Μπαράζ τροχαίων ατυχημάτων προκλήθηκε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο στην Κρήτη με αποκορύφωμα το δυστύχημα που σημειώθηκε στις Μαλάδες το πρωί του Σαββάτου 10 Αυγούστου και στοίχισε τη ζωή στον 25χρονο Νίκο Συντυχάκη.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΕΣΥΠΡΟΤΑ που έδωσε ο πρόεδρός του κ. Γιάννης Λιονάκης, στην Κρήτη από την 1η Ιανουαρίου μέχρι τις 12 Αυγούστου συνολικά είχαν χάσει τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα 35 άνθρωποι και ειδικότερα ανά νομό:
- 13 στα Χανιά,
- 2 στο Ρέθυμνο,
- 17 στο Ηράκλειο και
- 3 στο Λασίθι
«Με αναγωγή ανά εκατομμύριο κατοίκων οι 13 νεκροί στα Χανιά αντιστοιχούν σε 84 ανά εκατ. κατοίκων, δηλαδή τα Χανιά βρίσκονται στο χειρότερο επίπεδο της Ευρώπης παρότι υπολείπονται ακόμα 4,5 μήνες μέχρι το τέλος του έτους» αναφέρει ο κ. Λιονάκης.
Συγκεκριμένα, με βάση την αναγωγή ανά εκατομμύριο κατοίκων, μέχρι τις 12 Αυγούστου, τα Χανιά θα είχαν 84 νεκρούς, το Ρέθυμνο 24, το Ηράκλειο 56 και το Λασίθι 40.
Μάλιστα, ο κ. Λιονάκης σε δηλώσεις στην εφημερίδα μας είπε ότι η περιοχή του Δήμου Πλατανιά είναι ίσως η χειρότερη στην Ευρώπη από άποψη θανατηφόρων τροχαίων:
“Δεν ξεχνούμε ότι περνά από εκεί το κομμάτι της Εθνικής που είναι από τα χειρότερα στη χώρα. Ωστόσο όμως με 16.500 πληθυσμό με στοιχεία 2021 δίνει τους περισσότερους θανάτους. Φέτος, βρέθηκε μπροστά ο Δήμος Αποκόρωνα οριακά όμως παραδοσιακά ο Δήμος Πλατανιά έχει τα πρωτεία”
Στην πρώτη θέση με τις πιο επικίνδυνες χώρες για οδήγηση (με τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία) είναι η Ρουμανία με 86 θανάτους (85,81 για την ακρίβεια), σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συμβουλίου για την Ασφάλεια των Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ακολουθούν:
Σερβία: 83 θανάτους
Βουλγαρία: 77 θανάτους
Κροατία: 71 θανάτους
Πορτογαλία: 62 θανάτους
Στον αντίποδα η Νορβηγία είναι η πιο ασφαλής χώρα για οδήγηση με 21 νεκρούς, ενώ ακολουθούν η Σουηδία με 23 και η Αγγλία με 25 νεκρούς.
Σημειώνεται ότι «αυτή είναι η εικόνα για το 2022 συνολικά των καλύτερων και των χειρότερων χωρών στην Ευρώπη για οδήγηση ανά εκατομμύριο κατοίκους» όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΕΣΥΠΡΟΤΑ).
Ο κ. Γιάννης Λιονάκης δεν παραλείπει να προειδοποιήσει για τα χειρότερα λέγοντας ότι «η δική μου πρόβλεψη είναι ότι, εάν τα πράγματα συνεχιστούν όπως σήμερα, θα φθάσουμε τους 50 νεκρούς σε όλο το νησί».
Αξίζει να αναφέρουμε πάντως ότι ο υψηλός αριθμός θανάτων σε τροχαία στην Κρήτη και ειδικά στα Χανιά δε συμβαδίζει με τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η Κρήτη έχει τον χαμηλότερο αριθμό τροχαίων σε ολόκληρη τη χώρα. Γιατί συμβαίνει αυτό; Φταίει ο πεπαλαιωμένος στόλος αυτοκινήτων που οδηγούν οι Κρητικοί με αμάξια που δεν έχουν παθητική ασφάλεια; Φταίει η κακή ποιότητα των οδικών δικτύων που αυξάνει τις πιθανότητες σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων;
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2017 ο δείκτης ατυχημάτων ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύνολο Χώρας ήταν 1.007,4.
Η περιφέρεια Αττικής ήταν πρώτη στην κατάταξη με 1.469,4 ατυχήματα, η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν δεύτερη με 1.161,4 ατυχήματα και στην τρίτη θέση ήταν η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με 1.101,0 ατυχήματα. Τελευταία περιφέρεια στον δείκτη ατυχημάτων, όσο κι αν ακούγεται απίστευτο ήταν η Κρήτη με 268,7 ατυχήματα ανά 100.000 κατοίκους.
Όπως βλέπουμε και στο παρακάτω γράφημα με πιο πρόσφατα στοιχεία, η πιο επικίνδυνη περιφέρεια το 2023 ήταν μακράν η Περιφέρεια Αττικής όπου καταγράφεται σημαντική αύξηση των τροχαίων μέσα σε ένα έτος, ενώ ακολουθούν η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Τα λιγότερα τροχαία ατυχήματα (αναλογικά με τον πληθυσμό) είχαν οι Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας, Κρήτης και Θεσσαλίας.
