Η ΝΟΔΕ Χανίων απάντησε σε ανακοίνωση που έδωσε χθες η Ν.Ε. Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με έργα αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, που έγιναν στα Χανιά και την Κρήτη.
Η ανακοίνωση έχει ως εξής:
Μια κακή έμπνευση είχε χτες ο τοπικός ΣΥΡΙΖΑ Χανίων με την δημοσιοποίηση ενός συγκεχυμένου και αντιφατικού κειμένου για έργα που έγιναν στον Νομό Χανίων και την Κρήτη.
Απόδειξη της προχειρότητας και της έλλειψης επιχειρημάτων είναι ότι στο κείμενο περιλαμβάνεται και στην ίδια χρηματοδότηση πέρα από την Κρήτη και οι παραμεθόριες περιοχές Λέσβος Χίος Σάμος Δωδεκάνησα Κυκλάδες και ολόκληρη η Κύπρος.
Επίσης σε περίοπτη θέση βρίσκονται τα έργα συλλογής και μεταφοράς λυμάτων Κισάμου, έργο που σταμάτησε να εκτελείτε εξαιτίας των capital controls μέσα στο καλοκαίρι.
Στο ίδιο πνεύμα, ενδεικτικό της σπουδής και της αμηχανίας να εμφανιστεί σπουδαίο έργο είναι οι αναφορές σε αλλού σε εγκρίσεις περιβαλλοντικών όρων, αλλού σε κατανομή σε εξασφάλιση χρηματοδότησης και σε κάθε περίπτωση σπανίως σε απορροφητικότητα.
Το εκκωφαντικό του κειμένου είναι σίγουρα στα έργα Υποδομών Μεταφορών. Το έργο Πάνορμος- Εξάντης στον Νομό Ρεθύμνου παρότι είχε προκηρυχτεί και είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση πριν από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν έγινε κατορθωτό σε όλη τη θητεία της ούτε καν να υπογραφεί σύμβαση για να ξεκινήσει η υλοποίησή του.
Στο τέλος παρατίθεται ως ευχή και ένας αόριστος προϋπολογισμός 95 εκ €.
Πίσω από αυτά τα φτωχά λόγια κρύβεται η αδυναμία διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, που περιλαμβάνει σε πολύ μεγάλο βαθμό την επιπρόσθετη δυσκολία που επιβάρυνε τα έργα και δεν είναι άλλη από την τραπεζική αργία που δημιούργησε και ακόμα δημιουργεί πρόβλημα στην χρηματοδότηση των έργων ακόμα και εκεί όπου υπήρχαν εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις.
Εδώ πρέπει να διευκρινιστεί και να μην συγχέεται ότι η όποια αποτελεσματικότητα και απορροφητικότητα πόρων έγινε σε μεγάλο βαθμό από με την τεράστια προσπάθεια των Τεχνικών Υπηρεσιών που τα υλοποιούσαν και την πίστη τους στο καθήκον που κατάφερναν να ξεπερνούν προβλήματα που εγείρονταν εκ του μη όντος σε όλα τα επίπεδα.
Χαρακτηριστικό της ακυβερνησίας είναι ότι ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης ανέλαβε καθήκοντα με δίμηνη καθυστέρηση, για διαδικαστικούς λόγους, η οποία φυσικά επιβάρυνε τα έργα.
Το τραγικότερο όλων όμως είναι ότι η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ συνέπεσε με την ολοκλήρωση του ΕΣΠΑ και την ανάγκη όπως σε κάθε Κοινοτικό Πλαίσιο στήριξης επιτάχυνσης των ρυθμών απορροφητικότητας και ολοκλήρωσης των έργων. Το αποτέλεσμα θα είναι στην καλύτερη περίπτωση δηλαδή της μεταφοράς των έργων στο ΣΕΣ, η απώλεια τουλάχιστον 3 δις € εφόσον πολλά από αυτά δεν σταματήσουν οριστικά και χαθούν και οι σχετικοί ευρωπαϊκοί πόροι. Από την άλλη πλευρά μόνο ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης ΑΕ το έτος 2014 υλοποίησε έργα αρμοδιότητάς του 45 εκ €.