Άρθρο του ZouXiaoli, Πρέσβη της Κίνας στην Ελλάδα, για την Κρήτη και τις επενδύσεις ενόψει της διεθνής έκθεσης «Ποσειδώνια»
Θα μπορούσαμε να πούμε πως ο πολιτισμός της Ελλάδας προερχόμενος από τα βάθη της αρχαιότητας, μπορεί να χαρακτηριστεί εκτός των άλλων κατά βάση και θαλάσσιος πολιτισμός, ενώ ο κινεζικός πολιτισμός ομοίως ένας αρχαίος πολιτισμός σαν τον Ελληνικό, θα μπορούσε να θεωρηθεί κυρίως χερσαίος πολιτισμός. Σωστό ή μη, στη σημερινή πραγματικότητα η θάλασσα είναι εκείνη που έχει συνδέσει την Κίνα με την Ελλάδα, αναπτύσσοντας έτσι, ένα δεσμό φιλίας και συνεργασίας των δύο αυτών αρχαίων πολιτισμών της Ανατολής και της Δύσης.
Δεν ξεχνάμε πως πριν από τρία χρόνια όταν λόγω της έκρυθμης κατάστασης στη Λιβύη, δέκα χιλιάδες Κινέζοι μεταφέρθηκαν εκτάκτως στην Κρήτη κι εκεί οι ντόπιοι τους φιλοξένησαν σαν να ήταν δικοί τους άνθρωποι πριν μεταφερθούν ασφαλώς στη Κίνα. Τα τελευταία χρόνια η Κρήτη, η Σαντορίνη και η Πάρος αποτελούν ολοένα και περισσότερο, τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς για τους Κινέζους . Πολλοί νιόπαντροι επιλέγουν το Αιγαίο, για να κάνουν το γαμήλιο ταξίδι τους. Κι αυτό γιατί θέλουν, ο νέος δρόμος της κοινής τους ζωής, να διασχίσει τη θάλασσα του Έρωτα (μια κι έτσι είναι η ονομασία του Αιγαίου στα κινέζικα) για να τους φέρει την διαρκή ευτυχία.
Γεγονός είναι πως η ναυτιλιακή συνεργασία μεταξύ της Κίνας και της Ελλάδας άρχισε από τις πρώτες ημέρες της Νέας Κίνας, όταν τότε μερικοί Έλληνες εφοπλιστές με όραμα και αποφασιστικότητα συντέλεσαν σημαντικά στις μεταφορές στρατηγικών υλικών της Κίνας παρά τα όποια εμπόδια. Αυτή τη στιγμή ο ελληνικός στόλος κατέχει την πρώτη θέση στον κόσμο όσων αφορά την συνολική χωρητικότητα. Ο Ελληνικός στόλος τώρα αναλαμβάνει το 60% της μεταφοράς του εισαγωμένου αργού πετρελαίου της Κίνας και το 50% των εξαγόμενων προϊόντων της. Η Κίνα αποτελεί την μεγαλύτερη συνεργάτιδα χώρα της Ελλάδος για την ναυπήγηση κι έχει παραλάβει παραγγελίες από την Ελλάδα μέχρι τα 220 πλοία. Το 2010 που υπήρχαν οι πιο οδυνηρές στιγμές της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης, η Κίνα δημιούργησε το Κινεζοελληινκό Ταμείο Ναυτιλιακής Ανάπτυξης, το οποίο προσέφερε πολύ σημαντική στήριξη στη διμερή αυτή ναυτιλιακή συνεργασία. Εδώ και πολλά χρόνια, οι δύο χώρες έχουν πολύ καλούς μηχανισμούς συντονισμού στο Διεθνή Ναυτικό Οργανισμό κι έχουν διασφαλίσει με αποτελεσματικότητα τα κοινά συμφέροντα.
Αξίζει να σας πω ότι ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιώς που διοικείται από τη COSCO έχει κατέχει για δύο χρόνια την πρώτη θέση για αύξηση διακινήσης σε όλα τα λιμάνια του κόσμου. Τώρα όλο και περισσότεροι διεθνή στόλοι έρχονται στο Πειραιά και πολλές γνωστές πολυεθνικές κατασκευάζουν διαμετακομιστικό κέντρο στον Πειραιά. Περαιτέρω η μεγάλη ανάπτυξη του Πειραιά έχει φέρει απασχολήσεις και οικονομική ευημερία στην τοπική κοινωνία. Καθώς επίσης αποτελεί το υπόδειγμα των αμοιβαίων επωφελών συνεργασιών μεταξύ της Κίνας και της Ελλάδας. Είναι μια κοινή επιτυχία των δύο χωρών.
