορθώσουμε έστω και ένα από αυτά τα 53 σημεία, διότι αξίζει να σώσουμε έστω και μία ανθρώπινη ζωή».
Ο ηρακλειώτης βουλευτής δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην πρόσφατη τραγωδία με τον θανάσιμο τραυματισμό του Δημήτρη Βουρβαχάκη και του Βαγγέλη Κελαράκη και κάλεσε τον αναπληρωτή Υπουργό, κ. Καλογιάννη «να συγκαλέσετε άμεσα και με δικιά σας πρωτοβουλία όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και κυρίως την Περιφέρεια Κρήτης, με την παρουσία στελεχών και των έμπειρων τεχνικών του ΒΟΑΚ και με θάρρος να εξετάσουμε και να βρούμε τις αναγκαίες λύσεις, ξεφεύγοντας από τα πολλές φορές δυσβάσταχτα πρέπει της νομοθεσίας.
Λύσεις δηλαδή, κύριε Υπουργέ, που θα στείλουν ένα μήνυμα ότι υπάρχει η θέληση και η αποφασιστικότητα να σώσουμε έστω και μια ανθρώπινη ζωή. Και ας μιλήσουμε απλά και πρακτικά Κύριε Υπουργέ.
Αν επιτρέψετε στους δεκάδες «ειδικούς» να «γνωμοδοτήσουν» και να «προτείνουν λύσεις» τότε, πολύ φοβάμαι, ότι θα χάσουμε πάλι την ουσία, χωρίς να υποτιμώ τους επιστήμονες, όμως θα χάσουμε χρόνο, θα χαθούν πάλι και άλλοι συμπολίτες μας στη μάχη της ασφάλτου ψάχνοντας για εγκρίσεις και χρήματα από τα ταμεία του κράτους.
Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής Υπουργός κ. Σταύρος Καλογιάννης απάντησε:
«Τα εν λόγω ζητήματα ανήκουν στην αρμοδιότητα της περιφέρειας Κρήτης, ωστόσο, το Υπουργείο στέκεται δίπλα στην τοπική αυτοδιοίκηση, τους ΟΤΑ, την Περιφέρεια Κρήτης και ενισχύει οικονομικά για την επιδιόρθωση και συντήρηση του οδικού δικτύου της Κρήτης». Ακόμα ανέφερε «ότι πρόσφατα έγινε εκτενής συζήτηση με τους φορείς για την ασφάλεια του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης» και τόνισε ότι «το θέμα της οδικής ασφάλειας σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο αποτελεί μια από τις προτεραιότητες του Υπουργείου». Όπως ανέφερε μάλιστα: «συγκροτήθηκε, εκ νέου το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας το οποίο είχε να συνεδριάσει ενάμισι χρόνο, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο για την οδική ασφάλεια».
Επιπλέον ο κ. Σταύρος Καλογιάννης ανέφερε ότι «ήδη είναι σε εξέλιξη διάφορα έργα σε επικίνδυνα σημεία που θα αναβαθμίσουν την οδική ασφάλεια στον ΒΟΑΚ και του παράπλευρου δικτύου και την τελευταία εξαετία έχουν δαπανηθεί μόνο για τον ΒΟΑΚ, 14 εκατομμύρια ευρώ».