Πίσω στο 2012 γύρισε η απαισιοδοξία των Ελλήνων για το πώς θα κινηθεί τo 2016 η οικονομική κατάσταση της χώρας, την ίδια στιγμή που οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι είναι σαφώς πιο αισιόδοξοι από την προηγούμενη χρονιά με μία γενικά αυξανόμενη τάση. Μάλιστα το ποσοστό των Ελλήνων που αισιοδοξεί για την παρούσα κατάσταση της οικονομίας είναι …2%, ενώ για το 2016 το αντίστοιχο ποσοστό ανεβαίνει στο… 7%.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν με βάση τις απαντήσεις των Ελλήνων καταναλωτών στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής έρευνας που πραγματοποιεί κάθε χρόνο η Deloitte εν όψει των Χριστουγέννων.
Ως προς την παρούσα κατάσταση στην οικονομία, πάνω από 8 στους 10 καταναλωτές (82%) εκφράζουν την απαισιοδοξία τους για την παρούσα κατάσταση στην οικονομία, ενώ ένα 15% δηλώνει ”ουδέτερο”.
Οι γυναίκες είναι πιο απαισιόδοξες έναντι των αντρών. Ηλικιακά, οι Ελληνες μεταξύ 45-64% δηλώνουν πιο απαισιόδοξοι για την παρούσα κατάσταση της οικονομίας σε ποσοστό 86%- 87%. Οι λιγότερο απαισιόδοξες ηλικιακές ομάδες είναι αυτές των 24- 34 και 35- 44% με ποσοστά 76% και 77%. Το δυστύχημα είναι ότι το 85% των νέων 18- 24 είναι σχεδόν το ίδιο απαισιόδοξοι με την ηλικιακή ομάδα των 45- 64 ετών…
Αυτό που προκύπτει από την έρευνα, η οποία πάντως πραγματοποιήθηκε το διάστημα από το τέλος Σεπτεμβρίου μεταξύ της τελευταίας εβδομάδας του Σεπτεμβρίου και των δυο πρώτων εβδομάδων του Οκτωβρίου 2015 σε 14 χιλ. Ευρωπαίους από 14 ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, είναι, όπως αναφέρει η Deloitte, ότι η οικονομική ανάπτυξη στην Ε.Ε. είναι αργή αλλά έχει ξεκινήσει. Παρά τις αισιόδοξες οικονομικές ενδείξεις όμως, η εμπιστοσύνη των νοικοκυριών είναι περιορισμένη λόγω της επίμονης φορολογικής πίεσης και των υψηλών ποσοστών ανεργίας. Στην πλειοψηφία των χωρών της έρευνας επικρατεί απαισιοδοξία για το μέλλον. Φέτος όμως περισσότερες χώρες εμφανίζουν θετικούς δείκτες σε σχέση με πέυρσι. Συγκεκριμένα, στις ήδη αισιόδοξες χώρες, τη Δανία και το Ηνωμένο Βασίλειο προστίθενται η Ισπανία, η Ολλανδία και η Σλοβενία. Μόνο στην Ελλάδα οι καταναλωτές είναι ιδιαίτερα αρνητικοί για την πορεία της οικονομίας τους στο μέλλον, ενώ την προηγούμενη χρονιά αυτό συνέβαινε και στη Γαλλία αλλά και την Ιταλία.
Μελλοντική κατάσταση της οικονομίας
Σχετικά με τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας, οι Ελληνες καταναλωτές που είναι απαισιόδοξοι αποτελούν το 62% του συνόλου, ενώ μόνο το 7% δηλώνει αισιόδοξο. Οι απαντήσεις ”δε γνωρίζω” ή ”είμαι ουδέτερος” αποσπούν από 15%. Το υψηλότερο ποσοστό απαισιοδοξίας για τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας (67%) προέρχεται από την ηλικιακή ομάδα των 45 – 54.
Οπως επισημαίνεται στην έρευνα, στην Ευρώπη οι καταναλωτές είναι διχασμένοι όσον αφορά το μέλλον, καθώς υπάρχουν καθώς υπάρχουν τόσο αρνητικές όσο και θετικές απαντήσεις για τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας. Ωστόσο, παρατηρείται μια ανοδική τάση. Στην πλειοψηφία των χωρών της έρευνας επικρατεί απαισιοδοξία για το μέλλον. Φέτος όμως περισσότερες χώρες εμφανίζουν θετικούς δείκτες σε σχέση με πέρυσι. Συγκεκριμένα στις ήδη αισιόδοξες χώρες, τη Δανία και το Ηνωμένο Βασίλειο προστίθενται η Ισπανία, η Ολλανδία και η Σλοβενία.
Η αγοραστική δύναμη το 2015 και το 2016
Η Ελλάδα, η Γερμανία και η Ρωσία είναι οι μόνες χώρες ΄όπου οι περισσότεροι άνθρωποι σε σχέση με το περασμένο έτος πιστεύουν ότι η αγοραστική δύναμη μειώθηκε εφέτος: Στην Ελλάδα το 72% των καταναλωτών αισθάνεται εφέτος ότι έχει λιγότερα χρήματα να ξοδέψει εφέτος σε σχέση με πέρυσι, ενώ στην ηλικιακή ομάδα άνω των 55 ετών, το ποσοστό ανεβαίνει στο 90%.
newmoney.gr