11.8 C
Chania
Sunday, November 24, 2024

Πνευματικό Ημερολόγιο (Σημειώσεις για τον 21ο αιώνα): ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΛΒΙΝΟΣ

Ημερομηνία:

Επιμέλεια – Κείμενα: Στρατής Παπαμανουσάκης

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΛΒΙΝΟΣ – JEAN CAUVIN (CALVINUS)
(Νουαγιόν, Πικαρδία 1509 – Γενεύη 1564)

Γάλλος θρησκευτικός μεταρρυθμιστής, αυστηρός και φανατικός θεολόγος, αυταρχικός ηγέτης, ρήτορας και συγγραφέας. Οπαδός των λουθηρανικών ιδεών, εγκατέστησε στη Γενεύη πρότυπη θεοκρατική πολιτεία, βασισμένη στην αυστηρή θρησκευτική ηθική, χωρίς κληρο αλλά με τους πρεσβύτερους της κοινότητας, στην εγκόσμια ασκητική, στον Λόγο του Θεού και στην τάξη του κράτους. Η θεοκεντρική διδασκαλία του βασίζεται στην Αγία Γραφή και στο δόγμα της πίστεως που επιβάλλεται βιαίως και οδηγεί τους αντιφρονούντες ακόμα και στην πυρά. Η επίδραση του Καλβινισμού στην Γαλλία, Κάτω Χώρες, Αγγλία, Γερμανία, Νότια Αφρική, Βόρεια Αμερική, συνδυάστηκε με την επέκταση του διεθνούς εμπορίου και την προαγωγή της καπιταλιστικής τάξης.
Έργα: De Clementia (1532), Διδασκαλία της χριστιανικής θρησκείας (1539), Εκκλησιαστικοί κανονισμοί (1542), Christiani Restitutio (1547), Institutio Christianae Religionis (1559), Επιστολές, Sermons, Commentaries.

Βιβλιογραφία: [Έκδ. K. Bretschneider, Corpus Reformatorum, Halle (1834), G. Baum – E. Gunitz – E. Reuss, Ioannis Calvini opera quae, Supersunt omnia, Brunswich (1863-1900), 59 τόμ.], E. Doumerque, Jean Calvin, Les hommes et les choses de son temps, 1889-1927, A. Lecerg, Etudes Calvinistes, 1949, A. Bieler, La pensée économique et sociale de Calvin, 1959, T.H.L. Parker, John Calvin, A biography, 1975, R.W. Holder, Calvin’s heritage, 2004, Εγκυκλοπαιδεία Πάπυρος – Λαρούς, Βικιπαίδεια.

Εικονογραφία: Προσωπογραφία, Μουσείο Νουαγιόν, Μουσείο Μπουμάνς, Ρότερνταμ, Χαλκογραφία, Μποϊβίν και Βεριότ, Γενεύη, Μνημείο μεταρρύθμισης, Γενεύη, Η πνευματική διένεξη μεταξύ Πάπα, Λουθήρου και Καλβίνου, παράσταση σε χειρόγραφο, Εθνική Βιβλιοθήκη Παρισίων.

*  *  *

Καθώς η δράση γεννά πάντοτε την αντίδραση, από τον καθολικισμό προήλθε ως αναγκαία απάντηση ο προτεσταντισμός. Ο Λούθηρος, ο Ζβίγγλιος, ο Καλβίνος, δημιούργησαν έτσι μια τρίτη, μεγάλη ομάδα χριστιανών στον κόσμο. Μια ομάδα όμως διασπασμένη σε τόσα πολλά κομμάτια και με τόσες αντιθέσεις μεταξύ τους, που είναι δύσκολο να αντιμετωπίζεται σαν ομάδα.

Οι πρόδρομοι της Μεταρρύθμισης του 16ου αιώνα είχαν ήδη ξεκινήσει πολύ νωρίτερα, με τον Ουίκλεφ, τον Ούσο, τον Ιερώνυμο, τον Σαβαναρόλα. Όταν η μεταρρύθμιση αποκρυσταλλώθηκε, ξεχώρισε πια και από τον καθολικισμό και από την ορθοδοξία. Ο προτεσταντισμός έχει για πηγή του μόνο την Αγία Γραφή και δέχεται την Ιερή Παράδοση μόνο όπου συμφωνεί μαζί της. Αρνείται την τιμή των αγίων, την εικόνα, τα μυστήρια (εκτός από τη βάφτιση και την ευχαριστία), την ιερωσύνη. Πιστεύει στη δικαίωση και τη σωτηρία μόνο με την πίστη (sola fide), στον απόλυτο προορισμό (τουλάχιστον αρχικά), στον φόβο του Θεού, στον εγκόσμιο ασκητισμό. Εκείνο που προέχει για τους διαμαρτυρόμενους είναι η αντίθεσή τους προς την καθολική εκκλησία. Θεωρούν τον Πάπα ως αντίχριστο, προβάλλουν μάλλον μιαν άρνηση παρά μια θέση. Αποκομμένοι από την παράδοση, τη μεταφυσική και την ουσιαστική ζωή, στρέφονται στην πρακτική δουλειά, στην αποξένωση της ατομικής ζωής, στην ευσέβεια. Απ’ αυτό το σύστημα της αυστηρής ηθικότητας, της οικονομικής προόδου και της οργανωμένης τυπικότητας, δεν μπορούσε παρά να προέλθει το αρχικό πνεύμα του καπιταλισμού. Και σήμερα το αίτημα για απελευθέρωση από τα δεσμά του καθολικού δόγματος και της λατρείας έχει οδηγήσει πλέον στη χάλκευση ισοδύναμων ή και μεγαλύτερων δεσμών για όλο τον κόσμο. Το πνεύμα της δύσης, μετουσιωμένο σε παγκοσμιοποιημένο καπιταλισμό, δεσμεύει και καταστρέφει τη φύση με την αλόγιστη ανάπτυξη, τους λαούς με την ισοπεδωτική επιβολή του συστήματός του και την εκτόπιση του πολιτισμού τους, τους ανθρώπους με την μετατροπή τους σε απλούς καταναλωτές υλικών και άϋλων εμπορευμάτων.

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Εργαζόμενοι: Ωράρια «κολλημένα» στα ‘80s – Γιατί δε μειώνεται ο χρόνος εργασίας;

Γιατί οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης, δεν έχουν δει καμία...

Ενδοοικογενειακή βία: Περισσότερες από 15.000 γυναίκες αλλά και πάνω από 5.000 άνδρες έπεσαν θύματα το πρώτο 10μηνο του 2024

Ιδιαίτερη αύξηση στα περιστατικά για αδικήματα ενδοοικογενειακής βίας μέσα στο πρώτο...