Πολλοί γυμνιστές που «βγήκαν από τα ρούχα τους» βλέποντας τη δημοτική πινακίδα διαμαρτυρήθηκαν αρχικά στα social media και μετά την ξήλωσαν για να αντιδράσει ο δήμος Γαύδου, ο οποίος την επανατοποθέτησε σε μια από τις πιο δημοφιλείς και εύκολα προσβάσιμες παραλίες του νησιού, το Σαρακήνικο.
Είναι γνωστό πως το νησί είναι ο παράδεισος του ελεύθερου κάμπινγκ και των γυμνιστών, ωστόσο για πρώτη φορά φέτος στην παραλία Σαρακήνικο, ο δήμος έβαλε πινακίδα που γράφει «Απαγορεύεται ο γυμνισμός», κίνηση που έχει ήδη προκαλέσει έντονες αντιδράσεις.
«Ερχόμαστε στο νησί για να νιώσουμε ελεύθεροι στη φύση, απαλλαγμένοι από τα περιττά και μαθαίνουμε ξαφνικά για αυτή την απαγόρευση» γράφουν διαμαρτυρόμενοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πολλοί γυμνιστές, βλέποντας τη δημοτική πινακίδα στην ακτή.
Ως αποτέλεσμα ήταν οι γυμνιστές να ξηλώσουν την ταμπέλα και η δήμαρχος της Γαύδου που έγινε γνωστή από την κόντρα της με τους ελεύθερους κατασκηνωτές, να την επανατοποθετεί, δηλώνοντας αποφασισμένη να μην κάνει βήμα πίσω μέχρι οι γυμνιστές να συνετιστούν και να φοράνε το μαγιό τους στην παραλία.
Αναλυτική δήλωση, με τίτλο “Ο γυμνισμός και το δίκαιο του ισχυρού” εξέδωσε η Δήμαρχος Γαύδου, Λίλιαν Στεφανάκη, στον απόηχο της αντιπαράθεσης που επικρατεί στο νησί για τις παραλίες γυμνιστών.
Στη δήλωσή της, η κ. Στεφανάκη κάνει λόγο ουσιαστικά για ανισότητα στο νησί, αφού οι παραλίες στην πλειονότητά τους είναι για γυμνιστές.
“Για άλλη μια φορά άγνωστοι αφαίρεσαν και κατέστρεψαν τις πινακίδες που έχει τοποθετήσει ο Δήμος Γαύδου στην προσπάθειά του να διεκδικήσει μία παραλία από τις δέκα τουλάχιστον του νησιού, ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ. Ξανά ο Δήμος Γαύδου έκανε τις νομικές ενέργειες που όφειλε για να προστατεύει τη δημόσια περιουσία, προμηθεύτηκε άλλες και αυτό θα κάνει όσες φορές κι αν χρειαστεί. Εν τω μεταξύ, θα φτιάχνουμε αυτοσχέδιες με ξύλα που θα βρίσκουμε στην ανακύκλωση μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, ενώ εμείς θα μείνουμε στο νησί να παλεύουμε να το κρατήσουμε ζωντανό για να σας υποδεχτεί με το καλό και του χρόνου.
Όταν σε άλλες τουριστικές περιοχές οι πολίτες έχουν ξεσηκωθεί για να διεκδικήσουν το δημόσιο χώρο που τους ανήκει (βλ. «κίνημα της πετσέτας»), οι έννοιες ελευθερία για όλους και δημοκρατία στη Γαύδο, έχουν άλλο νόημα.
Όμως ΓΙΑΤΙ ένα λογικό αίτημα της τοπικής κοινωνίας, που έχει καταγραφεί με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου από το 2011, κάτι που συνέχεια το συζητάμε μεταξύ μας το χειμώνα και μας προβληματίζει, δεν μπορούν να το κατανοήσουν κάποιοι; Και είναι οι ίδιοι που καταστρέφουν τις ντουζιέρες της παραλίας με το επιχείρημα ότι κάνουμε «εμπορευματοποίηση του δημόσιου αγαθού» ενώ προσπαθούμε να κάνουμε ορθολογική διαχείριση του περιορισμένου νερού που έχουμε στο νησί για να φτάνει ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.
ΕΠΕΙΔΗ, στη Γαύδο ισχύει το δίκαιο του ισχυρού όπου η τοπική κοινωνία είναι ο αδύναμος και οι επισκέπτες είναι ο ισχυρός.
