13.8 C
Chania
Tuesday, November 26, 2024

Μια διαφορετική ανάγνωση της έρευνας τουρισμού για τα Χανιά: Η νέα τάση στον παγκόσμιο τουρισμό με τους ταξιδιώτες των Low Cost δαιμονοποιείται από Fraport και κυβέρνηση

Ημερομηνία:

Του Χρήστου Μυλωνάκη *

Παρακολουθώντας τα τελευταία χρόνιαότιστις έρευνες τουρισμού του νομού Χανίων, γίνεται διαχωρισμός των τουριστών σε Σκανδιναβούς και μη Σκανδιναβούς, σκέφτηκα να κάνω μια διαφορετική προσέγγιση χωρίζοντας τους τουρίστες επισκέπτες σε δυο νέες κατηγορίες. Σε αυτούς που έρχονται μέσω οργανωμένων πακέτων δηλαδή με Tour Operators (Τ.Ο.) και αυτούς που έρχονται μέσω Eταιρειών χαμηλού κόστους (L.C.C.).

Η μελέτη και οι συγκρίσεις  γίνονται  σε επίπεδο τριετίας 2015-2016-2017. Τα στοιχεία έχουν αντληθεί από τις έρευνες Τουρισμού, την ΥΠΑ, την Fraport Greece(FG)και ΣΕΤΕ.

Στονπαρακάτω  πίνακα  καταγράφονται οι αφίξεις Τουριστών τα 3 τελευταία χρόνια σεχιλιάδες, από τους Tour Operators και από τις Low Cost αεροπορικές εταιρίες.

ΣταΧανιάδραστηριοποιούντε 3 Low cost αεροπορικές εταιρίες  (Ryanair, Norwegian, Easyjet )

ΥΕΑR 2015 2016 2017
Τ.Ο. 585.078 61,84% 653.591 62,32% 705.331 64,45%
L.C.C. 359.819 38,16% 395.118 37,68% 388.744 35,55%
TOTAL 944.897 100,00% 1.048.709 100,00% 1.094.075 100,00%

 

YEAR 2015 2016 2017
RYANAIR 266.647 28,30% 275.532 26,30% 261.247 23,90%
NORWEGIAN 67.969 7.2% 89.118 8.5% 94.161 8.6%
EASY JET 25.203 2.6% 30.462 2.9% 33.338 3.1%

Από μια πρώτη ανάγνωση μπορούμε εύκολα να συμπεράνουμε ότι:

  1. Υπάρχει μια μεγάλη αύξηση των τουριστών που έρχονται με Τ.Ο.
  2. Οι αφίξεις που προέρχονται από τις L.C.C. δεν ακολουθούν την ίδια τάση αύξησης με τους Τ.Ο.. Υπάρχει ποσοστιαία μείωση κάθε χρόνο, το 2017 υπάρχει και αριθμητική μείωση σε σχέση με το 2016.
  3. Η μείωση των L.C.C. το 2017 ήταν ο κύριος λόγος που το αεροδρόμιο Χανίων έχει την μικρότερη ετήσια αύξηση 4,3% σε σχέση με τα περιφερειακά αεροδρόμια 9,5% (στοιχεία ΣΕΤΕ)
    Πρέπει να σημειώσουμε δε, ότι η μέση ετήσια αύξηση του αεροδρομίου Χανίων την 5ετία 2012-2016 ήταν 9,3%..
  4. Η μείωση των αυξήσεων των L.C.C. οφείλετε στην Ryanair

Συμπεραίνουμε ότι η Ryanair μείωσε σημαντικά την παρουσία της στα Χανιά το 2017(δεν οφείλεται μόνο στην ακύρωση των χειμερινών πτήσεων προς την Πάφο) κάτι που πρέπει να μας προβληματίσει.

Στον  παρακάτω πίνακα φαίνονται  οι αφίξεις των Τ.Ο. και L.C.C. σε μηνιαία βάση σε χιλιάδες, πάλι για τα έτη 2015 έως 2017. Εύκολα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι:

  • Οι L.C.C. δραστηριοποιούνται για 7 και πλέον μήνες, ξεκινούν από το τρίτο δεκαήμερο Μαρτίου έως και τις αρχές Νοεμβρίου .
  • Η καμπύλη των μηνιαίων αφίξεων των L.C.C. είναι σχετικά ομοιόμορφη, δηλαδή, η διαφορά μεταξύ χαμηλής και υψηλής περιόδου δεν είναι αξιοσημείωτη.
  • Οι Τ.Ο. δραστηριοποιούνται κατά κύριο λόγο την υψηλή περίοδο, Ιούνιος έως και Σεπτέμβριο και επιβεβαιώνεται η τάση να φέρνουν τον μεγαλύτερο όγκο αφίξεων Ιούλιο και Αύγουστο. Το ότι ο Ιούλιος και όχι ο Αύγουστος είναι ο μήνας με τις περισσότερες αφίξεις οφείλεται στο ότι η υψηλή περίοδος για τους Σκανδιναβούς είναι ο Ιούλιος.
  • Είναι φανερό ότι οι Τ.Ο. δεν προχωρούν σε επέκταση της περιόδου αλλά το αντίθετο. Επικεντρώνονται κάθε χρόνο σε μεγαλύτερη αύξηση αφίξεων την υψηλή περίοδο.Τα Χανιά τείνουν  να γίνουν Τουριστική αποικία  4εως 5 μηνών

