19.8 C
Chania
Saturday, November 23, 2024

Μεγάλη έρευνα για τον τουρισμό στη Δυτική Κρήτη από το ΜΑΙΧ: “Άκρως απαραίτητη η διασύνδεση του τουρισμού με τον πρωτογενή τομέα” | Γραφήματα

Ημερομηνία:

Μια σημαντική μελέτη παρουσίασε το ΜΑΙΧ σχετικά με το τουριστικό προφίλ του ξένου επισκέπτη στη Δυτική Κρήτη κατά την τουριστική περίοδο 2015.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, οι τουρίστες που προτιμούν το αεροδρόμιο Χανίων ως τελικό προορισμό για τις διακοπές τους, θεωρούν στην πλειοψηφία τους τις τιμές κανονικές προς φτηνές σε σχέση με άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς, ενώ η σχέση τιμής ως προς την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και προϊόντων είναι καλύτερη. Η ηλικία των επισκεπτών είναι κυρίως μεταξύ 25‐54 ετών, η πλειοψηφία των επισκεπτών έχει ξαναέρθει στη Δυτική Κρήτη, σχεδόν όλοι δηλώνουν ότι θα ξανα‐επισκεπτούν την περιοχή στο μέλλον, ενώ πολύ υψηλά είναι επίσης και τα ποσοστά αυτών που θα συστήσουν την περιοχή σε συγγενείς και φίλους, γεγονός που αποδεικνύει και την ελκυστικότητα του τόπου.

Οι αλλοδαποί τουρίστες είναι υψηλού μορφωτικού επιπέδου και εισοδήματος, αφού τρεις στους τέσσερις είναι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ έξι στους δέκα δηλώνουν ετήσιο οικογενειακό εισόδημα άνω των 45.000 ευρώ, πραγματοποιώντας περίπου 8 διανυκτερεύσεις στη Δυτική Κρήτη.

5

Στη συντριπτική τους πλειοψηφία προτιμάνε τις οικογενειακές διακοπές με ή χωρίς παιδιά ενώ διαμένουν στις γύρω περιοχές του Πλατανιά και της Αγίας Μαρίνας, κυρίως σε ξενοδοχεία 4 αστέρων, με τρεις στους δέκα να επιλέγουν το πακέτο “all inclusive”. Το κλίμα και η φυσική ομορφιά του τόπου συνεχίζουν να αποτελούν καθοριστικό παράγοντα στην επιλογή του τελικού προορισμού τους, πραγματοποιώντας τις κρατήσεις των ξενοδοχειακών καταλυμάτων κυρίως από ταξιδιωτικά γραφεία και on line συστήματα κράτησης.

Αναφορικά με τις μετακινήσεις τους, οι αλλοδαποί τουρίστες χρησιμοποιούν κυρίως τα λεωφορεία/ΚΤΕΛ αλλά και τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ενώ με μεγάλη ικανοποίηση κάνουν χρήση και των ταξί. Σχετικά με τις επισκέψεις τους σε διάφορα αξιοθέατα και προορισμούς, η παραλία του Ελαφονησίου αναδείχθηκε και φέτος ως ο πιο δημοφιλής προορισμός.

4

Ο αλλοδαπός επισκέπτης αισθάνεται εξαιρετικά ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες που του προσφέρει το τουριστικό κατάλυμα, ενώ παραμένει η αρνητική εικόνα σχετικά με την κατάσταση του οδικού δικτύου, την οδική σήμανση αλλά και την καθαριότητα σε δρόμους και πλατείες.

Εκτός από τα έξοδα που έχουν κάνει για τα αεροπορικά εισιτήρια και το κόστος διαμονής τους, σχεδόν εννέα στους δέκα τουρίστες δαπανούν το περισσότερο μέρος του προϋπολογισμού τους στις ταβέρνες και καφετέριες, ακολουθούν οι δαπάνες σε σουπερμάρκετ και σε μετακινήσεις, ενώ αντίθετα πολύ μικρό είναι το ποσοστό αυτών που ενδιαφέρονται να δαπανήσουν κάποια χρήματα για τη νυχτερινή τους διασκέδαση. Αναφορικά με τα τοπικά αγροτικά προϊόντα, οι μισοί αλλοδαποί τουρίστες στρέφονται στην αγορά του τοπικού κρασιού, ελαιολάδου και χυμού πορτοκαλιών.

3

Σχετικά με τις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στο αεροδρόμιο Χανίων και με βάση τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας Χανίων για το 2015, καταγράφονται 943 χιλιάδες αφίξεις, σημειώνοντας μια οριακή αύξηση σε σχέση με την περυσινή σεζόν. Την υψηλότερη αύξηση σημείωσαν οι Γερμανοί κατά 26% σε σχέση με την περυσινή περίοδο, οι οποίοι δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στις Νότιες περιοχές των Χανίων, ενώ από τους Σκανδιναβούς, οι Σουηδοί ήταν αυτοί που κατέγραψαν τη μοναδική αλλά πολύ σημαντική αύξηση κατά 10%, κατακτώντας την πρώτη θέση επί των συνολικών αφίξεων, έπειτα από οκτώ έτη, αφήνοντας τους Νορβηγούς στη δεύτερη θέση, οι οποίοι σημείωσαν μια πτώση κατά 6%.

