Όχι ένα αλλά πολλά βήματα πιο κοντά προς την Ευρώπη γεωγραφικά κάνει η κινεζική βιομηχανία, καθώς δύο από τις μεγαλύτερες εξ αυτών, οι BYD και Chery, βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις με την Τουρκία προκειμένου να επενδύσουν σε εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων στη γείτονα.
Όπως επισημαίνει το Bloomberg, τα νέα εργοστάσια που προγραμματίζουν οι κινέζοι κατασκευαστές στην Τουρκία θα έχουν καθοριστικό ρόλο στην εξάπλωση των κινεζικών οχημάτων στην τουρκική και στην ευρωπαϊκή αγορά τα επόμενα χρόνια, δεδομένης και της συμφωνίας τελωνειακής ένωσης που έχει συνάψει η Τουρκία με την ΕΕ.
Επίσης, αναφέρεται ότι η Τουρκία βρίσκεται ταυτόχρονα σε διαπραγματεύσεις με την κινεζική εταιρεία SAIC, στην οποία ανήκει η MG και η Great Wall.
«Θα θέλαμε να ολοκληρώσουμε τις συνομιλίες το συντομότερο δυνατό. Έχουμε κάνει πολύ δρόμο και με τους δύο», δήλωσε ο υπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Φατίχ Κασίρ στο Bloomberg σε συνέντευξή του στην Άγκυρα.
Αλλωστε και η ίδια η Τουρκία αποτελεί μια υποσχόμενη αγορά, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν το 7,5% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων το 2023.
Η εθνική ρυθμιστική αρχή της αγοράς ενέργειας της Τουρκίας αναμένει ότι ο αριθμός των EV στη χώρα θα αυξηθεί και θα πλησιάσει τις 180.000 μονάδες έως το 2025, ενώ προβλέπεται ότι το ποσοστό των EV στις εγχώριες πωλήσεις αυτοκινήτων της Τουρκίας θα φτάσει το 30,4% το 2032.
Ο διευθύνων σύμβουλος της BYD Europe, Michael Shu, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι είδε έναν χώρο όπου θα μπορούσε να εγκατασταθεί το δεύτερο ευρωπαϊκό εργοστάσιο της μάρκας το 2025, εκτός από το εργοστάσιο που βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή στην Ουγγαρία.
Μια τελική επενδυτική απόφαση από οποιαδήποτε από τις δύο κινεζικές εταιρείες θα ήταν πολύ σημαντική για την τουρκική κυβέρνηση, η οποία προσπάθει εδώ και χρόνια να αξιοποιήσει την τοποθεσία της που συνδέει την Ασία και την Ευρώπη για να προσελκύσει ξένες επενδύσεις στον μεταποιητικό της τομέα, μέχρι στιγμής με μικρή επιτυχία, όπως αναφέρει το Bloomberg.
Τα αυτοκίνητα ήταν μεταξύ των κορυφαίων εξαγωγών της Τουρκίας πέρσι, με τη χώρα να έχει πουλήσει οχήματα και ανταλλακτικά αξίας 35,7 δισ. δολαρίων το 2023, από 21,6 δισ. δολάρια μια δεκαετία νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων(ACEA).
«Εισβολή» στην Ευρώπη
Στο μεταξύ, η BYD, η ναυαρχίδα της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας EV, η οποία ξεπέρασε την Tesla πέρυσι και έγινε ο μεγαλύτερος παγκόσμιος κατασκευαστής EV, ανακοίνωσε πρόσφατα τα σχέδιά της να παρουσιάσει το χάτσμπακ Seagull αξίας κάτω των 10.000 δολαρίων στην Ευρώπη το επόμενο έτος, προσφέροντας χαρακτηριστικά όπως το cruise control και την ασύρματη φόρτιση τηλεφώνου που συνήθως εμφανίζονται σε πολύ πιο ακριβά οχήματα. Ακόμη και μετά από τους δασμούς και τις τροποποιήσεις για να ανταποκρίνονται στα ευρωπαϊκά πρότυπα, τα στελέχη της BYD έχουν δεσμευτεί να πουλήσουν το Seagull για λιγότερο από 20.000 ευρώ (21.500 δολάρια).
Αυτό αποτελεί ευθεία απειλή για τα ηλεκτρικά αντίστοιχης κατηγορίας στα οποία βασίζονται η Stellantis, η Renault και άλλοι για να τους βοηθήσουν στην ενεργειακή μετάβαση και σύμφωνα με το Bloombergη έρευνα στο πεδίο του ανταγωνισμού από την ΕΕ δεν είναι πιθανό να εξαλείψει την απειλή.
«Εξετάζουμε πολύ προσεκτικά αυτό το μοντέλο και άλλα που προέρχονται από κινέζους κατασκευαστές EV», δήλωσε ο Martin Sander, επικεφαλής της ευρωπαϊκής επιχείρησης EV της Ford Motor. «Φυσικά, είμαστε νευρικοί όταν έρχεται νέος ανταγωνισμός στην αγορά».
ot.gr