Η συμπεριφορά των αφίξεων στο αεροδρόμιο Χανίων οφείλεται σε 4 λόγους.

I.Η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων στην F.G.

Οι αεροπορικές εταιρείες L.C.C. αναθεώρησαν τα σχέδια τους, επιβράδυναν την ανάπτυξη λόγω των υπερβολικών αυξήσεων των τελών και των χρεώσεων και άλλωνλόγων χωρίς δε την αντίστοιχη παροχή υπηρεσιών.

Αναμένουμε δε να δούμε αν η F.G. έχει σχέδια! και πολιτικές! φιλικές προς όλες αεροπορικές εταιρείες με προγραμματισμένες πτήσεις και αν πιστεύει πραγματικά στην ανάπτυξη των αεροδρομίων, ιδιαίτερα δε κατά την διάρκεια της χαμηλής περιόδου  και του χειμώνα.

ΙΙ. Στην επιλεκτική έως προκλητική προτίμησή κατά  την τελευταία τριετία της Κυβέρνησης και ιδιαίτερα του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ προς τους Τ.Ο.Η κυβέρνηση συνομιλεί συν-διαφημίζεται (επιχορηγεί), προωθεί, παρέχει κίνητρα και επιβραβεύει τους Τ.Ο.. Αντίθετα όχι μόνο αρνείται συστηματικά να συνομιλήσει με αεροπορικές εταιρίες L.C.C. αλλά και πολεμά λυσσαλέα με νομοθετικές και άλλες παρεμβάσεις και με αντικίνητρα όλο το πακέτο των νέων υπηρεσιών (Airbnb, Taxibeat… κτλ) τις νέες τάσεις  του Τουρισμού και των Ταξιδιών  που κατά κύριο λόγο επιλέγουν οι επιβάτες L.C.C.

ΙΙΙ.Η αδυναμία των δευτερόβαθμων οργάνωννα κατανοήσουν αλλά και να υποστηρίξουν τις νέες τάσεις Τουρισμού και Ταξιδιών.
Α) Περιφερειών, Δήμων, Επιμελητηρίων (Οικονομικών, Τεχνικών, Εμποροβιομηχανικών,)

Β) Τουριστικών: ΠΟΞ ,ΣΕΤΕ.

Γ) Επαγγελματικών Ενώσεων, ΓΣΕΒΕ, ΕΣΣΕ.

IV.Την παραδοσιακή σχεδόν αποκλειστική εξάρτηση από την Σκανδιναβική αγορά

ΤOUR ΟPERATORS ΚΑΙ LOW COST ΑΝΑ ΧΩΡΑ

ARRIVALS FROM GERMANY TO CHQ
Year 2015 2016 2017
Total 74.719 77.081 74.716
LowCost 41.498 38.482 38.447
LowCost % 55,50% 50% 51,50%

 

ARRIVALS FROM UK TO CHQ
Year 2015 2016 2017
Total 105.401 140.988 155.392
LowCost 85.548 107.986 115.732
LowCost % 81,20% 77% 74,50%

 

ARRIVALS FROM POLLAND TO CHQ
Year 2015 2016 2017
Total 65.265 71.725 82.453
LowCost 20.333 21.270 26.585
LowCost % 31,2% 30% 32,2%

 

ARRIVALS FROM ITALY TO CHQ
Year 2015 2016 2017
Total 51.038 59.105 50.286
LowCost 51.038 59.105 50.286
LowCost % 100% 100% 100%

 

ARRIVALS FROM CYPRUS TO CHQ
Year 2015 2016 2017
Total 36.688 37.993 33.401
LowCost 36.688 37.993 33.401
LowCost % 100% 100% 100%

 

ARRIVALS FROM SKANDINAVIA
Year 2015 2016 2017
Total 482.937 521.492 549.667
LowCost 63.749 76.230 81.559
LowCost % 13,20% 14,62% 14,84%

Στους παρακάτω πίνακες καταγράφονται οι αφίξεις απο τις κυριότερες αγορές μέσω των  L.C.C.