Επίσης, οι μισοί περίπου αλλοδαποί τουρίστες προέρχονται από τις Σκανδιναβικές Χώρες, ποσοστό το οποίο όμως είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι σχεδόν τρεις στους δέκα αλλοδαπούς τουρίστες που καταφτάνουν στο αεροδρόμιο Χανίων προτιμούν την αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους “Ryanair” και της οποίας το 91% των επιβατών προέρχεται από μη Σκανδιναβικές χώρες, αλλάζοντας έτσι το μίγμα των τουριστών που επιλέγει το αεροδρόμιο Χανίων ως τελικό προορισμό.

2

Ενθαρρυντική είναι και η αύξηση φέτος των αφίξεων των επιβατών με κρουαζιερόπλοια στο λιμένα Σούδας, οι οποίοι έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί σε σχέση με την περυσινή περίοδο, αποτέλεσμα των προσπαθειών που κατέβαλλε το Λιμενικό Ταμείο Νομού Χανίων, προσέλκυσης ακόμη περισσότερων πολυτελών κρουαζιερόπλοιων, φτάνοντας τις 96.612
αφίξεις επιβατών, οι οποίοι είναι υψηλού εισοδηματικού προφίλ, αποφέροντας έτσι και περισσότερα έσοδα ανά επιβάτη στην τοπική οικονομία.

Στο αεροδρόμιο Ηρακλείου, όπου το 59% αποτελείται από Γερμανούς, Βρετανούς, Γάλλους και Ρώσους, παρατηρούμε ότι υπάρχει μικρή μείωση των συνολικών αφίξεων αλλοδαπών τουριστών κατά 2%, το οποίο οφείλεται αποκλειστικά στη μεγάλη μείωση των Ρώσων που συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία και φέτος. Όλες οι άλλες κύριες εθνικότητες παρουσιάζουν σημαντικές αυξήσεις, με τη μεγαλύτερη και ενθαρρυντική άνοδο να σημειώνουν οι Ισραηλινοί, ενώ οι Γερμανοί συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία τα τελευταία τρία χρόνια με μια αύξηση που αγγίζει το 62% την τελευταία τριετία.

1

Γενικά, μπορούμε να πούμε ότι από πλευράς προσέλευσης αλλοδαπών τουριστών στο αεροδρόμιο Χανίων, παρατηρείται ρεκόρ αφίξεων κατά τη φετινή τουριστική περίοδο, έστω και αν η αύξηση φέτος ήταν οριακή, με έντονες όμως διαφοροποιήσεις όσον αφορά το μίγμα του συνόλου των αλλοδαπών επισκεπτών. Ιδιαίτερα στο νομό Χανίων, ακόμη πιο ενθαρρυντική είναι η εικόνα, αν λάβουμε υπόψη, μεταξύ άλλων:

– τη διατήρηση της δυναμικότητας της αεροπορικής εταιρείας “Ryanair”, η οποία προσφέρει
πολύ οικονομικές‐ελκυστικές τιμές και τακτικά δρομολόγια,

– τη διατήρηση του ποσοστού των Σκανδιναβών, οι οποίοι, μεταξύ άλλων, είναι υψηλού εισοδηματικού επιπέδου,

– την υψηλής ποιότητας προσφορά υπηρεσιών από τα τουριστικά καταλύματα, αλλά και από τα εστιατόρια/ταβέρνες και καφετέριες προς τους αλλοδαπούς επισκέπτες σε προσιτές τιμές,

– τη βελτίωση των υπηρεσιών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς αλλά και την αύξηση στη χρήση ενοικιαστικών αυτοκινήτων/μηχανών,

– το ενδιαφέρον ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού,

– την ικανοποίηση των τουριστών/επισκεπτών από τη φιλική συμπεριφορά των ντόπιων κατοίκων,

– την αγορά τοπικών αγροτικών προϊόντων,

– την επισκεψιμότητα διαφόρων εξαιρετικού κάλους παραλιών, μουσείων, αρχαιολογικών χώρων και φαραγγιών.

Τέλος, σε επίπεδο Κρήτης, η διασύνδεση του τουρισμού με τον πρωτογενή τομέα κρίνεται άκρως απαραίτητη.

Λαμβάνοντας υπόψη τη δυναμική του συγκεκριμένου τομέα, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή και μέριμνα από τους αρμόδιους φορείς για την περαιτέρω ενίσχυση της τουριστικής ανταγωνιστικότητας της περιοχής σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών αλλά και των προϊόντων του πρωτογενή τομέα. Τα δε στοιχεία, όπως είναι η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού καθώς και η συνεχής τάση για αγορά τοπικών αγροτικών προϊόντων από τους αλλοδαπούς τουρίστες, δείχνουν την αναγκαιότητα ολοκληρωμένου σχεδιασμού του τουριστικού προϊόντος της περιοχής.