Θέσαμε το ερώτημα στον κ. Λιονάκη για το αν τελικά ο αυξημένος αριθμός θανάτων στην Κρήτη οφείλεται στην κακή ποιότητα του οδικού δικτύου και τον πεπαλαιωμένο στόλο αυτοκινήτων στην Κρήτη:
“Η παράμετρος αυτή είναι πολύ σοβαρή, αλλά θα πρέπει να είμαστε και κάπως επιφυλακτικοί με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Φέτος στο πρώτο εξάμηνο είμαστε αμέσως μετά την Πελοπόννησο όπου στην Ηλεία έχουν τεράστιο πρόβλημα.
Εκείνο που δεν πρέπει να ξεχάσει κανείς είναι ότι έχουμε τον τρίτο γηραιότερο στόλο στην Ευρώπη με 17,5 χρόνια μέσο όρο των αυτοκινήτων μας τη στιγμή που η Γερμανία έχει 5,5.
Επίσης θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας το εξής: Στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα, 147 χλμ, είχαμε 28 νεκρούς κάθε χρόνο πριν το 2017. Από το 2017 που εγκαινιάστηκε ο νέος δρόμος έχουμε 6 συνολικά. Αυτό είναι η απάντηση σε αυτό που είπατε και είναι πολύ σωστή η παρατήρησή σας.
Πρέπει να βλέπουμε την πραγματικότητα συνολικά, όλες τις παραμέτρους και δεν είναι απλά να πούμε ότι έγινε αυτό και όλα τώρα είναι εντάξει”.
Και συνέχισε ο κ. Λιονάκης θέλοντας να επισημάνει το τεράστιο κόστος για τη χώρα από τα τροχαία:
“Ξέρετε ότι η Eurostat είπε ότι 3,7% του ΑΕΠ μας είναι το κόστος των τροχαίων; Στη χειρότερη περίπτωση το κόστος των τροχαίων είναι 7 δισεκατομμύρια. Και το ερώτημα είναι: Τα λεφτά αυτά δε θα έπρεπε να τα χρησιμοποιούμε αλλού; Στη χρηματοδότηση της Παιδείας, στα νοσοκομεία μας;”.
Σημειώνουμε ότι, σύμφωνα με τη Eurostat οι περιφέρειες με τα χαμηλότερα ποσοστά θανάτων είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία χώρες της Δύσης και του Βορρά της Ευρώπης ενώ τα πιο υψηλά ποσοστά καταγράφονται σε χώρες του Νότου και της Ανατολής.
Στη μείωση του αριθμού των θανατηφόρων τροχαίων συντελεί η ύπαρξη καλού συστήματος μαζικών μεταφορών αλλά και η ύπαρξη καλής ποιότητας εθνικών οδών, αφού θεωρούνται πολύ πιο ασφαλείς από τους επαρχιακούς δρόμους.
Eurostat: Oι περιφέρειες της Ευρώπης με τον υψηλότερο αριθμό νεκρών σε τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους
Αντιθέτως, υψηλά ποσοστά θανάτων καταγράφονται σε περιοχές με μικρά εθνικά οδικά δίκτυα ή σε κακή κατάσταση, όπως η Ρουμανία, η Ουγγαρία, η Τσεχία, η Βουλγαρία, η Πολωνία, οι χώρες της Βαλτικής και η Ελλάδα.
Επίσης, σημαντικό ρόλο στη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων παίζει η ασφάλεια των οχημάτων που βελτιώνεται όσο πιο καινούργια είναι τα οχήματα, καλύτερος αστικός σχεδιασμός για την προστασία των πεζών, η επιβολή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και ειδικά των ορίων ταχύτητας και η ανάπτυξη μίας κουλτούρας “ασφάλειας” συμπεριλαμβανομένου της ποιότητας παροχής ιατρικών υπηρεσιών για τις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Στην Ελλάδα, η πλειοψηφία αυτών των στοιχείων απουσιάζουν.
H Κρήτη έχει μείνει ακόμα πιο πίσω με ένα πολύ κακό οδικό δίκτυο, με μέτριο σύστημα δημόσιων μεταφορών, δίχως πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη μίας κουλτούρας “ασφάλειας” αλλά και με έναν πολύ παλιό στόλο οχημάτων. Έτσι κάπως εξηγείται και η αύξηση που καταγράφεται στον αριθμό των νεκρών από τροχαία στην Κρήτη και ειδικά στα Χανιά, όταν στην υπόλοιπη Ελλάδα ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων μειώνεται.
Πολλά από αυτά τα προβλήματα θα έπρεπε να είχαν λυθεί αφού συγκεντρώνονται τεράστια ποσά από τα τέλη κυκλοφορίας. Όμως στην πραγματικότητα μόλις ένα πολύ μικρό ποσοστό αυτών των χρημάτων επιστρέφει στην Κρήτη σε μορφή αναγκαίων έργων.
Όπως μας είχε αναφέρει και παλιότερα ο κ. Λιονάκης:
«Η μέση είσπραξη είναι περίπου 1 δισεκατομμύρια 100 εκατομμύρια ευρώ σε όλη την Ελλάδα. Στην Κρήτη το ποσό που συγκεντρώνεται φτάνει τα 113 εκατομμύρια ευρώ. Απ’ αυτά τα χρήματα μόνο 10 με 12 εκατομμύρια ευρώ γίνονται έργα στην Κρήτη».
Το κόστος αυτής της “οικονομίας” σε πόρους για αναγκαία έργα, είναι τεράστιο σε ανθρώπινες ζωές.
Εν τέλει όμως είναι και εξαιρετικά δαπανηρό…
Agonaskritis.gr με πληροφορίες από cretalive.gr