Άρθρο – πρόταση του Γιώργου Χατζημαρκάκη
Στην πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ για την Δημόσια Διοίκηση στην Ελλάδα υπήρχαν άκρως αρνητικές διαπιστώσεις. Τα στελέχη ελληνικής καταγωγής της Ε.Ε. μπορούν να βοηθήσουν την Ελλάδα να προχωρήσει στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις.
Σε μια πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ, η δημόσια διοίκηση της Ελλάδα έλαβε μια κακή αξιολόγηση. Έλληνες λειτουργοί της ΕΕ θα μπορούσαν να βοηθήσουν την Ελλάδα να πάει μπροστά με τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις.
Δημόσιοι υπάλληλοι που δεν επικοινωνούν μεταξύ τους, παντελής έλλειψη συντονισμού, υπηρεσίες «φαντάσματα», και επικράτηση της γραφειοκρατίας που λειτουργεί με παρωπίδες για το γράμμα του νόμου: Μια έκθεση του ΟΟΣΑ, που εκδόθηκε μόλις, βρίσκει το σημερινό σύστημα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης ακατάλληλο να οδηγήσει τη χώρα στην ανάπτυξη.
Η έκθεση οριστικοποιήθηκε το 2011 από μια ομάδα αξιωματούχων του ΟΟΣΑ, σε συνεργασία με το Ελληνικό Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Η έκθεση είναι πολύ σημαντική και τα ευρήματα δεν μπορούν να αγνοηθούν.
Σύμφωνα με την έκθεση, το βασικό πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει κεντρική ή στρατηγική ηγεσία που να ορίζει τις παραμέτρους της πολιτικής και να τις ελέγχει. Για να μιλήσουμε πιο συγκεκριμένα, τα ακριβή λόγια της έκθεσης είναι: “Ένα σημαντικό εύρημα της παρούσας έκθεσης είναι ότι η παρακολούθηση, ο συντονισμός και οι μηχανισμοί ανταλλαγής πληροφοριών είναι εξαιρετικά αδύναμοι σε όλη την κεντρική διοίκηση, γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολο για τα επιμέρους υπουργεία την επίβλεψη και τον έλεγχο των τομέων της δημόσιας διοίκησης αποτελεσματικά”. Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο δημόσιος τομέας στο σύνολό του είχε επηρεαστεί από την “ανικανότητα των υπουργείων να εφαρμόσουν τις μεταρρυθμίσεις”.
Όλοι γνωρίζουν ότι χωρίς ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις, η ανταγωνιστικότητα δεν θα αποκατασταθεί και η κρίση δεν θα ξεπεραστεί. Σήμερα, πάρα πολλά μέρη της ελληνικής δημόσιας διοίκησης μοιάζουν με τη Λερναία Ύδρα. Φυσικά, υπάρχει αφοσιωμένο και εξειδικευμένο προσωπικό στη δημόσια διοίκηση, αλλά πρέπει να πολεμήσουν το «σύστημα» σε περίπτωση που θέλουν να κάνουν τη διαφορά. Η έκθεση κρίνει: «Σε περιπτώσεις όπου υπάρχει συντονισμός, είναι ad hoc, βασίζεται στην προσωπική πρωτοβουλία και τη γνώση, και δεν υποστηρίζεται από τις δομές”.
Τι πρέπει να γίνει λοιπόν; Πρέπει να στηρίξουμε τους πρόθυμους και αφοσιωμένους δημόσιους υπαλλήλους στην Ελλάδα. Θα πρέπει να υποστηριχθούν από Έλληνες αξιωματούχους και στελέχη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, υπάρχουν περίπου 2.500 έλληνες στις Βρυξέλλες. Διαθέτουν άριστα προσόντα, δέσμευση για χρηστή διακυβέρνηση, θλίβονται για την κατάσταση της χώρας τους και θέλουν να βοηθήσουν.
Από τότε που ξέσπασε η κρίση, γνώρισα πολλούς από αυτούς τους λειτουργούς. Πολλοί είναι έτοιμοι να πάνε στην Αθήνα και να βοηθήσουν στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων. Τεχνικά δεν είναι εύκολα εφικτό. Η ΕΕ μπορεί να παράσχει χρηματοδοτική υποστήριξη μέσω “τεχνικής βοήθειας” στα κράτη μέλη και μπορεί να διαθέσει προσωπικό στα κράτη μέλη. Ως εκ τούτου, θα παραμείνουν στην κατάσταση μισθοδοσίας των θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αυτό που προτείνω είναι: Η ΕΕ διαμορφώνει μια ειδική ομάδα 500 κατ ‘εξουσιοδότηση Ελλήνων αξιωματούχων της ΕΕ, η οποία υπάγεται στον Πρωθυπουργό και είναι αρμόδια για την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων της χρηστής διακυβέρνησης. Η ομάδα εστιάζει τη στήριξή της στην είσπραξη των φόρων, τον έλεγχο των δημόσιων πόρων, και τη διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων.
Πρόκειται για το σχέδιο «Ιόλαος». Υπάρχει μία ιστορία από την ελληνική μυθολογία που αρμόζει στην περίσταση. Όταν ο Ηρακλής ήρθε αντιμέτωπος με την Λερναία Ύδρα, έλαβε την απαραίτητη βοήθεια από τον ανιψιό του Ιόλαο. Κάποιοι μάλιστα ισχυρίζονται ότι χωρίς τον ανιψιό του, ο Ηρακλής δεν θα μπορούσε να τα καταφέρει. Κάνοντας τον παραλληλισμό, θα ήθελα να ονομάσω τη στρατηγική αυτή “σχέδιο Ιόλαος”. Ας αντιμετωπίσουμε τη Λερναία Ύδρα της Δημόσιας Διοίκησης. Τα κεφάλια της είχαν αρκετό χρόνο για να αναπτυχθούν.