Αδιαμφισβήτητα καίρια χαρακτηριστικά του σχεδιασμού είναι η διασύνδεσής του τουριστικού προϊόντος με τον πρωτογενή τομέα και η ανάδειξη του φυσικού πλούτου και γενικότερα των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής, ενισχύοντας έτσι την ανταγωνιστικότητα των τοπικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και αποφέροντας γενικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για τον κοινωνικο‐οικονομικό ιστό της περιοχής.

Στο πρώτο κεφάλαιο, αναλύονται δευτερογενή στοιχεία που αφορούν τον Ελληνικό τουρισμό και τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει στην οικονομία της χώρας. Επίσης, γίνεται καταγραφή των διεθνών αφίξεων στα δύο αεροδρόμια της Κρήτης (Χανίων και Ηρακλείου), όπου παρουσιάζονται και αναλύονται οι κύριες χώρες προέλευσης των επισκεπτών.

Το δεύτερο κεφάλαιο, αναφέρεται στο σχεδιασμό και τη μελέτη της έρευνας. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζεται ο στόχος της έρευνας, τα στάδια υλοποίησης αυτής καθώς και το οργανόγραμμα της ομάδας έρευνας.

Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζονται αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας, βάσει ερωτηματολογίων και προσωπικών συνεντεύξεων. Αρχικά, γίνεται μια αποτίμηση των γενικών χαρακτηριστικών του συνόλου των αλλοδαπών τουριστών που επισκέπτονται το αεροδρόμιο Ι. Δασκαλογιάννης. Στη συνέχεια, πραγματοποιούνται στοχευμένες διαφοροποιήσεις με βάση τα ακόλουθα κριτήρια:

  • πτήση που επέλεξαν για να έρθουν στη Δυτική Κρήτη (επισκέπτες charter vs επισκέπτες Ryanair),
  • ομάδες χωρών προέλευσης (Σκανδιναβοί vs Υπόλοιποι επισκέπτες),
  • ηλικία (τρεις διαφορετικές ηλικιακές ομάδες),
  • εθνικότητα.

Εν κατακλείδι, γίνεται η παράθεση των γενικών συμπερασμάτων που αφορούν όλους τους επισκέπτες.

Ταυτότητα έρευνας

  • Η μελέτη πραγματοποιήθηκε με χρήση ερωτηματολογίων και προσωπικών συνεντεύξεων
  • Τόπος Διεξαγωγής: Αεροδρόμιο Χανίων
  • Μήνες Διεξαγωγής Ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων: Μάϊος – Οκτώβριος 2015
  • Ομάδα‐ Στόχος: Επιβάτες τακτικών charter flights και Low Cost
  • 4000 ερωτηματολόγια και προσωπικές συνεντεύξεις
  • 25 διαφορετικές χώρες προέλευσης επιβατών
  • Ερωτηματολόγιο μεταφρασμένο σε 9 γλώσσες
  • Συμμετοχή 25 μεταπτυχιακών ερευνητών από χώρες Ε.Ε για τις ανάγκες της έρευνας

Υπεύθυνοι έρευνας ρευνας:

  • Δρ. Γ. Μπαουράκης, Δ/ντής Μ.Α.Ι.Χ.
  • Καθ. Κ. Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός, Δ/ντής Εργ. Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης και Ανάλυσης Δεδομένων ‐ Πρόβλεψης του Πολυτεχνείου Κρήτης, Audencia Nantes School of Management, France
  • Π. Δράκος, ΕΔΙΠ, Τμ. Οικονομικών Επιστημών, Παν/μιο Κρήτης
  • Γ. Αγγελάκης, Ερευνητής, Τμ. Οικονομίας και Διοίκησης, Μ.Α.Ι.Χ.
  • E. Σταματάκη, Ερευνητής, Τμ. Οικονομίας και Διοίκησης, Μ.Α.Ι.Χ.
  • Γ. Μανθούλης, Υπ. Δρ. Πολυτεχνείου Κρήτης – Μ.Α.Ι.Χ.
  • Γ. Ατσαλάκης, Επίκουρος Καθ., Πολυτεχνείο Κρήτης

Να σημειώσουμε ότι φορείς που στήριξαν την πραγματοποίηση της έρευνας είναι η Ένωση Ξενοδόχων ν. Χανίων, ο ΟΕΕ, το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κρήτης, το Επιμελητήριο Χανίων, ο Αερολιμένας Χανίων “Ι. Δασκαλογιάννης”, το Πολυτεχνείο Κρήτης και το ΜΑΙΧ

Διαβάστε εδώ όλη την έρευνα του MAIX

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η Ρωσία θα ξεκινήσει τη μαζική παραγωγή των «ασταμάτητων» βαλλιστικών πυραύλων Oreshnik

Τρόμος στον πλανήτη επικρατεί μετά την κλιμάκωση στον ρωσοουκρανικό...

Η «επιστροφή» του ΠΑΣΟΚ

Του Αργύρη Αργυριάδη Δικηγόρου Εδώ και λίγες ημέρες το ΠΑΣΟΚ αποτελεί...