Είναι θέμα απλής αριθμητικής! Το χειμώνα, στη Γαύδο ζουν 80-100 άτομα με λιγότερους από 50 είναι οι ντόπιοι. Το καλοκαίρι, αρκετές χιλιάδες επισκεπτών έρχονται στο νησί, με μεγάλο μέρος από αυτούς να θεωρούν ότι με το να έρχονται και να ξανάρχονται στο μοναδικό παράδεισο που είναι το νησί, αποκτούν δικαιώματα και γνώμη για τα τοπικά θέματα περισσότερο από τους «απομονωμένους» ντόπιους. Αυτοί ξέρουν το καλό μας, το καλό του νησιού και θα μας προστατεύσουν”, αναφέρει στη δήλωσή της.
Και συνεχίζει: “Από την αρχαιότητα είναι γνωστό πως στις σχέσεις εφαρμόζεται, συνήθως, το δίκαιο του ισχυρού ή, τέλος πάντων, του ισχυρότερου, που φυσικά καθορίζεται από τα συμφέροντά του. «Ο ισχυρός προχωρά όσο του επιτρέπει η δύναμή του και ο αδύναμος υποχωρεί όσο του επιβάλλει η αδυναμία του», έγραψε ο Θουκυδίδης. Η πλευρά του αδύναμου έχει δύο επιλογές. Ο αδύναμος, ή θα αλλάξει στόχο και στρατηγική, λαμβάνοντας υπόψη το ισοζύγιο ισχύος, ή θα υποταχθεί στις αξιώσεις του ισχυρού. Οι ιστορικές καταγραφές δείχνουν πως στις διεθνείς σχέσεις δεν υπάρχει κανένας νόμος για την υπεράσπιση της νομιμότητας αλλά και της ηθικής των σχέσεων μεταξύ των κρατών. Το δίκαιο το επιβάλλουν τα ισχυρά κράτη στα αδύναμα κράτη. Τρίτη επιλογή υπάρχει; Υπάρχει. Η αντίσταση και το ηθικό δικαίωμά μας να υπερασπιστούμε και να διαχειριστούμε το τόπο μας.
Το θέμα του φετινού καλοκαιριού στη Γαύδο είναι ο γυμνισμός. Πολλοί λένε ότι είναι μέσα στη φιλοσοφία του νησιού. Και το δεχόμαστε, αφού κανείς δε μίλησε για καθολική εφαρμογή του νόμου στο νησί.
Κυρίες/οι γυμνιστές,
Για τη διεκδίκηση από μεριάς του Δήμου μιας μόνο παραλίας για ΟΛΟΥΣ, καταστρέφετε τη δημόσια περιουσία γιατί περιορίζεται η ελευθερία σας. Άραγε πιστεύουμε στη διαφορετικότητα; Υπάρχουν κάτοικοι και επισκέπτες γυμνιστές και κάτοικοι και επισκέπτες μη γυμνιστές. Μαθαίνουμε στα παιδιά μας ότι η διαφορετικότητα είναι σαν μία ανθοδέσμη με πολύχρωμα λουλούδια. Η διαφορετικότητα είναι η ποικιλία που υπάρχει στον κόσμο μας. Πρέπει λοιπόν να κατανοήσουμε και να αποδεχτούμε τη διαφορετικότητα κάποιων ανθρώπων. Είμαστε διαφορετικοί σε θέματα κουλτούρας, εθνικότητας, θρησκείας, ηλικίας, γένους, σεξουαλικής ταυτότητας, σωματικών και πνευματικών χαρακτηριστικών, αξιών, μορφωτικού επιπέδου, στην ύπαρξη κάποιας πάθησης ή αναπηρίας. Είμαι σίγουρη ότι πολλοί από εσάς διαδηλώνετε στα αστικά σας κέντρα για την υπεράσπιση της διαφορετικότητας και είμαστε μαζί σας.
Σε ένα πολιτισμένο χώρο χωράνε όλοι. Οφείλουμε να αφήνουμε χώρο για όλους. Όποια και να είναι η διαφορετικότητα μη ξεχνάμε πώς είμαστε όλοι ίσοι μεταξύ μας. Όπως ακούμε κάποιον με διαφορετικές απόψεις από τις δικές μας, όπως οφείλουμε να προβλέπουμε χώρο καπνιστών και μη καπνιστών, θέσεις parking για ανθρώπους με κάποια αναπηρία, οφείλουμε να αφήνουμε χώρο σε ανθρώπους που ο γυμνισμός δεν είναι συμβατός με τη δική τους κουλτούρα. Όπως τους βλέπουμε εμείς διαφορετικούς έτσι μας βλέπουν και εκείνοι.
Εύχομαι καλές διακοπές σε όλους, ιδιαιτέρως, σε εκείνους που έχουν επιλέξει το νησί μας για τις καλοκαιρινές διακοπές τους”.