Υπάρχει σημαντική μείωση αφίξεων από Ιταλία και Κύπρο η οποία θα συνεχιστεί και το 2018.(  Στοιχεία  ΣΕΤΕ)
Οι Γερμανοί, Ιταλοί, Κύπριοι, Πολωνοί, Ιρλανδοί που έρχονται με L.C.C. έρχονται  αποκλειστικά με την Ryanair και το 60%, των αφίξεων με LowCostτων Βρετανών (68.436 χιλιάδες ) μέσω Ryanair.

Η μείωση αφίξεων  των Νορβηγών ,άρα και εκτόπιση τους στην τρίτη θέση αφίξεων, οφείλεται στο ότι η  Ryanairδεν πραγματοποίησεπτήσεις από την Νορβηγία το 2017.Το 2016 αφίχθηκαν 10.890 Νορβηγοίμε Ryanair.

ΟΙ ΔΥΟ ΠΟΛΟΙ

Πρώτη φορά διαφάνηκε ότι  υπάρχει μια σαφής διαμόρφωσή και περιγραφή  δυο πόλων του Τουριστικού προϊόντος. Οι δυο πόλοι είναι ανεξάρτητοι, αλληλοσυμπληρούμενοι καθόλου ανταγωνιστικοί.

Ο πρώτος πόλος. Το Τουριστικό προιόν που προέρχεται και  εκπροσωπείται από τους TourOperator  με ναυλωμένες πτήσεις(charter), τις παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες ,τα αεροδρόμια   και τις ισχυρές  επαγγελματικές  ομάδες. Τοπικά αλλά και πανελλήνια  όχι μόνο έχειεκπροσώπηση αλλά και έχει δημιουργήσει ισχυρές ομάδες πίεσης (lobbing)

Ο δεύτερος πόλος. Το Τουριστικό προϊόν που προέρχεται από τους μεμονωμένους ταξιδιώτες τουρίστες και φθάνει στα Χανιά κατά κύριο λόγο με L.C.C. Αντιπροσωπεύει την νέα τάση στον τουρισμό, το νεο, την 4η Βιομηχανική Επανάσταση

Όχι μόνο δεν έχει εκπροσώπηση αλλά βάλλεται, κατηγορείται, δαιμονοποιείται και διώκεται. Προκαλεί απορία η επιλεκτική έως και προκλητική προτίμηση της κυβέρνησής προς τον πρώτο πόλοαλλά και ότι αδιαφορεί,αγνοεί(σε αγαστήδε συνεργασία με τους εκπροσώπους του πρώτουπόλου) και πολεμά τον δεύτερο πόλο .Τελικά ποιος  εκπροσωπεί το νέο;

Κρίνεται απαραίτητο και επιβεβλημένο, τόσο τοπικά όσο και πανελλαδικά ,ο δεύτερος πόλος να εκφραστεί.

Υ.Σ. 1 Το παραπάνω άρθρο είχε προγραμματισθεί να δημοσιευθεί αμέσως μετά το Πάσχα. Δυστυχώς οι τελευταίες εξελίξεις (αποχώρηση Ryanair επίσκεψη,  Fraport Greece) ανέβαλλαν την δημοσίευση.

Υ.Σ. 2 ‘Οι τελευταίες εξελίξεις δυστυχώςεπιβεβαίωσαν όλες τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς μας .Γεγονός που αποδεικνύεται από τα εξής:

  1. Από της Δημόσιες δηλώσεις και τοποθετήσεις των στελεχών της FG και άλλων.
  2. Από τα “έργα” και “παρεμβάσεις” που εκτελέστηκαν ή θα εκτελεστούν στο αεροδρόμιο Χανίων. Είναι περισσότερο από βέβαιο ότι  στοχεύουν αποκλειστικά και μόνο στις αυξημένες απαιτήσεις της υψηλής περιόδου και μόνο.
  3. Από την στοχοποίηση των εταιρειών L.C.C. (για όλα φταίνε οι άλλοι)
  4. Από τις“νέες αεροπορικές εταιρίες”  που θα δραστηριοποιηθούν το καλοκαίρι του 2018 στο αεροδρόμιο Χανίων,σχεδόν όλες είναι Charter και επιχειρούν μόνο την υψηλή περίοδο
  5. Από την εκκωφαντική σιωπή κάποιων, την σύμπλευση με την FG ορισμένων άλλων και την λογική ( του Πόντιου Πιλάτου) των ισορροπιών και ίσων αποστάσεων κάποιων τρίτων.

 * Πρόεδρος Συλλόγου Ιδ. Ενοικ/ων Αυτ/των Ν. Χανίων

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Γάζα: Στους 44.235 οι νεκροί από τους ισραηλινούς βομβαρδισμούς – «Κόλαση» η κατάσταση για τους άμαχους

Το ισραηλινό κράτος-δολοφόνος συνεχίζει τη γενοκτονική του πολιτική σε...