Ατενίζοντας το μακρινό μέλλον, μας επιφυλάσσει ακόμα περισσότερα, μια τέτοια πολλά υποσχόμενη συνθήκη θαλάσσιας συνεργασίας μεταξύ Κίνας και Ελλάδας. Η Ελλάδα διαθέτει πλούσια εμπειρία, τεχνογνωσία κι ανθρώπινο δυναμικό κατάλληλα για την διερεύνηση, εκμετάλλευση και προστασία της θάλασσας, ενώ παράλληλα η Κίνα απολαμβάνει μεγάλα πλεονεκτήματα αφενός σε θαλάσσιους εξοπλισμούς υψηλής τεχνολογίας κι αφετέρου σε ρευστότητα. Τον Ιούνιο του 2012 το επανδρωμένο βαθύσκαφος Jiaolong έσπασε το ρεκόρ της κατάδυσης κι έφτασε τα 7.062 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Τον Ιανουάριο οι δύτες κορεσμένης κατάδυσης έφτασαν τα 313.5 μέτρα κάτω από την θάλασσα, καθώς κι η τεχνολογία γεωτρήσεων για βαθύ πετρέλαιο σημειώνει μεγαλύτερη ανάπτυξη. Οι θαλάσσιες επιστημονικές έρευνες, η θαλάσσια οικονομία, η προστασία θαλάσσιου περιβάλλοντος, η θαλάσσια ενέργεια, η πρόληψη κι εκτόνωση θαλάσσιων καταστροφών μπορεί να γίνουν σημαντικοί τομείς της θαλάσσιας συνεργασίας των δύο χωρών.
Κάθε φορά που επισκέπτομαι το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ελλάδας, με εντυπωσιάζουν ιδιαιτέρως τα πολύτιμα εκθέματα που ανελκύστηκαν από τα βάθη του Αιγαίου και επισκευάστηκαν με την ανάλογη προσοχή κι επιμέλεια. Εκθέματα που παρουσιάζουν με μεγάλη λαμπρότητα τη σύνθεση του αρχαίου πολιτισμού με τη σύγχρονη επιστημονική τεχνολογία επιδεικνύοντας έτσι την ιστορία και δόξα της αρχαίας Ελλάδας. Το 2007 η Κίνα πέτυχε την συνολική ανέλκυση του πλοίου Νanhai Ι το οποίο ήταν γεμάτο από πορσελάνες βυθισμένο κατά τη δυναστεία των Song κι αυτό αποτελεί ένα μεγάλο επίτευγμα για την υποβρύχια αρχαιολογία και την προστασία αρχαιοτήτων. Ως Πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα έχω ως όνειρο να διεξαχθούν ανταλλαγές και συνεργασίες μεταξύ των δύο χωρών στην υποβρύχια τεχνολογία, την ανέλκυση, την επισκευή και την έκθεση αρχαιοτήτων, έτσι ώστε να λάμπουν ξανά οι κρυμμένες ιστορίες και να συνεισφέρουμε ακόμα περισσότερο στη προστασία των παγκόσμιων πολιτιστικών κληρονομιών.
Τα φετινά Ποσειδώνια συμπίπτουν με την κρίσιμη στιγμή της ελληνικής οικονομικής ανάκαμψης και παίζουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση εμπιστοσύνης της διεθνούς αγοράς προς την Ελλάδα. Μέχρι αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάνω από 200 κινέζικες επιχειρήσεις που θα λάβουν μέρος στην έκθεση. Εκτός από τις τρισδιάστατες αναπαραστάσεις πλοίων, τους ναυτικούς εξοπλισμούς και τις προμήθειες πλοίων, η Κίνα θα έχει ένα περίπτερο αποκλειστικά για την προβολή της θαλάσσιας τεχνολογίας κι επιτευγμάτων της θαλάσσιας εκμετάλλευσης. Καθώς επίσης παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο εξωτερικό η τρισδιάστατη αναπαράσταση του βαθυσκάφους Jiaolong. Τον επόμενο χρόνο η Κίνα θα λάβει μέρος και στο Φόρουμ Θαλάσσιου Τουρισμού για τα Ποσειδώνια. Οι συνεργασίες της Κίνας και της Ελλάδας προχωράνε παραπέρα, στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή και αποτελούν μια συμβολή ιδιαιτέρως σημαντική όχι μόνο στους δύο λαούς αλλά και στην διεθνή ειρήνη και ανάπτυξη.
Καλή επιτυχία στα Ποσειδώνια!