Του Γιώργου Παπαδημητρίου *
∆ιαβάζουµε καταγγελία των εργαζοµένων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Θεσσαλονίκης και Κεντρικής Μακεδονίας, της 10ης Ιουνίου 2020:
«Με αφορµή την πανδηµία του κορωνοϊού, η διοίκηση του e-ΕΦΚΑ στο πλαίσιο της εξυπηρέτησης των συναλλασσόµενων, εκτός από την καθιέρωση ηλεκτρονικών διαδικασιών, όρισε και τη διαδικασία των ραντεβού.
Μετά όµως την ΚΥΑ 34781 /2020, το ΦΕΚ 2168/Β/4-6-2020 και την µε αρ. πρωτ 113551/9-6-2020 εγκύκλιο της διοίκησης του e- ΕΦΚΑ σχετικά µε την επαναφορά στην κανονικότητα, τα µέτρα προστασίας και την εξυπηρέτηση των πολιτών, δηµιουργήθηκε στις Υπηρεσίες µας ένα απέραντο χάος. Στα ήδη υπάρχοντα ραντεβού προστέθηκαν και οι ασφαλισµένοι χωρίς ραντεβού, µε αποτέλεσµα στους χώρους αναµονής των υποκαταστηµάτων αλλά κυρίως έξω από αυτά να επικρατεί το αδιαχώρητο. Στα ΚΕΠΑ όπου εξυπηρετούνται κυρίως ευπαθείς οµάδες ο συνωστισµός είναι µεγάλος µε τεράστιο κίνδυνο διασποράς του κορωνοϊού. Αντίστοιχα µεγάλη ήταν και η προσέλευση των συναλλασσόµενων στα υποκαταστήµατα, γεγονός που επέφερε δυσχέρεια στην εξυπηρέτηση τους. δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις βίαιων συµπεριφορών κατά υπαλλήλων, προϊσταµένων και ∆ιευθυντών.
Το προηγούµενο χρονικό διάστηµα έγινε µια µεγάλη προσπάθεια από τους υπαλλήλους να οδηγήσουν τους ασφαλισµένους στο να χρησιµοποιούν τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, καθώς κι εκείνες των ραντεβού κάτι που βοηθά τόσο τους εργαζοµένους όσο και τους ασφαλισµένους. Οι υπάλληλοι µπορούν να εξυπηρετήσουν απερίσπαστοι τους ασφαλισµένους και οι ασφαλισµένοι εξυπηρετούνται χωρίς να χρειάζεται να περιµένουν σε ατέλειωτες ουρές.
Καλούµε άµεσα τη διοίκηση να προχωρήσει το γρηγορότερο στην εξυπηρέτηση των ασφαλισµένων µέσω ηλεκτρονικών διαδικασιών καθώς και τη διατήρηση των ραντεβού.
Καταγγέλλουµε την πρακτική της διοίκησης που µε εγκυκλίους επιπόλαιες και πρόχειρες χωρίς να λαµβάνουν υπόψη τις πραγµατικές συνθήκες στα υποκαταστήµατα, µεγεθύνουν το πρόβληµα και φέρνουν σε κίνδυνο τη ∆ηµόσια Υγεία υπαλλήλων και ασφαλισµένων.
Εφιστούµε την προσοχή σε όλους όσους επιδιώκουν να περάσουν από την «πίσω πόρτα» µε πρόσηµα και άλλοθι την επιδηµία αλλαγές στις εργασιακές µας σχέσεις (ωράρια εξυπηρέτησης) ότι θα µας βρούνε απέναντι.
Με τιµή το ∆Σ
Έκανα πιστή αντιγραφή της καταγγελίας, προκειµένου να µπορέσω να κατανοήσω το σκεπτικό της.
∆ιευκρινίζω ότι οι δύο τελευταίες παράγραφοι της καταγγελίας (για τις πρακτικές της διοίκησης και το θέµα των εργασιακών σχέσεων) δεν µε αφορούν και δεν τις σχολιάζω, έχει να κάνει µε τα δικαιώµατα των εργαζοµένων όπως αυτοί τα αντιλαµβάνονται και έχουν κάθε δικαίωµα να κινηθούν όπως οι ίδιοι νοµίζουν καλύτερα.
Oι υπηρεσιες του δηµοσιου εµάθαν οτι εχουν εmail
Σχετικά όµως µε το υπόλοιπο κείµενο της καταγγελίας, από τη στιγµή που αναφέρεται σε Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, έχω κάθε δικαίωµα να ασχοληθώ.
Ξαφνικά ένα πρωί, αποφασίστηκε από τα αρµόδια υπουργεία να σταµατήσουν οι διά ζώσης συναλλαγές µε το ∆ηµόσιο, στα πλαίσια της προστασίας του κοινού από τον κορωνοϊό.
Ξαφνικά ένα πρωί, κάπου εκεί στα µέσα Μάρτη, όλες οι Υπηρεσίες του ∆ηµοσίου, όχι απλώς απέκτησαν email, αλλά έµαθαν να το χρησιµοποιούν κιόλας.
Ξαφνικά ένα πρωί, απαιτήθηκε από όλους τους πολίτες να χρησιµοποιούν τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες για την εξυπηρέτησή τους. Θυµίζω ότι µέχρι πρότινος, όταν µία επιχείρηση ήθελε να προσκοµίσει τροποποιητική ΑΠ∆, στα µισά υποκαταστήµατα ΙΚΑ της χώρας ζητούσαν να τις προσκοµίσουν µε δισκέτα και δεν δέχονταν CD γιατί δεν είχε υποδοχή ο υπολογιστής να το διαβάσει.
Κατά τη διάρκεια που δεν επιτρέπονταν οι συναλλαγές µε φυσική παρουσία, όταν απευθυνόσουν στο ΙΚΑ, στη ∆ΟΥ, στον ΟΑΕ∆ και σε όλες τις ∆ηµόσιες Υπηρεσίες, όλοι επικαλούνταν την ύπαρξη των αποφάσεων της διοίκησης λέγοντας «δυστυχώς δεν µπορούµε να δεχθούµε κόσµο, γιατί αυτές τις διαταγές έχουµε». Τώρα αυτές οι διαταγές είναι επιπόλαιες;
Προ κορωνοϊού απευθυνόσουν στα γραφεία π.χ., του ΕΦΚΑ /ΟΓΑ στη Λάρισα (η ενοποίηση των ταµείων σας µάρανε) και για να πληροφορηθείς κάτι, έπρεπε ή να πας απειλώντας µε όπλο στα χέρια, ή έχοντας πίσω σου κάµερα και δηµοσιογράφο, όχι για να πάρεις µία απάντηση, αλλά για να αξιωθούν να σου δώσουν σηµασία (σσ. υπάρχει αίτηµα διαγραφής ασφαλιστικών εισφορών ΟΓΑ ύψους 20.000 ευρώ από το 2016 σε εκκρεµότητα και δεν έχει ασχοληθεί κανείς ακόµα).
Θα επανέλθω µε άπειρα παραδείγµατα κακής αλλά και καλής συµπεριφοράς, γιατί το κάθε νόµισµα έχει δύο όψεις. Προς το παρόν όµως κλείνω µε τούτο: εύχοµαι σε όλους να βιώσουν την ίδια συµπεριφορά µε την οποία αντιµετωπίζουν τους πολίτες.
* Φοροτεχνικός – Πρόεδρος Σ.Ε.Ε.Λ.Φ.Ο. (Σύλλογος Ελευθέρων Επαγγελματιών Λογιστών Φοροτεχνικών Οικονομολόγων Νομού Καρδίτσας)