Το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ είναι σε διαδικασία προετοιμασίας σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινώσει πρόσφατα από το Υπουργείο Υποδομών. Το έργο που φιλοδοξεί να βελτιώσει εντυπωσιακά την οδική ασφάλεια στις μετακινήσεις μεταξύ των μεγάλων αστικών κέντρων της Κρήτης είναι ένα μεγάλο στοίχημα το οποίο όπως όλα δείχνουν θα κερδηθεί.
Σε συνέντευξη που είχε δώσει στην ΕΡΤ ο Υπουργός Υποδομών είχε ανακοινώσει την έγκριση της χρηματοδότησης του έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, γεγονός που είναι το βασικό βήμα για να μιλάμε για υλοποίηση ενός τέτοιου πλάνου.
Βέβαια, μιλώντας στην ίδια συνέντευξη είχε πει πως θα χρειαστεί περίπου 1,5 έτος για την προετοιμασία του διαγωνισμού. Το σημαντικότερο πρόβλημα είναι το πως το έργο θα μπορέσει να χρηματοδοτηθεί ως βιώσιμο. Μέχρι σήμερα τα αντίστοιχα μοντέλα στους άλλους αυτοκινητόδρομους της χώρας ήταν είτε με διόδια είτε με συνδυασμό διοδίων και επιδότησης από το Κράτος.
Σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα ενδείξεις το Υπουργείο Υποδομών προσανατολίζεται προς τη μέθοδο της ρήτρας διαθεσιμότητας χωρίς να επιβληθούν διόδια.
Το δεύτερο σενάριο είναι η επιβολή πληρωμής βινιέτας, ενός τύπου χρονικού διοδίου το οποίο προπληρώνεται και κοστίζει ανάλογα με τη χρονική του διάρκεια, με τη φιλοσοφία να είναι όσο μεγαλώνει ο χρόνος, τόσο δραστικά μειώνεται το κόστος της.
Όλα αυτά, μαζί με τα θέματα απαλλοτριώσεων, αρχαιολογικών ανασκαφών, ολοκληρώσεων των μελετών, περιβαλλοντικής αδειοδότησης και διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες, θα μας οδηγήσει στην εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας στα τέλη του 2018 ενώ τα έργα θα χρειαστεί να περάσουν περίπου 2 χρόνια μέχρι να ξεκινήσουν.
Το έργο που μέχρι σήμερα φαίνεται ότι θα έχει ως φυσικό αντικείμενο την αναβάθμιση του κεντρικού οδικού τμήματος του νησιού από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο θα απαιτήσει περίπου 3-4 χρόνια εργασιών.